Etusivu
 Sponsorit
 Tulokset
 Videot
 Trimmaus
 Linkit
 Miehistý
 Uutiset

 Ohjelma

Sähköpostia Erivelle

 

© Libellus

Päivitetty 31.8.2004

31.8.2004

Lyhytrata SM-kisat tiukkaa pistetaistelua vaikeissa oloissa


Eriven syksyn viimeinen kilpailu oli lyhytrata SM-kisat Jyväskylässä 28.-29.9. Kisat ajettiin Lutakossa, eli aivan Jyväskylän keskellä pienessä satamalahdessa. Järjestäjät varoittelivat jo etukäteen nettisivuillaan Lutakon oikukkaista tuulista ja ne todella olivat hankalat. Kaikilla osallistujilla oli kahdeksan lähdön sarjassaan ainakin yksi häntäpään sijoitus. Ne joilla niitä oli vain yksi tai kaksi sijoittuivat tulosluettelossa korkealle, koska huonoin lähtö jätettiin pois yhteispisteistä. Meille valitettavasti tuli kolme huonoa sijaa, joista kaksi jäi tulosluetteloon ja loppusijoituksemme oli näin vaatimaton 14.


Kisan tiukkuutta kuvaa hyvin se, että kilpailunjärjestäjät laskivat ensin tulokset väärin niin, että meille laskettiin lähdöstä kuusi sijaksi 2, kun oikea sija oli 17. Tällä yhden lähdön paremmalla sijalla olisimme olleet lopputuloksissa viides. Meille jaettiinkin viidennen veneen palkinnot, mutta jätimme ne Jyväskylään, koska tiesimme, että emme olleet niin korkealla lopputuloksissa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuvassa kippari ja Jykä hymyilevät leveästi, kun saivat hetkeksi haltuunsa komeat pokaalit.


Kun lopulliset tulokset tulivat nettiin noin klo 23 sunnuntai-iltana, se oli melkoinen järkytys. Olimme pudonneet sijalle 14. Ja kaiken lisäksi hävisimme 0,3 pistettä rakkaalle kilpakumppanillemme PantaReille, joka juuri oli nöyryyttänyt meitä viimeisessä sarjakilpailussa. Jos olisimme olleet yhdessäkin lähdössämme kymmenen pistettä korkeammalla, olisimme olleet lopputuloksissa tasapisteissä seitsemänneksi tulleen veneen kanssa. Siihen olisi ollut hyvät mahdollisuudet, sillä esimerkiksi kolmannessa lähdössä, jossa olimme 19:s, olimme ensimmäisellä ylämerkillä viides ja neljännessä lähdössä olimme ensimmäisellä ylämerkillä kolmas, mutta maalissa 11:s.


Putoamiset kärjestä tapahtuivat yleensä lenssillä, sillä oli etukäteen melko mahdotonta arvata, kumpi laita veti paremmin. Näitä putoamisia sattui kaikille, mutta meille liian usein.


Oikeastaan vain yksi lähtö meni pieleen alusta lähtien. Toisen päivän ensimmäisessä lähdössä oli kova puuskainen ja pyörivä tuuli ja radan oikea reuna näytti selvästi paremmalta. Yritimme myöhästymislähtöä tarkoituksenamme heittää heti paapuurin halssille vapaisiin tuuliin muiden perän takaa. Kilpailulautakunnan alus oli kuitenkin iso ja korkea ja se peitti tehokkaasti tuulen alapuoleltaan. Yksi vene jäi melkein paikalleen makaamaan pitkäksi aikaa sen kylkeen eikä meille tullut ajoissa rakoa, josta olisimme päässeet paapuurille ja vauhtimmekin oli huono tuomarialuksen alla. Kun pääsimme tästä pinteestä, muut olivat jo menneet menojaan.
Positiivista oli se, että saimme sarjaamme kaksi erinomaista sijoitusta, yhden kakkosen ja yhden nelosen. Yksi hyvä olisi vielä tarvittu lisää.


