Jaskan logo
Orvokki ja Jaakko Harjuvaara
Koulut ja
työura
Sota
lapset
Puheet, kirjat
haastattelut
Kuvia
sanoja
Taivaan
kotiin
LAPSET Luonto
ilmasto
Järvenpää
historiaa
Harrastukset
reseptit
Puheita Koulut ja
työura




KIIRASTORSTAIN SAARNA EHTOOLLISMESSUSSA
28.3.2002 Järvenpään kirkossa


Joh 13:1-15

Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti.
    He olivat kokoontuneet aterialle, ja Paholainen oli jo pannut Juudaksen, Simon Iskariotin pojan, sydämeen ajatuksen, että tämä kavaltaisi Jeesuksen. Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla.
    Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: »Herra, sinäkö peset minun jalkani?» Jeesus vastasi: »Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät.» Pietari sanoi hänelle: »Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!» Jeesus vastasi: »Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani.» Silloin Simon Pietari sanoi: »Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää.» Tähän Jeesus vastasi: »Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas. Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki.» Jeesus tiesi, kuka hänet kavaltaisi, ja siksi hän sanoi, etteivät he kaikki olleet puhtaita.
    Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille:
    »Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille.»

* * *


Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien meidän kanssamme.

JEESUKSEN TIEN ETENEMINEN
Kiirastorstai on ainutlaatuinen päivä kristikunnan historiassa ja myös kirkkovuoden kulussa. 
Jeesuksen tie, maanpäällinen elämä, joka alkoi joulusta, = Jumala tuli ihmiseksi ja
"Jumala tuli meidän keskellemme", Jumala astui alas taivaasta ihmisen luokse…
- Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen
- vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
- hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.

Se tie jatkuu kiirastorstaina yhteiselle aterialle.
-    Jumalan Poika aterioi syntisten ihmisten kanssa.
-    Jumalan Poika ottaa "orjan muodon" ja tekee orjan, halpa-arvoisimman palvelijan työt = pesee ruokavieraiden jalat.
Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille:
»Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille.»
Tällainen perinne on edelleen ortodoksisessa ja katolisessa kirkossa = jalkojen pesu ja joissakin protestanttisissakin kirkoissa.
Englanninkielisessä ympäristössä kiirastorstain nimi onkin siksi Maundy Thursday.

KIIRA?
Suomenkielinen sana  kiirastorstai viittaa pesemiseen (ruotsinkielen kautta tuleva) (sanasta skära = puhdistaa; kansanuskomuksissa kiira on myös ollut paha, joka on karkotettu pihapiiristä).
Mikä on sitten kiirastorstain sanoma meille tämän suomenkielisen sanan valossa. Puhdistetaan paha pois pihapiiristä. Me tiedämme, että paha ei lähde meistä, synti ei väisty meistä tämän elämän aikana. Toinen todellisuus alkaa kuoleman jälkeen ikuisessa elämässä. Silloin synti jää tänne ja ikuinen onnellisuus ja hyvyys ovat todellisuutta.
Kiirastorstaina Jumalan Pojan alentuminen, jouluna alkanut ihmiseksi tuleminen kertoo, että Jumalan pyhyys ja puhtaus tulee Jeesuksessa meidän keskellemme, eikä vain keskellemme, vaan meihin. Aivan samoin kuin me ehtoollisessa syömme ja juomme Kristuksen ruumiin ja veren sakramentin, ehtoollisaineet tulevat meihin, taivaallinen ruoka ja juoma ravitsevat meidät, antavat meille uuden voiman ja uuden elämän, uuden anteeksiantamuksen ja tekevät meidät vakuuttuneiksi siitä, että Jeesus Kristus on meidän sovittajamme, Herramme ja Vapahtajamme. Kristus sulautuu meihin, meidän elämäämme ja sen todellisuuteen, arkiseen päivään.
 
