Etusivulle

Peliesimerkki

Algebrallinen merkintätapa

Algebrallisessa merkintätavassa vaakasuorat rivit on merkitty numeroin 1-10 ja pystysuorat linjat kirjaimin a-i alkaen pelilaudan vasemmasta alanurkasta. Kutakin linjojen leikkauspistettä vastaa kirjain-numeroyhdistelmä. Vasen alakulma on piste a1 ja oikea yläkulma on piste i10.

Nappulan siirto merkitään nappulan lyhenteellä yhdistettynä nappulan tulopisteeseen. 1. The3 Hg8 ilmoittaa että punainen siirtää ensimmäisellä siirrollaan tykin h-linjalta pisteeseen e3. Koska punaisen b- ja h-linjalla olevat tykit voivat molemmat voivat siirtyä e3:een, ilmoitetaan myös tykin lähtölinja (h). Musta vastaa siirtämällä hevosensa g8:aan. Siirron jäljessä oleva + ilmoittaa siirron olevan shakki (uhkaa vastustajan kenraalia).

Punainen: Kwang Boon TANG (Boon Lay B, Singapore)
Musta: GM Rong Hua HU (Shanghai Beidou, Kiina, 13-kertainen Kiinan mestari)
Tulos: 0-1, Aika: 9. syyskuuta 2000, Paikka: Singapore, Turnaus: MSO Singapore Xiangqi Teams (Olympiad Championship), Kierros: 8

1.The3 Hg8 2.Hg3 Vh10 3.Vh1 Hc8 4.Sc5 Sg6 5.Vh7 Va9 6.Tbc3 Ece8 7.Ha3 Hf6 8.Vb1 Tb9 9.Sc6 Sg5 10.Vh6 Hd5 11.Tc4 Sxg4 12.Sxc7 Sxg3 13.Txc8 Tg9 14.Ei3 Th7 15.Vb5 Hxe3 16.Exe3 Tgg7 17.Sd7 Txd718.Tc7 Vah9 19.Txe7+ Nfe9 20.Vf5 Tf7 21.Vd6 Vh6 22.Te6 Tfe7 23.Se5 V10h7 24.Nde2 Td8 25.Hc4 Ted7 26.Vc6 Tb8 27.Vb6 Tdb7 28.Vd6 Vh4 29.Hb6 Txb6 30.Vxb6 Vxa4 31.Si5 Te7 32.Vd6 Sg2 33.Eig5 Va1+ 34.Vd1 Va5 35.Td6 Vh4 36.Td9 Vb5 37.Vd7 Te6 38.Ta9 Ta6 39.Txa6 Sxa6 40.Vxi7 Sa5 41.Vif7 Vb1+ 42.Nd1 Vbb4 43.Si6 Sa4 44.Si7 Sa3 45.Sh7 Sb3 46.Sg7 Vh8 47.Vf9 Sc3 48.Vg9 Sd3 49.Sg8 Vh10 50.Vff9 Sd2 51.Sh8 Ei8 52.Sh9 Vf10 53.Vxf10+ Kxf10 Punainen luovutti.

Kiinalainen merkintätapa

Kiinalaisessa merkintätavassa kummankin pelaajan linjat on numeroitu alkaen ykkösestä pelaajan oikeanpuolimmaisesta linjasta. Laudan rivejä ei ole numeroitu. Algebrallisen merkintätavan alkuaseman siirrot 1. The3 Hg8 merkitään kiinalaisittain 1. T2=5 H8+7.

T2=5 ilmoittaa että tykki joka on toisella pystylinjalla siirtyy samalla vaakarivillä (=) linjalle 5. Siirto H8+7 ilmoittaa että hevonen joka on kahdeksannella linjalla siirtyy eteeenpäin (+) linjalle 7. Siirto V2+6 ilmoittaa että vaunu joka on toisella pystylinjalla siirtyy 6 askelta eteenpäin (vastustajaa kohti).

Jos samalla pystylinjalla on useita nappuloita jotka voisivat siirtyä saman merkintätavan mukaisesti, “ylempänä” oleva nappula merkitään merkillä + ja alempana oleva merkillä -. Esimerkiksi V+=3 ilmoittaa että kahdesta vaunusta, jotka sijaitsevat samalla pystylinjalla (jota merkintätapa ei tässä tapauksessa kerro) ylempänä oleva siirtyy samalla rivillä linjalle 3. Siirron merkintään käytetään kiinalaisessa merkintätavassa yleensä 4 merkkiä.

Sama esimerkkipeli kiinalaisella merkintätavalla:

 1. T2=5 H8+7  2. H2+3 V9=8
 3. V1=2 H2+3  4. S7+1 S7+1 
 5. V2+6 V1+1  6. T8=7 E3+5
 7. H8+9 H7+6  8. V9=8 T2-1 
 9. S7+1 S7+1 10. V2-1 H6+4
11. T7+1 S7+1 12. S7+1 S7+1
13. T7+4 T2=7 14. E3+1 T8+1
15. V8+4 H4+5 16. E7+5 S7+2 
17. S7=6 T7=4 18. T7-1 V1=8 
19. T7=5 N6+5 20. V8=4 T8=6 
21. V2=6 V8+3 22. T5-1 T6=5 
23. S5+1 V-+3 24. N6+5 T4-1 
25. H9+7 T5=4 26. V6=7 T4=2 
27. V7=8 T4=2 28. V8=6 V8+2 
29. H7+8 T2+2 30. V6=8 V8=1 
31. S1+1 T2=5 32. V8=6 S7+1 
33. E1+3 V1+3 34. V6-5 V1-4 
35. T5=6 V8+3 36. T6+3 V1=2 
37. V6+6 T5+1 38. T6=9 T5=1 
39. T9-3 S1+1 40. V6=1 S1+1 
41. V1=4 V2+4 42. N5-6 V2-3 
43. S1+1 S1+1 44. S1+1 S1+1 
45. S1=2 S1=2 46. S2=3 V8-4 
47. V++2 S2=3 48. V+=3 S3=4 
49. S3+1 V8-2 50. V4+4 S4+1 
51. S3=2 E7+9 52. S2+1 V8=6 
53. V4+1 K5=6 

Punainen luovutti.

sivun alkuun

 

etusivu