Kisapaikkana Jyväskylä oli mainio. Hyvä satama aivan kaupungin keskustassa ja rata heti vieressä. Myös kisajärjestelyt sujuivat järvellä hyvin, mutta tuloslaskenta epäonnistui pahasti. Sen seurauksena väärä miehistö heitettiin järveen. Pihvi Lindströmin Pianon luultiin ensin voittaneen, mutta tosiasiassa Piano oli toinen. Voitto meni Kuopioon Janne Ikosen ajamalle Avionille. Onnea voittajille!

 

27.8.04


Erive kolmas sarjakilpailujen viimeisessä osakilpailussa ja yhteispisteissä


Viimeinen eli kuudes sarjakilpailu ajettiin 26.8.04. Itätuuli puhalsi 4-5 m/s. Luovimerkkinä oli Siilinkari etelä ja alamerkkinä Lielahti, mikä oli mukavaa, kun ei tarvinnut ajaa epämääräisissä rantatuulissa.


Lähtökohtamme kisassa oli erikoinen. Olimme yhteispisteissä toisena jo kokonaiskilpailun voittaneen Nica II:n jälkeen. Tähän asti huonoin sijoituksemme sarjakilpailuissa oli kolmas, mikä merkitsi sitä, että vain sijoilla 1 ja 2 oli merkitystä kokonaiskilpailun kannalta. Jos PantaRei voittaisi tai olisi toinen ja me häviäisimme sille, jäisimme yhteispisteissä kolmanneksi. Jos Plevna voittaisi, häviäisimme myös sille ja pahimmillaan putoaisimme neljänneksi, jos Plevna voittaisi ja PantaRei olisi toinen.


Lähtölinja oli erittäin vino niin, että lähtöaluksen puoli oli edullisempi. Niinpä laivalle muodostui jonkin verran ruuhkaa. Meidän oli tarkoituksemme lähteä tiukalla luovikurssilla aivan laivan alta, mutta myöhästyimme hivenen. Niinpä jäimme keskelle linjaa todella huonoon paikkaan Plevnan pakkeihin. Ensimmäisen luovin alussa olimmekin aivan hännillä.


Kesän aikaisemmissa kisoissa meillä on ollut kevyellä tuulella nousuongelmia eikä vauhtikaan ole ollut paras mahdollinen. Testasimme nyt kovan tuulen WB:n fokkaa kevyehkössä kelissä ja se tuntui toimivan. Venevauhti oli erinomainen ja jo ensimmäisellä luovilla jäi pari venettä taakse. Myös lenssivauhti oli erinomainen, kuten se on ollut aikaisemminkin tänä kesänä.


Lenssillä Klemola kulki lujaa rannan puolella ja toisella luovilla päätimme kokeilla radan oikeaa reunaa. Kuljimme hyvin ja ohitimme Klemolan ja partiolaiset. Viimeisellä luovilla ohitimme vielä Plevnan ja olimme maalissa kolmas. Hyvä nousu!


Valitettavasti kolmas sija ei riittänyt pitämään meitä kokonaiskilpailun kakkossijalla, sillä pahin kilpailijamme PantaRei sai unelmalähdön lautakunnan veneen kupeesta ja kasvatti etumatkansa kisan aikana selvään voittoon.


Muuten oli hieno sarjakilpailukausi. Veneitä oli mukana 8-9 ja meillä oli hyvä tasainen sarja, jossa oli vain kakkos- ja kolmossijoja. Voittajalla Risto Sulun Nica II:lla oli myös kolmonen huonoin, mutta kakkoseksi tulleella Arto Koivulan PantaReillä oli sarjassaan parikin huonompaa sijaa. Molemmilla oli kuitenkin myös pari ykköstä, jotka meiltä jäivät puuttumaan. Onnittelut voittajille!

