Kosmologi
on nähnyt kaukoputken
Saksaan suuntautuneen työmatkani
ohessa kävin Hollannin Haarlemissa tutustumassa
Astrofox 36 kaukoputkeen.
Olin etukäteen sopinut tapaavani
herra Edward de Vossin hänen työpajallaan Perjantaina
11.11.2005 klo19.00. Ajankohta oli valittu sitä silmälläpitäen että
hyvän sään sattuessa putkella
voisi tehdä havaintoja. Valitettavasti sää ei ollut niin hyvä.
Edward de Vos:in lisäksi minua
oli vastaanottamassa herrat Yigal Herstein ja Frans van de Mey.

Yigal Herstein suunnitteli
putkien mekaanisia rakenteita ja Frans van de Mey optiikkaa. Pakollisten
kuulumisten vaihdon jälkeen em. herrat esittelivät minulle Astrofoxin
rakennetta ja optiikan suorituskykyä.
Tyypiltään putki on taitettu
Newton. Pääpeili on ohut, halkaisija 910mm (36") ja paksuus vain 55mm.
Pääpeilin aukkosuhde on F3.75. Materiaali on Pyrex . Tarkkuus on 1/8
valoaaltoa tai parempi. Pääpeili on tuettu takaa 27 pisteestä.
Putki on luurankorakenteinen ja
peililaatikko on melko matala. Näistä johtuen pääpeilillä on taipumus
huurtua. Tämä on vältetty tekemällä peiliin lämmitys joka pitää peilin
ja laatikon lämpötilan
muutaman asteen ympäristöä korkeampana eli
kastepisteen yläpuolella.

Peilin lämpötilan valvonta
Ensimmäinen apupeili on taso ja
halkaisijaltaan 300mm. Materiaalina Sital ja tarkkuus 1/10 valoaaltoa.
Valmistaja on Oldham optical Englannissa. Putken fokusointi tehdään tätä
apupeiliä siirtämällä. Fokusointilaite on sähköinen ja sen on
valmistanut Optec.

Apupeili, halkaisija 300mm

Komakorjaimen jälkeinen
käyttökelpoinen kuvakenttä salli kuvaamisen jopa 6x6 cm ruudulle.
Korjain on Astrofoxin suunnittelema ja Lomon valmistama. Kuvatason
etäisyys korjaimen viimeisestä linssistä on 55 mm. Useimmille kameroille
tämä väli on riittävä.

Vielä 22 mm:n päässä keskiöstä tähden kuva mahtuu 0.01 mm:n pikselin
sisään.
Visuaalikäyttöä ajatellen
putkessa oli toinenkin apupeili. Se oli kiinni komakorjaimen putkessa ja
käänsi kuvan putken ulkopuolelle, niinkuin Newtonissa on tapana. Tämän
elliptisen apupeilin pienen akselin pituus on 140 mm, materiaalina Sital
ja tarkkuus 1/10 valoaaltoa.

Putken etupää, johon okulaari
tulee kiinni, on laakeroitu pyöriväksi niin että okulaarin saa
siedettävään paikkaan riippumatta kohteen suunnasta. Selväähän on että
tämänkokoisen putken visuaalikäyttäjällä ei saa olla korkean paikan
kammoa.
Putken ominaisuudet vaikuttivat
hyviltä. Ne tosin perustuvat tekijän kertomaan. Keli ei mahdollistanut
havainnointia. Yigal Hernstein kertoi nähneensä M57 keskustähden.
Saavutus on maininnan arvoinen sillä Haarlemin valoisuus on
verrattavissa Helsingin rautatieaseman lähiympäristöön. Rajamagnitudi on
parhaimmillaan 4.
Putki oli asennettu kohtuullisen
tukevaan haarukkajalkaan. Alimmaisena on runko johon jostain kumman
syystä oli rakennettu 52 asteen kallistus tuntiakselille. Tuntiakseli on
tukevasti laakeroitu. Runko on teräslevystä hitsaamalla tehty.
Tuntiakselin vieressä on pieni kaappi jossa on askelmoottoreiden
ohjauselektroniikka. Rungossa on hienosäätöruuvit jalustan tarkkaa
suuntausta varten.

