ETELÄ-SUOMEN KOSMOLOGINENSEURA

  Pääsivu    Seura     Tähtikuvia     Torni     Kuvagalleria     Muuta    Yhteistiedot
 

Kaukoputki halvalla

Lidlissä oli Joulukuussa torstaina erikoistarjouksena 70/700 linssikaukoputki,
99 Euroopan rahaa.

Mainoksessa oli asiallisen näköinen kaukoputki (ja varsinkin jaustan axelisto).
Suurennustakin luvattiin hirmuisesti. Puolen päivän jälkeen, heti kun työpalaveri oli päättynyt, sai Chevy kyytiä ja varttia myöhemmin marssin ulos Keravan Lidlistä kaukoputki olalla ja liityin parkkipaikalla iloisten kaukoputken omistajien sankkaan joukkoon. Kotona aloin heti putken kokoamisen. Erillispakattuja osia oli runsaasti ja lopulta sain niistä muodostumaan kolmen jalan varassa seisovan kaukoputken. Jouduin tosin turvautumaan Baabelinkieliseen ohjevihkoseen. Putken mukana tuli kaksi "Kelneriä", 4 ja 20 milliset (okulaareja).

Aloin tehdä empiiristä tutkimusta uudella instrumentillä.

Ensimmäisenä kokeilin tietysti sitä suurta suurennusta. Läheinen katulamppu vilisti
okulaarissa hirmuista vauhtia. Kaksi vilkaisua ja kaksi okulaaria oli lähdössä kiertoradalle mutta maltoin kuitenkin mieleni, niissä oli kuitenkin käyttökelpoiset 1 1/4" holkit. Kokeilin putkeen erilaisia okulaareja ja totesin että 10 mm:n okulaari oli lyhin käyttökelpoinen. Tähdet eivät vielä näyttäneet joulutähdiltä ja jalustakin
kerkisi rauhoittua ennenkuin kohde vaelsi ulos näkökentästä. Pienintä käyttökelpoista suurennusta hakiessani totesin että 40 mm:n Plösli näkee jo
okulaariholkinkin. Siihen väliin sopii sitten 20 millinen. Putkesta voisi saada vaikka seurantaputken kunha okulaari vain pysyisi paikoillaan. Fokusointilaitteen holkki oli tilkitty jollain tahmalla ja -karvalla; selvästikin luomutuote. Kauppanimi ,"Starlux", johtui varmaankin fokusointilaitteen kiiltävästä sisäpinnasta.

Kuulin että fokusoinnin saa jämptiksi neljällä M3 nylonruuvilla mutta koska tein
säätötyötä liiterissä ja ruuvit olivat sisällä säätämössä, käytin tilkkeenä vanhoja
"project chief engineer" käyntikortteja. Liimailin niitä pari kappaletta päällekkäin
vastapuolelle säätömekanismia fokusointilaitteen holkin sisäpintaan (kuvassa 1 punaisella).
Organisaation ylemmän tason korteissa on usein koristeellisia preeglauksia jotka
aiheuttavat epätarkkuutta fokusointiin joten en voi suositella niitä.
"Starluxin" sain pois kahdella baflingilla ja suhauksella mattamustaa spraymaalia
(kuvassa 1 punaisella). 
Okulaaritarvikkeita saadakseni poljin Chevyllä Hong Kongiin ja ostin sieltä pari
kahden Euron golfkiikaria.
20 millisen päätin kuitenkin ottaa käyttöön. Liimasin siihen kentänrajoittimen, jolla
kuvan kontrasti parani huomattavasti (kuvassa 2 punaisella).

4 millisen okulaarin kiinnitin sorviin ja tein siihen 23 mm:n reiän johon istutin
golfkiikarista irroittamani 10 mm:n okulaarin (ilman jaardiasteikkoa).
"Starluxin" eliminoimiseksi laitoin putkeen vielä baflingin (kuvassa 3 punaisella).
Golfkiikareiden objektiiveistä yhdistämällä tein vielä pitkän 40+ plösl-okulaarin.
Holkin sain siivouskaapissa joutilaana olleesta Elektrolux pölynimurin putkesta
(kuva 4). Vaimo ei ymmärrä vieläkään, mihin on voinut kadota pölynimurin putki.
Minua ei ole epäilty koska olen aina saanut näppylöitä jos edes näen imurin.
Näillä eväillä putkella on nähty Saturnuksella renkaat (ei mitään Mikki hiiren korvia).