 

19.8.2004


Viisi sarjakilpailua ajettu, Erive edelleen kakkosena


Eilen 18.8. ajettiin Sarjakilpailu 5. Mukana oli ilahduttavasti 9 venettä ja Erivessäkin oli pitkästä aikaa vakimiehistö veneessä.


Tuuli oli kevyttä noin 3 m/s koillisesta, jolloin luovimerkkinä oli Siilinkari pohjoinen ja alamerkkinä Kesoil.
Saimme kohtalaisen hyvän lähdön lähtöaluksen kupeesta ja onnistuimme pakottamaan pahimman kilpailijamme Panta Rein lähtöaluksen väärälle puolelle. Olimme kuitenkin kärkiveneiden pakeissa ja heitimme pois paapuurille aika pian lähdön jälkeen. Keskeltä tulleet ehtivät merkille ensin Risto Sulun Nica II kärjessä. Plevna oli kakkosena, partiolaisten Lempi kolmantena ja me neljäntenä.


Heti merkillä pääsimme partiolaisten päälle ja siitä ohi. Plevna leikkasi lenssillä itään ja jäi sinne. Tulimme alamerkille kakkosena.


Toiselle luoville lähdimme heti radan itäreunaan, jossa näytti tuulevan hyvin. Vauhtimme olikin aika hyvä, mutta nousu heikko. Nica II ajoi keskemmällä ja Plevna vielä lännemmässä. Lännestä tuli uutta tuulta, joka kääntyi lännen puolelle ja Plevna pääsi sieltä ohitsemme paremmalla nousulla ja vauhdilla.


Viimeinen lenssi olikin suoraa ajoa laitatuulessa. Saimme Plevnaa kiinni, mutta emme aivan riittävästi. Viimeinen osuus maaliin nousi myös suoraan, joten sijoituksen parantamiseksi ei enää ollut tehtävissä mitään.


Olimme maalissa kolmas ja tämä tiesi sitä, että säilytimme kakkostilan sarjakilpailujen kokonaistilanteessa. Nica II on jo voittanut kokonaiskilpailun, mutta kakkossija ratkaistaan viimeisessä lähdössä. Tällä hetkellä meillä on huonoin lähtö pois jätettynä 11 pistettä, Panta Reillä 12 pistettä ja Plevnalla 13 pistettä. Tarkalle menee.

 

18.8.2004

Erive taas kakkonen Spurttiratakisassa


Eilen 17.8. ajettiin Spurttiratakisa. Lyhennetyllä kiinteällä radalla Lielahdessa purjehdittiin illan aikana kaksi lähtöä. Lähtölinja oli keskimerkillä ja etelätuulella luovimerkki oli Santalahdessa lähellä rantaa. Tuulen voimakkuus oli noin 3 m/s, välillä selvästi heikompaakin varsinkin luovimerkin läheisyydessä. Onneksi aivan tuulettomia reikiä ei ollut, joten purjehtiminen ei mennyt täysin arpomiseksi.


Ensimmäisessä lähdössä Sam Viitaniemen Plevna otti kärkipaikan heti lähdössä ja onnistui erinomaisella venevauhdillaan kasvattamaan koko ajan etumatkaa niin, että voitto oli selvä. Suunnaltaan vaihtelevassa ja muutenkin epätasaisessa tuulessa takana tulevilla oli ihmettelemistä. Kaupungin puoleinen ranta näytti luovimerkin lähellä vetävän keskimäärin hieman paremmin ja sitä kautta kakkoseksi ajoi Risto Sulun Nica II. Kolmanneksi ensimäisessä lähdössä purjehti Arto Koivulan Panta Rei ja me olimme neljäs.