Haarukkaan on kiinnitetty
ruostumattomasta teräksestä tehty, sileä, 900 mm:n halkaisijainen kiekko
pyöritystä varten. Sitä vasten on jousikuormitteinen hihnateli jossa
kevlarvahvisteinen polyuretaani- hihna välittää liikkeen haarukalle.
Hihnateli toimii askelmoottorilla planeettavaihteen välityksellä.
Pikaliike kääntää putken ympäri
muutamassa minuutissa. Seuranta toimii mikroaskelluksella. Rakenteesta
johtuen ensimmäisessä välityksessä ei esiinny jaksollista virhettä eikä
liikkeen päättymisen jälkeistä takaisinheilahdusta.
Deklinaatioakselin kääntö on
toteutettu samalla periaatteella. Kiekko on halkaisijaltaan 800 mm.
Kysyin putken vaimenmisaikaa iskun jälkeen ja minulle kerrottiin sen
olevan maksimissaan 2 sekuntia.

Ilman tietokonetta ajettaessa
jalustaa ohjataan yksinkertaisella käsikapulalla. Ohjaukseen voi käyttää
myös tietokonetta. Jalusta tottelee Meaden LX200 käskyjä. Jalustaa voi
myös kääntää käsin, välittämättä moottoreista ja ohjelmista.
Tietokoneelle joutuu tietysti näin brutaalin toimenpiteen seurauksena
kertomaan uudelleen tähtien paikat.
Yleisvaikutelma työn jäljestä ja
teknisen toteutuksen laadusta on hyvä, vähän niinkuin vaimon
Mersu.Laitetta katsellessani tuli väkisinkin pohdittua, miten se
soveltuisi suomen olosuhteisiin.
Suurin yksittäinen muutos olisi
tuntiakselin kulman korjaaminen. Herra de Vos oli jo sitä hieman
pohtinut ja tullut siihen tulokseen että yksinkertaisinta olisi rakentaa
jalustan alle n. 8 asteen kiilapala.
Eräs huolen aiheeni oli
ohjauselektroniikan soveltuvuus Suomen talveen. Huoleen ei ole syytä.
Vaihtoehtoisia ratkaisuja on kaksikin. Kaappi, jossa elektroniikka nyt
on, voidaan varustaa lämmityksellä. Toisaalta, jalustaa on ajettu myös
pitkillä kaapeleilla, niin että elektroniikkaosa on ollut sisällä
lämpöisessä. Herra de Vosille tuli kuitenkin hieman yllätyksenä tieto
että muovieristeiset kaapelit eivät Suomen talvessa pärjää. Liikkuvien
osien kaapelit pitäisi vaihtaa joko kumi- tai silikonieristeisiin.
Koko laite on purettavissa osiin.
Helposti kahteen osaan, jotka mahtuisivat pienen jakelukuormurin kyytiin.
Tonnin paino ei muodosta ongelmaa kuorma-autolle. Vähän enemmän
purkamalla laite mahtuu pariin pakettiautoon. Kummalla tavalla hyvänsä
kuljetus kuitenkin maksaa mutta näin uniikin laitteen kanssa en ottaisi
rikkoutumisriskiä lähettämällä sitä normaalina rahtitavarana.
Kaizu
Putki on nähtävänä Herra Edward
de Vos in työpajan pihalla osoitteessa:
Vondelweg 534
2026 BH Haarlem,
The Netherlands
Ps. Kun istuin autossa
Amsterdamin eteläreunalla klo 16.30 tulin vakuuttuneeksi siitä että
Suomessa ei ole koskaan ollut liikenneruuhkaa.
|