Jalustan axelisto tuntui tukevalta mutta hiukan jäykältä. Uteliaisuuttani tein sille
ruumiinavauksen. Hetken päästä pöydällä oli joitain osia ja tahmaa. Pienosat liimautuivat sormiin ja vaatteisiin. Vaimo liotti pienosat irti minusta lakkabensiinillä ja kun sain käteni vapaaksi pesin samalla aineella koko axeliston.

Rekonstruoin osista kuvan 5 mukaisen rakenteen. Ulkoisesti se näytti samalta kuin
ostaessa mutta tukevuus oli liuennut lakkabensiiniin. Laakerointina 12- mm:n axelille
oli 12+ mm:n valureikä. Tuntiaxelin tukipisteet on melko lähellä toisiaan ja kaukana
kuormasta (kuvassa 5 punaisella).

Sorvasin tuntiaxelin hammaspyörän alle laakeripesän ja laitoin siihen kuulalaakerin.
Laakerin päälle laitoin holkin joka kannattelee hammaspyörää (kuvassa 6 punaisella).

Poistin tuntiaxelilta kaikki muoviprikat ja korvasin ne teräs/messinkiprikoilla
(kuvassa 6 punaisella). Alapäähän laitoin pinkan sovitusprikkoja jolla sain välyksen
pois niin että axeli vielä pyörii.

Deklinaatioaxeli oli väljä eikä sinne sopinut laakeria. Laitoin rungon valureiän kummallekin puolelle 12 mm:n holkin ja koko läjän läpi M12 pultin ja sitten aloin hirmuisesti kiristää pulttia. Holkit painuivat sen verran alumiiniin että reikä turposi jämptiksi axelille. Takapään muovilaakeri oli väljä mutta sille ei ollut tehtävissä muuta kuin että laitoin sen runkoon kiinni ruuveilla,puolet välyksistä poistui.
"Taipuisista" axeleista poistin "taipuisan" puukolla ja pihdeillä. Verta vuotavin sormin
laitoin jäljelle jääneisiin metalliosiin uuden taipuisan axelin pihalla seisseen 
moottoripyörän bensaletkusta. Ei se pyörä talvella besaletkua kaipaa.

Tuntiaxelin matopyörä vaikutti aika pyöreältä mutta deklinaatiaxelin ei. Onneksi deklinaatio- axelilla ei tarvitse seurata kohdettä. Mielessä kyllä kävi laittaa ruuvipyörä tiukalle ja hiomajauhetta väliin ja porakoneella paljon kierroksia. En sitten kuitenkaan tehnyt niin.

Kolmijalka on tehty alumiinifoliosta ja muovista. Minun tarkoituksiini se välttää sellaisenaan koska putkesta tullee seurantaputki 25 sentin Newtoniin. Jos jalustaa meinaa kuitenkin käyttää niin suosittelen puujalkoja (jalustaan). Yläpään kolmio on tukeva mutta muut osat eivät.

Kaizu


Kaizu keskittyi Starluxin akselistoijen parannuksiin. Minä jatkoin Kolmijalan kanssa askartelua.

Tarvikkeina oli d=10mm kierretanko, prikkoja, nylock mutereita, 1,7kg käsipainojen levy sekä hienoa hiekaa desi tai pari. Työkaluja tähän vaiheeseen tarvitaan
ristipääruuvimeisseli, pieni suppilo, jakoavain, d=10mm metallipora ja rautasaha.

Avasin ruuvarilla jalustan alaputkien päätytulpat ja täytin putket
suppilolla tähtäämällä kukkapurkista löytämälläni hienolla hiekalla. Kokosin
jalustan uudelleen. Aikaa operaation meni viisi minuuttia ja jalustan
vaimenemisaikavakio pieneni dekadilla.

Seuraava operaatio olikin jo teknisempi. Akselisto on kiinnitetty jalustaan
lukitusruuvilla, d=10mm pultilla ja kiinalaisella vaseliiniliimalla. Lukitus
auki, pulttibois ja lakkabensiinillä vaseliinin kimppuun.

Seuraavaksi koneistin kolmijalan tukilevyn keskelle mitaamaani paikkaan
d=10mm reiän. Koesovitin akseliston, jonka alkuperäisen kiinnityspultin olin
korvannut kierretangolla. Määrittelin tangon katkaisupaikan niin että
akselistosta tukilevyn läpi tullessaan kierretankoon voi vielä kiinniittää
1,7kg käsipainojen levyn.