Toisessa startissa saimme erinomaisen lähdön, kun onnistuimme sulkemaan linjan lähtöaluksen päässä ja sen jälkeen saimme pudotella vauhdilla pitkin vapaata linjaa. Kärkiporukka oli hajaantunut ensimmäisen luovin lopulla radan molemmille puolille ja yritimme vartioida molempia laitoja keskellä rataa. Laidoilla tuuli paremmin ja niin tulimme merkille vasta muutaman veneen kärkiryhmän jälkeen. Ylämerkille kuitenkin muodostui melkoinen suma, joka heikossa tuulessa ajautui irti merkistä eikä päässyt kunnolla liikkeelle. Meille jäi hyvä rako merkin ja suman väliin, josta pääsimme helposti vapaaseen tuuleen radan vasemmalla laidalle. Nica II oli jo karannut, mutta me tulimme alamerkille kolmosena Panta Reitä peittäen ja pääsimme kääntämään päälle merkin jälkeen. Panta Rei oli suoraan allamme luoville käännyttäessä, mutta sen kiihtyvyys luoville lähdettäessä oli uskomaton ja me jäimme kuin seisomaan. Siitä oli pakko heittää pois. Ajoimme radan itäreunaa, joka aikaisemmin oli vetänyt hyvin ja saimme Panta Rein jäämään kolmanneksi ylämerkillä. Sitten vain ajettiin tarkasti lenssi maaliin kakkoseksi.


Toisen lähdön kakkossija ratkaisi meille koko kisan kakkossijan. Nica II voitti sijoilla 2 ja 1, Panta Rei oli kolmas sijoilla 3 ja 3. Plevna oli toisessa lähdössä vasta kahdeksas ja putosi neljänneksi.


Kisassa oli mukana yhdeksän venettä ja kilpailun tuntua oli jo toiseen malliin verrattuna Näsijärven regatan neljän veneen kisaan. Meillä on oli vierailevana gastina taas Ari Tuusa, kun Riken kiireet jatkuvat.

 

16.8.2004

Erive kakkonen Näsijärven regatassa


Viikonloppuna 14.-15.8. ajettiin Näsijärven regatta. Mukana oli vain neljä venettä. Näsijärven regatan venemäärä oli taas harmllisen pieni. Osasyynä oli se, että H-veneiden SM-kisat osuivat samaan ajankohtaan. SM-kisoissa oli kuitenkin mukana vain kolme Tampereen kisoja ajanutta H-venettä, joten moni muukin puuttui Näsijärven regatasta. Saattaa olla, että lauantain kova tuuli ei innostanut lähtemään mukaan. Heliön Rikellä oli muita kiireitä ja Eriven sijaisgastina oli Ari Tuusa.


Lauantaina ensimmäisen lähdön aikoihin tuuli 11 m/s ja puuskissa 14 m/s. Tuuli tuli pohjoisesta ja aallokkokin oli sen mukaista eli Näsijärven oloissa tosi isoa. Noin kovassa tuulessa ei H-venettä pysty meidän miehistöpainollamme enää ajamaan kunnolla ja purjehtiminen oli lähinnä keskittymistä veneen hallintaan. Risto Sulun Nica II hallitsi homman hyvin ja voitti lauantain molemmat lähdöt. Ensimmäisessä lähdössä Nica II pääsi jollain kumman konstilla karkuun rannan puolelle tekemällään luovilla. Rata oli niin lyhyt, että kiinni saamiseen ei ollut mitään mahdollisuuksia. Ensimmäinen osakilpailu kesti 24 minuuttia. Olimme maalissa toisena.


Toisessa lähdössä jouduimme antamaan Nicalle tilaa alamerkillä. Nica lähestyi merkkiä noin 90 asteen kulmassa meihin nähden ja siksi annoimme tilaa reilusti. Kohteliaisuus kostautui, sillä samaan rakoon mahtui Pekka Klemolan Titta. Sitten ei muutoksia tapahtunutkaan. Kolme kärkivenettä tuli maaliin puolentoista veneenmitan sisällä ja me olimme se kolmas. Viimeisen lenssin puolivälissä ajattelimme, että nostamme spinnun ja otamme sillä kärjen kiinni, mutta rata oli niin lyhyt, että emme ehtineet nostaa spinnua ennen maalia. Se olisi pitänyt nostaa jo heti lenssin alussa (maalin tultiin lenssillä), mutta kovan kelin takia mietimme asiaa turhan pitkään. Tuuli oli vähän keventynyt ja puhalsi enää 10 metriä sekunnissa ja puuskissa 13 m/s. Silti rataveneistä vain yksi lightning nosti spinnun ja vaikeuksia silläkin näytti olevan.