Jos Kristus toimisi "pahan karkottajana", jolloin kiira, paha karkotetaan pois pihapiiristä, hänen pitäisi karkottaa meidät pois pihapiiristämme, kotoamme, täältä kirkosta jne., sillä me olemme syntisiä ja pahoja ihmisiä halusimmepa sitä tai emme, synti asuu meissä hautaan asti.
(Tämä karkottaminenhan tapahtui, kun Jumala karkotti ensimmäiset ihmiset paratiisista sen portista itään.)

JEESUS JA MEIDÄN PAHUUTEMME
Nyt tie kulkee toisinpäin. Jumalan pyhyys ja puhtaus laskeutuu Jeesuksessa meidän keskellemme, pahuuden ja synnin keskelle ja Kristus antaa ruumiinsa ja verensä sakramentin syntisille ja pahoille ihmisille.
Paha meissä 'rauhoittuu' vain niin, että pois ajamisen ja hylkäämisen sijasta Jumala tulee meidän luoksemme ja Kristuksen muodossa palvelee meitä viimeiseen asti ja rakastaa meitä ja lähtee yhteyteen kanssamme.

EHTOOLLLISPÖYDÄSSÄ SINUA ODOTETAAN
Tervetuloa kaikki pois poikenneet, pois potkitut, yhteydestään erotetut, muiden ja itsenne tuomitsemat seurakuntalaiset, tervetuloa ehtoollispöytään, kristillisen kirkon ehtoollisyhteyteen toinen toisemme ja seurakunnan Herran, Jeesuksen Kristuksen kanssa. Tapahtuipa meidän elämässämme mitä tahansa, niin meidän oikea paikkamme on seurakunnan yhteisessä ehtoollispöydässä Kristuksen silmien alla.

Älä siis pelkää tulla ehtoolliselle, se on syntisten ateria, olemme kaikki siinä alttarin ääressä yhtenä syntisten joukkona, jossa on vain yksi pyhä, puhdas ja synnitön = Jeesus Jumalan Poika, joka antaa itsensä meille, meidän edestämme.

* * *

krusifiksi


* * *

TAUSTATIETOA LISÄÄ

www.evl.fi - sivustolla

Raamatullisena pääaiheena on ehtoollisen asettaminen. Lisäksi on kiirastorstaina vanhastaan muisteltu Jeesusta, joka pesee opetuslasten jalat.
Katolisessa maailmassa kiirastorstai on ollut ripittäytymispäivä. Tähän viittaa sen suomalainen nimikin (sanasta skära = puhdistaa; kansanuskomuksissa kiira on myös ollut paha, joka on karkotettu pihapiiristä). Latinan dies viridium (= vihreiden oksien päivä) liittyy niin ikään kiirastorstaihin ripittäytymispäivänä: ehtoollisyhteydestä erotetut otettiin takaisin seurakunnan yhteyteen ja heistä tuli jälleen Kristus-viinipuun tuoreita oksia. Saksan Gründonnerstag (= vihreä torstai) on käännös latinasta. Jotkut ovat selittäneet sen tulevan itkemistä tarkoittavasta sanasta grünen (greinen) ja viittaavan katumuksentekijöiden kyyneleihin.
Englannin Maundy Thursday viittaa kiirastorstain jalkojen pesuun, joka on päivän viettoon kuuluva kirkollinen seremonia mm. ortodoksisessa ja katolisessa kirkossa sekä eräissä protestanttisissa yhteisöissä. Se palauttaa mieliin Jeesuksen käskyn, että kristittyjen tulee rakastaa ja palvella toisiaan.
Kiirastorstain aihe on kertomus Jeesuksen ja hänen opetuslastensa viimeisestä yhteisestä ateriasta ja pyhän ehtoollisen asettamisesta. Raamatuntekstit avaavat erilaisia näkökulmia alttarin sakramentin sisältöön: näitä ovat uuden liiton ateria, Jeesuksen uhrikuoleman muisto, syntien anteeksiantaminen, kiitos ja ilo, taivaallisen juhlan odotus ja murretun leivän luoma yhteys.
Kiirastorstain jumalanpalveluksen päätteeksi alttari voidaan riisua liturgisista esineistä ja vaatteista (ks. Jumalanpalvelusten kirja).

* * *

Paluu saarnaluettelon sivulle