Pääsivu       Sky Cruiser
       Runko
     Siivet       Dokumentit
     
       Moottori   Valmis ! Pictures/Galleria

Editoitu 28.10.2016                

                                                Sky Cruiser

                   
  2010 keväällä iski varsinainen hulluus:

                     Rakennan 2-paikkaisen hiili/lasikuituisen  ultrakevyt lentokoneen.


                    MITEN NÄPPÄRÄ LUULETKIN OLEVASI NIIN HARKITSE KAUAN
                    ENNENKUIN SORRUT TÄLLAISEEN HOMMAAN !!!
                    -  ARVIOIDUN TYÖMÄÄRÄN SAAT KERTOA HETI VIIDELLÄ
                    -  PROJEKTIN ARVIOITU KUSTANNUSARVIO ON KERROTTAVA
                           AINAKIN KAHDELLA

                    ILMAN HYVIÄ KAVEREITA, JOTKA OSAAVAT KAIKENLAISTA
                    IHMEELLISTÄ, OLET SUORAAN SANOEN KORVIA MYÖTEN
                    KUSESSA !
                   


                    SIKSI HALUANKIN KIITTÄÄ TÄSSÄ SEURAAVIA HENKILÖITÄ:

                        Markku Salminen:    Valvoja, superhitsari ja mahtava tieto- ja neuvontapankki
                                                          ja muutenkin mukava veikko !
                        Mikko Nikunen:        Valvoja kuitutyön osalta, samat ylistykset kuin Markun kohdalla
                                                          mutta hitsauksen osalta taitaa olla räkäsaumamiehiä ?

                        Ari Saarinen:            Koelentäjä henkensä uhalla ... rohkea kaveri !
                        Jyri Mattila:               Sakkauskokeet, hieno juttu !

                        Moni ystäväni on auttanut erilaisin tavoin, kiitos siitä heille !

                        Rakas vaimoni:   Kesti koko projektin ilman kummempia mutinoita, suurkiitokset !
       


                    Minua ei siis varoitettu tarpeeksi tai olin tarpeeksi tyhmä luullakseni
                    itsestäni liikoja joten 3 vuotta meni rakentamiseen ja toiset 3 vuotta
                    ennenkuin koelennot oli tehty
                    -   Toukokuu 2010 -----  Elokuu 2016

                        Näillä sivuilla kerron lyhyesti Sky Cruiser- projektista
                        - lisää tietoja saa jos otat yhteyttä maililla/puhelimella




                            SC07 Speed Cruiser.jpg


                        Rakennussarjan ostin Salosta ExAvion nimiseltä firmalta keväällä 2010.

                                   http://www.exavion.fi/


                        Sarja sisältää pintakäsittelemättömät osat: Runko, siivet, peräsimet, laskutelineet
                        -   lisäksi  siihen kuuluvat moottoripukki ja perusmittaristo, sopivat Rotax 912 käyttöön
                        -   muutakin löytyy: Valmiit penkit, mittaristotaulun aihio, ohjaimet tankoineen ja vaijereineen
                        -   erilaisia peite yms. osia on myös paljon

                         Konetta valmisti   Bilsamaviation niminen yritys Puolassa mutta
                          lopetti toimintansa talousvaikeuksiin.
                        Saksalainen yritys B.O.T. osti firman ja jatkokehitti koneesta Speed Cruiser -nimisen
                         ultrakevyeen koneen.
                         - uudessa mallissa on muoto hyvin samanlainen mutta B.O.T:n markkinointijohtajan mukaan
                            kone "on aivan eri kuin Sky Cruiser"
                       

                                       http://www.bot-aircraft.com/fn/Portrait/index.shtml


                        Sarja on esisarjan valmiste joten aika paljon on töitä edessä
                        -  osien sovittamista
                        -   tehtaan antamien ohjeiden mukaisten vahvistusten ja muutosten tekeminen
                        -   pintakäsittely ja muu viimeistely + maalaus
                        -   moottorin ja potkurin hankkiminen
                        -   ja paljon muuta mitä en ole osannut kuvitellakaan...


                        Tavarat kiikutin kaverin avustuksella kotiin toukokuussa 2010
                        - minulla on käytössä 2-paikkainen autotalli ja toinen puoli menee nyt
                            rakennuskäyttöön

                        Osa_1.jpg    Osa_2.jpg

                        Osa_3.jpg
    Tavarat kotiin_2.jpg  
                   

                            Tavarat kotiin_1.jpg    


                            Homma meni pahasti pieleen noin 1,5 vuoden rakentamisen jälkeen
                            - ostin projektin ultrana mutta selvisi että painoa tulee reilusti yli 300 kg eikä
                               konetta saa mitenkään rekisteröityä ultraksi
                            - mietittiin kevennysmahdollisuuksia mutta kaikki keinot käyttäen päästiin
                                silti vain noin 315 kg painoon, ei millään tuon alle

                           No, ei auttanut kuin suorittaa LAPL(A) lupakirja MGPL:n ja UPL:n lisäksi.
                           Lupakirjan puute haittasi aikanaan koelentämistä vuosina 2013-2014.