Sunnuntaina olikin sitten kevyttä, noin 3m/s etelästä. Sadettakin saatiin hivenen. Toisella lenssillä Nica II pääsi karkuun, kun spinnujiipissä löysä spinnupuomin helamme temppuili emmekä saaneet pidetyksi spinnua vedossa koko aikaa. (Nyt tämä ennenkin harmia aiheuttanut vika on korjattu.) Olimme maalissa kakkosena, mutta regattavoitto oli jo Nica II:n, jolla oli kolme ykkössijaa tuloslistallaan.


Neljännessä lähdössä tuuli yltyi noin 7 metriin sekunnissa, mikä on meille erinomainen keli. Kun lisäksi sunnuntain radat olivat järkevän mittaisia, otimme lähtövoiton kotiin hyvällä venevauhdilla ja tarkalla tuulen käännösten talteen otolla. Voitimme lopulta reilulla lähes sadan metrin etumatkalla. Klemola oli kakkonen ja Sulku kolmas. Lähtövoittajan komea Ännän 90-vuotisjuhlamalja on Eriven palkintokaapissa ensi talvena. Regatan kakkossija jäi vähän harmittamaan, mutta eihän sekään huono ole, vaikka veneitä olikin säälittävän vähän.

 

24.6.2004

Neljä sarjakilpailua ajettu. Erive kakkosena.

Nyt on ajettu alkukesän neljä ensimmäistä sarjakilpailua. Erive on kakkosena 11 pisteellä. Nica II johtaa kahdeksalla pisteellä ja kolmantena on PantaRei 13 pisteellä. Tällainen on tilanne, kun kaikki lähdöt lasketaan mukaan.

Keskiviikkona 24.6. ajettiin alkukesän viimeinen sarjakilpailu. Mukana oli yhdeksän venettä ja voiton vei PantaRei, joka johti lähdöstä maaliin saakka. Erive oli kakkosena muutaman kymmenen metriä kärkiveneelle hävinneenä. Meidän kannaltamme oli harmi, että PantaRei pääsi karkaamaan ensimmäisen lenssin alussa niin kauas, että tasaisessa noin 4 m/s tuulessa ei ollut mahdollisuuksia kiinniottoon.

Lounaistuulessa luovittiin rannassa olevalle entisen Kesoilin merkille. Tällä kertaa merkillä onneksi tuuli kohtuullisen hyvin ja kärkiveneetkin selvisivät merkistä ennenkuin takaa tulevat ajoivat niskaan. Päinvastoin tällä kertaa kävi niin, että ensimmäisinä lenssille kääntyneet veneet pääsivät ensin hyvään tuuleen selälle ja karkasivat kauas. Erot veneiden välillä venyivät todella suuriksi ja kisaamisen jännitys heikkeni. Olen edelleen sitä mieltä, että kilpailun kannalta olisi parempi, kun ei luovittaisi ollenkaan näille rantamerkeille.

Perjantain ja lauantain välisenä yönä 18.6. Erive oli mukana Kesäyönpurjehduksessa vierailevalla miehistöllä. Kipparina oli Jari Ahvenainen ja gasteina Ari Tuusa ja vakimies Jykä. Kevyessä ja vaihtelevassa tuulessa Erive oli neljäs seitsemästä H-veneestä. Välillä Erive oli kärjessäkin pariin otteeseen, mutta hämärä kuulemma haittasi puuskien näkemistä öiseen aikaan.

