Räikkönen Martti: Estonia2003-näyttelymatka

Mitä muutakaan heinäkuun toinen viikonloppu virolaisesta filateliasta kiinnostuneille toisi tullessaan kuin mielenkiintoisen kesäretken Estonia-postimerkkinäyttelyyn mukavien ystävien kanssa. Tänä vuonna matka suuntautui Viron koilliskolkkaan Narva-Jõesuu nimiseen kaupunkiin. Matkanjohtajana toimi Timo Verho ja matkalaisia oli sen verran kuin linja-autoon mahtui, eli 40 kerholaista ja heidän perheenjäsentään.

Matkalle lähdettiin kantosiipialuksella perjantaina 11.7. kello 8.00. Tallinnassa meitä oli vastassa linja-autolla tuttavamme Anton. Hän vei meidät ensimmäiseksi satamasta keskustaan, jossa pidimme lyhyen ostos- ja rahanvaihtotauon. Tallinnasta lähdimme Narvaan menevää tietä kohti itää. Pysähdyimme lounaalle Viitna kõrts -ravintolaan.

Tauolla Viitna kõrtsissa. Keskellä autonkuljettajamme Anton

Matka jatkui eteenpäin. Seuraava pysähdyspaikkamme oli noin 130 km Tallinnasta Itä-Vironmaalla sijaitseva Kalvin kartano (sikäläisittäin Kalvi Mõis). Tuo linnamainen, nykyisin hotellina ja ravintolana toimiva kivirakennus on rakennettu 1900-luvun alkupuolella. Nykyisin se on tanskalaisessa omistuksessa. Paikka sopinee paremmin isojen perhejuhlien pitopaikaksi, mutta kyllä sieltä matkalaisetkin kahvia saavat.

Kalvi Mõis ja matkalaisia tihkusateessa

Seuraava pysähdyimme Itä-Viron maakunnan pääkaupunkiin Narvaan. Tihkusade hillitsi pidempiä kävelymatkoja kaupungissa, mutta linna ja Narvajoen itä-puolella näkyvä Venäjä oli saatava kuvatuksi.

Narvajoki ja joen oikealla puolella venäläinen Ivangorod

Siellä oikealla on Narvajoki

Linnan museon sisäänkäynti

Perjantaina iltapäivällä majoituimme Narva-Jõesuussa Mereranna-hotelliin. Illalle ei ollut mitään erityistä ohjelmaa. Koska ilma ei ollut suosiollinen, pysyttelimme hotellin sisätiloissa tuttuja tapaillen ja baarin palveluja hyväksi käyttäen.

Mitä siellä on? Parkkipaikalla tapasimme henkilöautolla Suomesta tulleita postimerkkeilijöitä.
Varmaan arvaatkin mihin asiaan auton takakontissa olevat tavarat liittyvät.

Estonia2003-näyttely avattiin lauantaina hotellimme tiloissa. Kokoelmia ei ollut kovin montaa, mutta näyttelypaikalla oli sitäkin enemmän kauppiaita. Arvioni mukaan lähes kolmekymmentä. Myytävänä oli "tavaraa" laidasta laitaan. Mukana oli myös Viron Posti. Useat matkalaiset kertoivat hymyssä suin hankkineensa uusia kohteita kokoelmiinsa.

Näyttelyn erikoisleima suurennettuna kaksinkertaiseksi

Tutustutaan näyttelyyn

Asiakkaita ja kauppiaita

Lauantaina näyttelyyn ja kauppiaspöytiin tutustumisen jälkeen lähdimme linja-autolla kiertelemään Koillis-Viroa. Kävimme Vasknarvassa (Narvajoen lähtöpaikka Peipsijärvestä), Kuremäen luostarissa, Kohtla-Järvellä, Jõhvissa ja Sillamäellä.

Kuremäeltä

Kuremäeltä, uhripuu

Lauantai-iltana oli hotellimme salissa näyttelyn palkintojenjako ja juhlaillallinen. Paikalla oli noin 80 henkeä. Virolaisten ja suomalaisten lisäksi oli vieraita ainakin Ruotsista ja Yhdysvalloista.

Illallisilla

Sunnuntaina lähdimme Rakveren kautta kohti Tallinnaa. Rakveressa pysähdyimme torille ostoksille ja katselimme myös vanhaa linnaa. Olemme saaneet useiden vuosien ajan olla Antonin ajaman Viron Postin linja-auton kyyditettävinä. Anton kertoi että pitkään käytössä ollut auto poistuu käytöstä. Eli paluumatka Tallinnaan oli viimeinen meidän matkamme tällä autolla.

Anton ja Viron Postin linja-auto

Lähtö hotellilta

Rakveren torilla

Rakveren linna

Tallinnassa olimme hyvissä ajoin ennen kantosiipialuksen lähtöä. Jokaiselle jäi aikaa käydä syömässä ja ostoksilla.Takaisin Helsinkiin tultiin ennen ilta yhdeksää.

Vuonna 2004 Estonia-näyttely tullaan järjestämään Etelä-Virossa Valgassa. Näytelyajankohta on todennäköisesti perinteinen, eli heinäkuun toinen viikonloppu. Nähdään siellä!