HARMAAT KOTKAT

24-12-2013

Pääsivu
Tapahtumat
Lentävä lavitsa
Ilmailumuseo
Valokuvat
Palaute ja Linkit

Sivu ladattu 26.3.2006 jälkeen 


kertaa

 

Tampereen ilmailun ”harmaat-kotkat
Kotipaikka: Tampere   Toiminnan vetäjä: Kalevi Lehto

Vuodesta 1988 alkaen kokoontuivat Tampereen ilmailuyhdistyksen ” vanhat-aktiivit” erilaisten toimintojen merkeissä! Allekirjoittanut sai kuitenkin tärkeän ”herätyksen” ryhtyä järjestämään säännöllisiä tapaamisia meidän entisten ilmailua harrastaneiden ja osin ammattilaistenkin kesken! Käymäni keskustelut rouva Tuulikki Piltzin kanssa antoi näet sen lopullisen sysäyksen, kerätä porukat yhteen edes kerran kuukaudessa keskustelun ja muunkin toiminnan merkeissä. Olemmehan lisäksi miltei kaikki vanhan lentokonetehtaan ammattikoulutuksen saaneita ammattimiehiä ja kaikki jotka joukkoomme kuuluvat, yhdistää ilmailu henkisyys ja ilmailumme historia. Tämä ikääntyvä joukkomme pitää sisällään monitaitoisen ammattilaisten joukon, joiden käden taitoja olemme voineet tarjota käyttöön myös suomalaisen ensi-ilmailun historian tallentamiseksi konkreettisella tavalla. Entisöidyt purjelentokoneet ja sotilaskoneet ovat osaltaan tämänkin joukon kätten saavutuksia.


Rakennusmestari Jonas Anderson in lentävän-lavitsan näköismallin rakentaja porukka. Laite oli maailman ensimmäisiä helikoptereita. Henkilöt kuvassa vasemmalta Raimo Ilvonen, Erkki Jokitie, Aarno Saramäki, Samuli Puotila ja Pentti Niemi.
Erikoisimmat ja ilmailuhistorian osalta merkittävämmät työt ovat kuitenkin museokeskus Vapriikkiin rakentamamme kuvanveistäjä Aadolf Aarnon Demoisellen täysikokoinen malli v. 1911 ja rakennusmestari Jonas Andersonin lentävä-lavitsa v. 1908. Näiden vapaaehtoisten harrastustöiden antama virike on tietenkin ensiarvoisen tärkeää ikääntyvälle joukollemme, vaikkakin vain kymmenkunta henkilöä on voinut itse ottaa osaa työsuorituksiin. On myös syytä mainita, että joukkomme jäsenet kuuluvat erilaisiin ilmavoimien kiltoihin kuten lentotekniikan kilta, lentovarikon kilta sekä ilmailumuseoihin. Käymme myös Tampereen ilmasillassa, joka on meille kaikille tärkeä yhteyksien ylläpitäjä. Tavoitteita riittää ja lentovarikon killan nimissä tulemme rakentamaan vielä maailman ensimmäisen ilmatyynyaluksen jonka DI. Toivo Kaario suunnitteli, rakensi ja kokeili Tampereella Härmälän lentokentällä 1940 luvulla. Suurimpana haaveena on, että saisimme Tampereelle oikean ilmailumuseon. Tampereen museokeskus Vapriikki on henkilökuntineen meidän hyvä yhteistyö-kumppani ja sitä toivomme jatkossakin, jos ilmailumuseo hanke toteutuu Pirkkalaan tai Tampereelle.

Pääsivu | Tapahtumat | Lentävä lavitsa | Ilmailumuseo | Valokuvat | Palaute ja Linkit