Kierretanko poikki oikeasta kohdasta, mutteri ja prikkoja tangon yläpäähän
akseliston lukitusta varten, pari mutteria ja prikkoja tangon alapäähän
tukilevyn lukitusta varten, tanko paikalleen, lisäpaino paikalleen ja kaikki
mutterit riittävään momenttiin.

Operaation jälkeen jalustan kiertojäykkyys parani oleellisesti. Lisäpainot
siirsivät koko hökötyksen painopistettä alemmaksi sekä muutti
vaimennusaikavakiota niin että laadukkaan 8mm okulaarin käyttö on realistista.

Objektiivikin sai huomiosta osansa. Kaizun laite oli todistettavasti
dupletti. Obiska helisi. Siinä objektiivin ulomman kiristysrenkaan kiertoon
oli ilmeisesti käytetty lapsityövoimaa. Omassa laiteessani rengasta on ollut
kiristämässä täysikasvuinen gorilla. Linssistö vääntyi renkaan voimasta ja
se aiheutti havaittavan kuvausvirheen. Rengas auki, hellävarainen koputus
putken kylkeen ja rengas varovaisesti kiinni. Joulutähdet olivat poissa.

Etsinkiikari on aika hyvä. Omat silmäni eivät kuitenkaan olleet samassa
fokuksessa vehkeen kanssa. Hetken vaikutti että kiertorata uhkaa etsintä.
Hetken hämmästely toi kuitenkin tuloksen: Laiteen fokus säädetään
kiertämällä objektiivin lukituksia. Nyt kuva sopii minulle.

Kohteen löytäminen ei ole aivan helppoa vaikka etsin toimiikin. Karkeaa
hakua varten lisäsin etsinputken jalustaan teräksisestä reikäpannasta
pätkän, johon sopii ilmakiväärin punapistetähtäin. Nyt kohteen saa nopeasti
näkymään joko etsinputkessa tai suoraan pääputkessa, jos käytetään pientä
suurennusta (esim 32mm okulaari -> 22* surennus).

Tarkennuslaite sai osansa puukotuksesta: Otin okulaariputken pois paikaltaan
ja lyhensin sen etupäätä jiirilaatikossa aina hammastangon alkuun asti. Nyt
putken etupää ei varjosta objektiivin tuottamaa valokeilaa vaikka tarkennus
olisi aivan edessä. Pienikin varjostus pienentää objektiivin valovoimaa ja
erottelukykyä nopeasti. Oman tarkennuslaitteeni starluxit poistin mustasta
kartongista pyöräytetyllä lieriöllä (=mustaa maalia ei sattunut olemaan
varstoituna mutta kartonkia oli).

Mitä muutokset maksoivat?

Materiaalit
Kupillinen hiekkaa. Hinta riippuu hankintaerän koosta tai hankintapaikasta.
Oma hiekkani oli toimitettu 10 tonnin erässä, joten siitä saa aika monen
putken jalat täytettyä ja siten yksikköhinta on alhainen.

Kierretanko, prikat ja mutterit. Olisiko niiden arvo euro tai pari jos ei
ota kulta-, kupari- tai rosteritankoa vaan päätyy luokittelemattomaan
mustaan rautaan tai sinkkipintaan.

Kartonki
Hinnanmuodostus on taas kiinni hankintaerästä. Meillä oli mustia
valokuvapapereiden säilytykseen tarkoitettuja kuoria hyllytavarana.

Käsipaino
Jos bodaus on lajisi niin pienimmät painot ovat varmaan hylkytavarana
kaapissa. Muutoin nekin ovat hankintalistalla...

Työkalut
Ruuvimeisselin hinta ja laatu kulkevat käsikädessä. Jakoavaimen voi korvata
kiintoavainsarjalla. Hyviä valmistajia ovat esim. SnapOn, Stahlwille tai
Kamaza. Haukkasarjallakin pärjää. Porat ja terät vaikka kuuperän koeporien
valmistajalta. Käyttöön tarvitaan kaksi kättä. Rautasaha, jiirilaatikko,
sakset...

Työpalkkiot ja verot
...ovat niin suuret että projektiin ei kannata ryhtyä, jos ei läydä todella
halpaa tekijää!


Terveisin JarmoK

PS. videokameran okulaarisuurennoskuvausteline syntyi hyllynkannattimesta
(hinta 2,5 EUR).

Ja tämmöstä jälkeä Jarmo on saannut aikaan Lidl putkellaan:


Hakusanoja: Lidl, kaukoputki, telescope, 70/700, focuser,

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Kosmologit - Ari Jokinen