Nana Shogi
©1998,1999 Georg Dunkel

Tämä on pienin japanilaisen shogi-pelin muunnos. Pelilauta on ainoastaan 3x3 ruutuinen, mutta silti Nana-Shogissa on säilytetty tyypillisimmät elementit alkuperäisestä shogista.

Osa nappuloista ovat suoraan shogista, kuten kuningas, torni ja lähetti, mutta muut ovat harkiten valittu shogin vanhemmista muunnoksista.
NAPPULAT JA NIIDEN LIIKKUMINEN

Kuningas (K):
- liikkuu yhden ruudun kaikkiin suuntiin.
Torni (R):
- liikkuu yksi tai kaksi ruutua ylös, alas, oikealle tai vasemmalle.
Lähetti (B):
- liikkuu yksi tai kaksi ruutua kaikkiin vinottaisiin suuntiin.
Sotavaunu (C):
- liikkuu yksi tai kaksi ruurua ylös tai alas.
Tina kenraali (Tg):
- liikkuu eteenpäin molempiin vinoruutuihin, tai yhden ruudun taaksepäin.
Pääskysen siivet (Sw):
- liikkuu yksi tai kaksi ruutua sivuille, tai yhden ruudun eteen tai taaksepäin.
Kissan peitsi (Cs):
- liikkuu yhden ruudun kaikkiin vinoruutuihin.
Välissäliikkuja (Gb):
- liikkuu yhden ruudun eteen tai taaksepäin.
Koira (D):
- liikkuu yhden ruudun eteenpäin, tai vinoruutuihin yhden askeleen taaksepäin.

NAPPULOIDEN ARVON MUUNTUMINEN

Nana Shogissa on kolme erilaista nappulaa; muuttumaton Kuningas ja kaksi erilaista arvoaan muuttavaa nappulaa. Nana Shogin muuntuvat nappulat ovat kuution muotoiset ja kuution neljällä sivulla kuvataan niiden erilaiset arvot. Nappulaa siirettäessä pelilaudalla tai sillä lyödessä, siirron päätteeksi se saa joka kerta uuden arvon seuraavan kaavan mukaan:

> Torni(R) > Sotavaunu(C) > Pääskysensiivet(Sw) > Välissäliikuja(Gb) > Torni > ... j.n.e.
> Lähetti(B) > Tina kenraali(Tg) > Kissanpeitsi(Cs) > Koira(D) > Lähetti > ... j.n.e.

PELIN ALKUTILANNE

3x3 ruutuinen lauta on aloitettaessa tyhjä ja kummallakin pelaajalla on kädessään Kuningas, Torni ja Lähetti.

1§. Peli alkaa Kuninkaiden pudottamisella laudalle.

PUDOTTAMISEEN LIITTYVÄT SÄÄNNÖT:

2§. Nappulan saa pudottaa vain tyhjään ruutuun, mutta ei koskaan pelilaudan keskiruudulle (2b).
3§. Nappulaa ei saa pudottaa ruutuun josta se shakkaisi vastustajan kuningasta , tai tekisi matin.
4§. Pelaaja voi valita pudotettavan nappulan arvon neljästä vaihtoehdosta.

SIIRTOON LIITTYVÄT SÄÄNNÖT:

Aloitussiirtojen, kuninkaiden pudotus laudalle, jälkeen pelaaja voi pelin kuluessa valita tekeekö pudotussiirron vai siirtääkö nappulaa pelilaudalla.

5§. Laudalla tehtävissä siiroissa myös keskiruutu on käytettävissä.
6§. Jos pelaajalla on kädessä yksi tai useampia nappuloita, niin pelilaudalla tapahtuvalla siirrolla tai lyönnillä ei saa tehdä shakki-Mattia.
7§. Toistuvat siirrot ovat kiellettyjä shogin sääntöjen mukaisesti.
8§. Jokaisen laudalla tapahtuvan siirron tai lyönnin jälkeen kyseinen nappula saa uuden arvon, kuten kohdassa "Nappuloiden arvon muuntuminen" on kuvattu.
9§. Jos pelaajalla on kaikki pelinappulansa laudalla, on Matinteko mahdollista.

VOITTO TAI HÄVIÖ

10§. Pelaaja, joka ei pysty torjumaan vastustajan tekemää kuninkaan uhkausta, tai jonka kuningas tulee lyödyksi, on hän hävinnyt pelin. Shogissa patti tulkitaan häviöksi, eikä tasapeliksi, kuten länsimaisessa shakissa.


Paluu