NÄIN LÖYDÄT HYYPPÄÄLLE

Hyyppää lienee Suomen ainoa tämän luokan nähtävyys, jonne et voi löytää tietä kartasta! Hyyppää poistettiin muutama vuosi sitten GT-kartastosta, eikä Metsähallitus, Tielaitos tai Laukaan kunta ole koskaan viitoittanut tietä Keski-Suomen Kolille. Toivomme asiaan korjausta! Siihen asti voit käyttää näitä ohjeita:

Maanteitse Jyväskylän suunnasta:

-Aja valtatie 9:ää Jyväskylästä noin 20 km, jyrkän ylämäen jälkeen risteys, josta käänny vasemmalle Laukaaseen tielle 640.
-Aja 4,5 kilometriä Savion kylään, jossa käännyt oikealle soratielle. Tienviitassa lukee Savion ala-aste/Puttolantie.
-Aja 4,3 kilometriä ja käänny risteyksessä lievästi oikealle Lummelahdentielle. Aja 1,5 kilometriä tätä mutkittelevaa tietä kääntymättä pienemmille teille. Suoraan eteenpäin jatkuva tie on Hyyppääntie, oikealle lähtee Ruoholahdentie.
-jos haluat partiolaisten majalle, laguunille tai luolille, aja suoraan Hyyppääntietä 1 km. Tulet risteykseen, jossa vasemmalla on parkkipaikkalevennys. Oikealle kääntyy pieni tie, jonka päässä on kyltti YKSITYISTIE/PRIVATVÄG. Risteyksen pylväässä on pieni lappu, jossa lukee "Hyyppää".
-jos haluat mennä helpompaa ja turvallisempaa reittiä Hyyppään laelle, käänny Hyyppääntien sijasta oikealle Ruoholahdentielle. Ruoholahdenteitä ajettaessa 1,6 km saavut pitkähkölle suoralle, jonka oikealla puolella on pelto. Suoran keskikohteilta vasemmalta puolelta lähtee hyvä leveä polku ylös Hyyppäälle. Polku on helppokulkuinen. TÄMÄ REITTI ON SUOSITELTAVA LIUKKAALLA KELILLÄ JA TALVELLA, JOLLOIN LUOLAREITTI ON VAARALLINEN.

-Jos valitset ensin mainitun reitin (Hyyppääntie), parkkeeraa auto levennykseen, ja lähde patikoimaan mainittua yksityistietä (tiellä on tiesulku/ketju, mutta kävellen sen voi kiertää). Tulet tienhaaraan, jossa on halkopino. Vasemmalle lähtevä tie johtaa partiolaisten majalle, laguunin pohjukkaan ja Koukoniemeen.
-Luolareitille pääset pääset suunnistamalla suunnilleen tienhaarasta kuusikon läpi pienen Karhulammen kaakkoispäähän. Etsi siitä polku, joka nousee nuoren puuston läpi ensin rinnettä ylös ja kääntyy sitten oikealle kulkemaan pitkin Hyyppään kalliojyrkänteen reunoja. Hyyppään luolat ovat tämän reitin varrella jyrkänteessä. Osa on polun varressa, osa ylempänä. OLE VAROVAINEN, SÄÄSTÄ LUONTOA JA VARO PUTOAMASTA RINTEESEEN. Tätä reittiä on mahdollista jatkaa ylös asti, mutta reitti on vaarallinen liukkaalla kelillä ja kuluttaa voimakkaasti luontoa, koska jokainen astuu vähän eri paikkaan opasteiden puuttuessa. -Ruoholahdentieltä lähtevä polku menee Hyyppäänvuoren laelle asti. Laelta pääsee alas Paarmakalliolle ja Koukonlahden hiekkarantaan menevälle polulle vuoren länsireunalta läheltä muinaisrantaa. Jos palaat Ruoholahdentielle johtavaa polkua, voit kääntyä poulta oikealle vuoren länsipuolelle ja jatkaa heikosti näkyvää polkua Karhulammen suuntaan.

VENEELLÄ:

Merkittyä reittiä Hyyppäälle ei vielä ole. Vene on parasta jättää litteän Paarmakallion reunaan ankkuriin, jos keli sallii. Toinen mahdollisuus on tuoda se matalaan hiekkarantaan, joka on Hyyppään juurella Koukonlahdessa. Koukonlahdesta ja Paarmakalliolta lähtee polku, jota pitkin pääsee luolien kautta Hyyppään laelle. Parasta olisi viedä vene pitkään Kaiturinlahden laguunin pohjaan, mutta sieltä ei ole "hyväksyttyä" reittiä Hyyppäälle.

HUOM! Muista Hyyppäänvuoren laella käyttää muidenkin käyttämää polkua, näin säästät luontoa. Polulta jyrkänteelle päin liikkuminen voi olla myös hengenvaarallista!