[ Kirjoituksia ]

 

 

 

UUSI VUOSI

Nisankuusta aletaan laskea vuoden kuukaudet,
mutta nisan 1:stä ei asetettu uudenvuodenpäiväksi.
Sinä päivänä ei Tooran mukaan ole mitään muutakaan
juhlaa, paitsi jos se sattuu viikkosapatin kohdalle.

 

Kuukausien laskenta aletaan nisankuusta siksi, että
maatalouteen liittyvät juhlat osuisivat oikeille kohdilleen.
Pääsiäiseksi (Pesach) valmistuu ohra ja helluntaiksi
(Shavuot) ensimmäinen vehnäsato. Toista vehnäsatoa ja
muita valmistuvia hedelmiä jms. juhlitaan lehtimajanjuhlassa
(Sukkot). Karkauskuukausilla määrätyissä jaksoissa säädellään
että vuosittain juhlat ovat oikeilla kohdilla.

 

Pasunansoiton päivää (Tishri 1.) ei Toorassa myöskään
nimetty uudenvuoden päiväksi. Siitä muodostui toisen
temppelin aikana uudenvuoden päivä ja se on Chanukan
lisäksi toinen sillä aikakaudella alkaneista juhlista.

 

Seuraavaa Tooran tekstiä ei saa soveltumaan kevääseen:
"Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi,
ja korjuujuhlaa VUODEN VAIHTEESSA" (2 Moos 34:22).
Myöskään tämä ei voi olla keväällä: "Pidä myös elonleikkuujuhla,
kun leikkaat ensimmäiset tähkät peltoon kylvämästäsi viljasta,
sekä korjuujuhla VUODEN PÄÄTTYESSÄ, kun korjaat
hedelmätarhojesi sadon" (2 Moos 23:16). Vehnäsato valmistuu
Shavuotiksi (helluntai) ja Sukkotiksi (lehtimajanjuhla).
Shavuot ei ole viikkojuhla, mutta tishrikuussa oleva Sukkot on.

 

Shavuot on kyllä käännettynä "viikot", niin että nimensä
puolesta se on "viikkojuhla", mutta vain Sukkot ja Pesach
ovat viikon mittaisia juhlia, eikä Shavuot ajoitu kumpaakaan
mahdolliseen vuodenvaihteeseen.

 

Näiden kahden Tooran tekstien valossa Esran ja Nehemian
aikana aloitettu juhla ei ole epäraamatullinen vaan se
perustuu mitä ilmeisimmin sen aikaisten miesten oikeaan
tulkintaan Tooran teksteistä.

 

"Meidän pakkosiirtolaisuutemme kahdentenakymmenentenä
viidentenä vuotena, VUODEN ALUSSA, kuukauden kymmenentenä
päivänä, neljäntenätoista vuotena kaupungin valloituksen
jälkeen, juuri sinä päivänä tuli minun päälleni Herran käsi,
ja hän vei minut sinne" (Hes 40:1).

 

Hesekielille tapahtui tuo tishrikuun 10. päivä joka on Jom Kippur,
suuri sovintopäivänä.

 

Tämän seuraavan tekstin perusteella näyttää selvältä,
että uusivuosi on tishrikuussa:

 

"Ja seitsemännessä kuussa, kuukauden kymmenentenä päivänä
anna pasunan raikuen soida; sovituspäivänä antakaa pasunan
soida koko maassanne. Ja pyhittäkää viideskymmenes vuosi ja
julistakaa vapautus maassa kaikille sen asukkaille. Se olkoon teille
riemuvuosi; jokainen teistä saa silloin palata perintömaallensa
ja sukunsa luo. Riemuvuosi olkoon teille viideskymmenes vuosi;
älkää silloin kylväkö älkääkä jälkikasvua leikatko, älkääkä
poimiko, mitä leikkaamattomissa viinipuissa on kasvanut. Sillä
se on riemuvuosi, se olkoon teille pyhä; pellolta syökää sen sato.
Riemuvuotena saa jokainen teistä palata perintömaallensa"
(3 Moos 25:9-13).

 

Myös riemuvuosi alkaa tishrikuussa.

 

 

 

 

 

Moshe Zew

 

 

[ Alkuun ] [ Kirjoituksia ]