Sarjakilpailu 3 ajettiin 16.6. Siinä olimme taas kolmas. Venevauhti oli hyvä, vaikka olosuhteet olivat meille perinteisesti pahimmat mahdolliset, eli laskeva tuuli ja iso aallokko. Olimme pitkään kakkosena, mutta jälleen kerran kostautui hidastelu jiipissä lenssin alussa. Nica II jiippasi takanamme heti merkillä selälle päin ja pääsi ohi paremmassa tuulessa.

 

14.6.2004

Plevnasta piirinmestari Tampereen regatassa

Tampereen regatta purjehdittiin 12.-13.6. Lielahden kiinteällä radalla. Kisa oli tänä vuonna H-veneiden piirinmestaruuskisa ja mukana oli kahdeksan venettä, joten mestaruuskin päästiin ratkomaan. Erive oli mukana vierailevalla miehistöllä Harri kipparina ja gasteina Ari Lindholm sekä Tomi Mandelin.

Lauantaina satoi taukoamatta koko päivän. Tuli mieleen erään entisen gastin sanonta: harmi kun sataa, mutta onneksi ei tuule. Nyt kuitenkin tuuli kevyesti 2-3 m/s koillisesta. Plevnan puikoissa Sami oli päässyt vireeseen ja voitti molemmat lähdöt. Sami pääsi karkuun alamerkin lähdöllä molemmissa lähdöissä ja onnistui pitämään kärkipaikan maaliin asti. Molemmissa lähdöissä PantaRei oli toinen, Erive kolmas ja Nica II neljäs.

Ei ollut kivaa, kun langat liimautuivat purjeeseen, oli kylmä ja silmälasit lähes läpinäkymättmät.

Sunnuntaina aurinko paistoi ja tuuli oli pohjoisen puolella. Ensimmäisen lähdön ensimmäisellä ylämerkillä olimme taas kolmas, mutta Nica II pääsi lenssillä harmillisesti ohi ajettuaan selvästi lännempänä kuin muut. Olimme maalissa neljäs. PantaRei voitti ja Plevna oli toinen.

Viimeinen lähtö oli ratkaiseva. Nica II otti hyvän lähdön keskeltä linjaa heti meidän päältämme ja pääsi kärkeen. PantaRei ahdisteli koko kisan ajan Nicaa, mutta Sulku ajoi tarkasti ja piti kärkipaikan maaliin asti. Se ratkaisi piirinmestaruuden Samille ja pudotti meidät pronssilta.

Kisa oli joka tapauksessa hieno ja vieraileva gastimme Tomi innostui niin, että päätti ryhtyä ajmaan kisoja omalla PeeHoollaan. Hienoa kun saadaan taas yksi vene lisää radoille!

Kuvia Tampereen regatasta

 

5.6.2004

Rieväkylän regatassa tylsää jonoajoa

Lauantaina 5.6. ajettiin TaPS:in perinteinen alkukesän matkakisa Rieväkylän regatta. Luvassa oli kevyttä keliä, 3 m/s ja lähdimme matkaan kahden hengen miehistöllä, Harri kipparina ja Rike puosuna. Jykä oli kisassa omalla Ohlsonillaan.

Mukana oli vain neljä H-venettä. Tuuli puhalsi lounaasta ja oli vähän ennustetta kovempaa, noin 5 m/s. Lähtö oli avotuulta ja saimme parhaan lähdön. Olimme ajoissa linjalla ja spinnu vedossa heti paukun jälkeen. Takana tulevat saivat kuitenkin uutta tuulta ja pyyhkäisivät kohta ohi. Olimme sokeritopan kääntömerkillä kolmas.

Kolmen kärkiveneen ryhmä ajoi melko tasaista vauhtia aina Pallosaaren kapeikkoon asti. Siellä Olli Rajalan ajama Plevna pääsi livahtamaan kärkeen, kun meillä ei Hasardi II:n ahdistelmana ollut mahdollisuutta vartioida Plevnaa.

