[ Kirjoituksia ]

 

 

 

Alkuseurakunta ei viettänyt Jeshuan syntymäpäivää

Joulu on kristityille tärkeä vaikka UT:ssa siitä ei ole mitään
mainintaa, eikä alkuseurakunnan aikana sitä vietetty - ei edes
tiedetty sellaisen olemassa olemisesta ennen kuin vasta
yli 300 vuotta myöhemmin.

 

Vasta noin vuonna 200 kirkkoisät Clement Alexandrialainen ja

Hippolytus Roomalainen esittävät että Jeshua olisi syntynyt

joulukuun 25. päivä.


Ensimmäinen historiallinen maininta joulusta löytyy vuoden
354 roomalaisesta kalenterista. Tällöin 25. joulukuuta olleeseen
Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päivään yhdistettiin
Jeshuan syntymäpäivä.

Aiemmin tämä päivä oli ollut myös Baalin, Nimrodin, Tammuksen,
Mithran, Horuksen, Isvaran, Bacchuksen, Iacchuksen, Adoniksen,
Attisin, Zarathustran, Mardukin, Sacaean, Kronoksen, Poseidean,
Acca Larentian ja Thorin syntymäpäivä. Myös Rooman keisarien
syntymäpäiviä vietettiin silloin olivat he syntyneet mihin aikaan

vuodesta tahansa.

 

Miten Jeshua tuollaiseen joukkoon sopii?

Mikä henki näissä kirkonmiehissä vaikutti koska he voivat sijoittaa

Jeshuan tuollaiseen joukkoon?

 

Jumala varoittaa tällaisesta raamatullisuuden ja pakanuuden

yhdistämisestä:

"Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien

kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä?

Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?

Ja miten sopivat yhteen Messias ja Belial? Tai mitä yhteistä

osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?

Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat?

Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on

sanonut: 'Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään

ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.'

Sentähden: 'Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä,

sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät

huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja

tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias'"

(2 Kor. 6:14-18)

 

Kirjoitusten mukaan on melko selvää, että Jeshua ei ole syntynyt
talvella vaan syksyllä tishrikuussa (syys-lokakuussa). Tarkkaa
päivämäärä ei pystytä varmuudella sanomaan.

Joulu näyttää iskostuneen kovin syvälle monien sisimpään, ja
vaikka sen pakanallisuus ymmärrettäisiinkin, niin siitä kuitenkin
yritetään muokata jumalista, ettei siitä tarvitsisi kokonaan luopua.

Jeshuan syntymäpäivän vietto on 300-luvun antisemitistisen
Rooman kirkon korvausteologian tuote. Se on yksi niistä juhlista,
joilla on korvattu heidän hylkäämänsä Jumalan asettamat juhla-ajat
(3 Moos. 23. luku).

Näissäkin asioissa on viisasta pysyä Kirjoitusten rajoissa - ei yli
sen mitä on Kirjoitettu. Alkuseurakunta ei viettänyt Jeshuan
syntymäpäivää eikä Uusi testamentti puhu mitään Jeshuan
syntymäjuhlasta - ei edes Lehtimajanjuhlan aikana kuten ei
myöskään sikiämisen ajankohdasta Hanukkana.

Koska apostolit eivät laittaneet mitään painoa tällaiselle,
ei myöskään meidän pidä niin tehdä.

 

 

 

Moshe Zew

 

 

[ Alkuun ] [ Kirjoituksia ]