Lopullisesti kisa ratkesi Ison Otavan jälkeen, kun Plevna sai erikoisen tuuliraidan rannan lähellä. Me olimme keskemmällä selkää, jossa olisi luullut tuulevan tasaisemmin, mutta rantatuuli oli paljon parempi ja niin Plevna nykäisi hetkessä monen sadan metrin etumatkan. Kisa oli sillä selvä. Toiseksi viimeisellä osuudella Kuljun lahteen jäimme vielä selvästi vauhdissa Hasardille. Tuuli oli noussut 6-7 metriin sekunnissa eikä painomme riittänyt tiukalla laitaisella.

Olimme maalissa kolmas neljästä H-veneestä. Koko kisassa ei ollut yhtään luovia. Harvinaisen tylsä kisa!

 

4.6.2004


Kaksi sarjakilpailua takana, Erive kolmas molemmissa


Sarjakilpailu 1 ajettiin 26. toukokuuta. Tuuli oli kevyt, noin 3 m/s pohjoisesta. Lähdössä oli kovasti ruuhkaa, kun yhdeksän innokasta venekuntaa pyrki linjalle hyvissä ajoin. Ainakin viisi venettä ajautui yli linjan etuajassa ja me olimme yksi niistä. Palasimme takaisin ja lähdimme muun porukan perään.

Ylämerkillä olimme jo mukana ryhmässä ja tulimme merkille paapuurille. Otimme riskin ja heitimme styyrpuurille paapuurin veneiden alle. Kevyessä tuulessa emme kuitenkaan saaneet aikaan riittävästi vauhtia ja nousua, että olisimme päässeet merkille ja jouduimme lopulta jiippaamaan ja ottamaan merkin kierron uudestaan.

Venevauhti oli kuitenkin hyvä ja seuravat osuudet onnistuivat. Olimme maalissa neljäs ja kun yksi varastanut vene putosi pois tuloksista, olimme kolmas. Kilpailunjärjestäjien tulkinnan mukaan edellämme ei ollut muita varastaneita ja siihen on tyydyttävä, vaikka olimmekin eri mieltä.

Toinen sarjakilpailu ajettiin 2.6. taas kevyessä pohjoiskelissä. Usein selän puolella tuulee pohjoiskelillä paremmin ja siksi päätimme lähteä paapuurilla päästäksemme sinne nopeammin. Lähtölinja oli lyhyt ja tilaa paapuurin lähtöön oli huonosti, vaikka veneitä oli vain kahdeksan. Jouduimme kiertämään melkein koko fleetin perän takaa. Se ei sinänsä olisi ollut vielä paha juttu, jos selällä olisi tuullut, mutta siellähän oli koko radan heikoin tuuli.

Ylämerkillä olimme kai kuudes. Lenssille lähdimme ajaen radan keskikohtaa, jossa oli selvästi paras tuuli. Monet veneet leikkasivat enemmän sekä oikealle että vasemmalle. Varsinkin selän puoli oli heikko, minkä huomasimme edellisellä osuudella ja sinne jäi kolme venettä. Olimmekin alamerkillä kolmas.
Toisella luovilla Panta Rei kääntyi heti merkiltä Lielahden suuntaan, mikä kannatti. Me jatkoimme vähän matkaa selälle päin, mutta se oli tyhmää ja näin Panta Rei pääsi kauas karkuun.

Viimeisellä lenssillä ohitimme vielä yhden veneen ovelalla jiipillä. Muuta merkittävää ei tapahtunut loppukisan aikana. Saimme kärkeä kiinni, mutta matka loppui kesken. Olimme maalissa taas kolmas.

Kahden ensimmäisen kisa saldo on siis kaksi kolmossijaa, mihin voi olla suhteellisen tyytyväinen. Varsinkin kun venevauhti on erinomainen, jos tuulee noin 3 m/s tai enemmän. Aivan olemattomassa tuulessa jotkut tuntuvat menevän kovempaa.

Hienoa on myös se, että kaupunkilehti Moro on ryhtynyt julkaisemaan purjehdustuloksia. Keskiviikkokisojen tulokset tulevat kyllä vasta seuraavan viikon lehteen, joka ilmestyy torstaina, mutta parempi myöhään jne... Torstain 3.6. lehdessä hymyilevät Sarjakilpailu 1:n voittajaveneen Lexican kippari Pasi Kaukinen ja gasti Jussi Karjalainen Eriven kipparin ottamassa kuvassa. Toinen gasti Arto Huuhtanen ehti kadota paikalta ennen kuvan ottamista.

 

21.5.2004.

Erive alkaa olla kisakunnossa

Kolme kertaa on jo päästy vesille. Kaikki toimii erinomaisesti ja vaikuttaa siltä, että Erive on hyvässä kisakunnossa.

Veneeseen on tehty koko joukko pikkuparannuksia. Kajuutan kattoluukkuun tehtiin ohjaimet, jotka estävät spinnun fallin juuttumisen luukun ja sen reunalistan väliin. Levankivaunun lukkoja korotettiin niin, että säätököysi pysyy paremmin paikallaan. Tärkein kaikista on pohjan kunnostus. Ensimmäistä kertaa veneen historiassa hioimme ja kittasimme myös kölin alapinnan sileäksi. Se vaati veneen roikkuttamista nosturilla pari tuntia, mutta onneksi TaPS:illa on oma nosturi ja sillä ei ole ruuhkaa aikaisin keväällä.

Uusi Høj-Jensenin spinnu vaikuttaa tosi hyvältä, mutta vasta tulevalla viikolla näemme sen tehon ensimmäisissä keskiviikkokisoissa. Huhujen mukaan radoille on tulossa ainakin kaksi uutta venettä, jotka eivät ole olleet mukana muutamaan vuoteen. Yksi pitkään kisannut venekunta ilmeisesti lopettanee, mutta toivottavasti ei useampi. Olisi hienoa, jos paikalliskisoissamme olisi edelleen mukana toista kymmentä H-venettä.

 

8.4.2004

Kölisauma tasaiseksi

Nyt on veneen kunnostustyö päässyt hyvään alkuun. Kippari kävi hiomassa kölisauman auki ja kittaamassa sen epoksikitillä. Homma onnistui erinomaisesti ja tuottaa toivon mukaan runsaasti lisää vauhtia.

Kölisauma on ollut tehtaan jäljiltä todella epätasainen, mutta nyt se vesihionnan ja myrkkymaalauksen jälkeen tulee olemaan varsin hyvä.

20.3.2004

Kevättä odotellaan

Erive on ollut talviteloilla kaikessa rauhassa monta kuukautta. Kevät on lähestynyt kohisten ja kohta ovat lumet sulaneet sen verran, että pääsemme hiomaan veneen pohjan huippukuntoon. Suunnitelmissa oli aloittaa pohjan kunnostus jo syksyllä, mutta jotenkin innostusta hiomahommiin ei tahdo riittää, kun on kylmää ja pimeää.

Ensin hiomme koko pohjan sileäksi vesihiontapaperilla. Luulisin, että sopiva paperin karkeus on 380. Sitten avataan kölin sauma ja kitataan se umpeen epoksilla, joka jää hieman pehmeäksi, mutta on hiottavissa. Näin saamme sauman sileäksi, kuten se uusissa veneissä on jo niiden tullessa tehtaalta.

Kaudeksi 2004 Erive on saanut uutta varustusta. H-veneliiton puheenjohtaja Lindströmiltä ostimme vähän käytetyn Høj-Jensenin spinnun ja englannista tilattiin Tacktick -taktiikkakompassi.