Jaskan logo
Orvokki ja Jaakko Harjuvaara
Koulut ja
työura
Sota
lapset
Puheet, kirjat
haastattelut
Kuvia
sanoja
Taivaan
kotiin
LAPSET Luonto
ilmasto
Järvenpää
historiaa
Harrastukset
reseptit
Puheita Koulut ja
työura




PIENOISRAUTATIEN SIIRTO
la 9.6.2012

'Männistön pojat hommissa'

* * *


Olin luvannut Samun perheelle, että kuljetan kesällä 2012 peräkärryllä pienoisrautatien Ylitorniolle, jotta pojilla on ratansa siellä, missä heillä on tilaa ja mahdollisuus rakentaa sitä eteenpäin ja puuhailla rakkaan harrastuksensa parissa.
Olin mitannut, että rata mahtuu peräkärryyn ennenkuin kerroin mitään suunnitelmastani. Sitten oli vielä ratkaistavana ongelma, millä tavalla rata saadaan tästä huoneesta ulos peräkärryyn.
Ratapöytä muodostuu kahdesta 'laatikosta', jotka on liitetty toisiinsa sekä laatikoiden yhteisellä seinällä ja molemmilla pitkillä reunoilla olevilla laudoilla, jotka on pultattu toisiinsa useasta kohdasta. Tämän pöydän päälle sitten Samuli yksin suunnitteli maaston, raiteet n. 30 metriä, rakennelmat, sähköt ja kaikki oikeassa 1:87 mittakaavassa. Sitten rakensimme kerros kerrokselta insuliittilevyjä, joiden muoto muuttui aina nousevan maaston mukaisesti ja toisen pään 'vuoren', jonka läpi juna ajaa tunnelissa. Se tehtiin kanaverkon päälle tapettiliisteri-sanomalehtimassasta.
Jos alustana olevat kaksi 'laatikkoa' pultattaisiin irti toisistaan, ratapöytä olisi mahdollista sahata kahteen osaan, mutta se merkitsisi uudelleen pystytettäessä kaikkien kiskojen toisiinsa juottamista, maaston sauman peittämistä ym. Johdot pöydän alla oli tältä varalta liitetty toisiinsa keskiosassa leveillä sarjaliittimillä.

Mittailin moneen kertaan, että ratapöytää ei saa missään pystyasennossakaan nostettua yläkerrasta alakertaan portaikon kautta. Kerran Orvokin Marjatta-serkun miehen - Alpon - kanssa katseltiin rataa ja mietittiin eri mahdollisuuksia ja silloin se IDEA syntyi: Ratapöytä on kapeampi kuin huoneen päädyn ikkuna, mutta koska ikkunassa on pystyssä välikarmi, niin koko ikkunankarmipaketti pitää ottaa pois ja siitä ikkuna-aukosta pöytä mahtuu suoraan ulos. Pöydän leveys on 130 cm ja pituus 240 cm. Painoa sillä lienee 100 kg verran.

Idea oli valmis, puuttui vain sen toteutus.

Sakari Heikkilä kävi talvella neuvottelemassa isänsä, Heikkilän eli Männistön tilan isännän Väinön hautauksesta. Hän oli viime kerroillaan autossa liikkuessaan pyytänyt Sakaria ajamaan meidän pihaamme. Tapasimme silloin viimeisen kerran - kuin vielä kerran katsastaen tämänkin paikan, jossa hän oli tavannut jo isoisänikin... -
Sakarin kanssa neuvottelun lopuksi katseltiin taloamme ja kerroin ratahuoneessa, että rata tullaan siirtämään ikkunan kautta ulos peräkärryyn ja vien sen Ylitorniolle. Sakari oli kysellyt maksua hautaustoimituksesta ja kun sanoin, että kaikki toimitukset ovat aina maksuttomia, hän sanoi, että he voivat veljekset tulla yhdessä sitten porukalla siirtämään radan peräkärryyn. Otin kiitollisuudella tämän tarjouksen vastaan.

Maanantaina 4.6. Sakari tuli Pekan kanssa tarkemmin mittailemaan rataa, ikkunaa, seinän korkeutta ym. ja piirsi luonnoksen lankkusillasta, jonka varassa ratapöytä siirtyisi turvallisesti toisesta kerroksesta alas peräkärryyn. Pekka totesi aina, että 'Männistöstä löytyy tarpeeksi pitkiä lankkuja, lautoja ym...' Ihmettelin, että millainen puutavaravarasto siellä oikein mahtaa ollakaan, kun kaikki järjestyy...?
Perjantai-aamuna Sakari vielä kävi tarkistamassa mitat ja viimeisteli suunnitelmansa ja varmisti, että lauantaiaamuna olen varmasti irrottanut klo 9 mennessä ikkunankarmipakkauksen karmiruuveistaan ja polyuretaanitiivistyksestä/kiinnityksestä. Lupasin että näin on.
Perjantai-iltana poikkesin Ketomäen perheen kissojen synttärikakulla ja tuli puhetta tästä pienoisrautatiestä ja sen viennistä Ylitorniolle. Sanoin, että vielä sen ehtisi nähdä toiminnassa ja niinpä Joaniina ja Jaska tulivat vielä Eliaksen ja Maijan kanssa katsomaan rataa. Kun he olivat lähteneet 22.30 jatkoin ikkunakarmien irrottamista. Karmiruuvit oli jo poissa, mutta poluretaanin poisto olikin työläämpää kuin osasin arvioida, sillä ohuella pitkällä keittiöveitsellä piti leikata kapeasta karmin raosta polyuretaania, palotella ja imuroida sitä vähä vähältä pois. Viimein sain mielestäni raot putsattua, mutta silti karmipaketti tuntui olevan tukevasti paikoillaan. Päätin, että aamulla päivän valossa loput on hoidettavissa.

Seuraava kuva on otettu 30.4.2012 ja viimeisin kuva radasta kokonaisuudessan vielä Jaskalassa.


rata

SUURIKOKOINEN KUVA

* * *

Seuraavat kuvat ovat purkamista edeltävänä iltana:


radan siirto

Sitten otin pari kuvaa vielä radasta ja aloin keräillä junia, rakennuksia, aitoja, liikennemerkkejä, maaston puustoa, ihmisiä ym. varovasti pakaten kuplamuoviin ja sanomalehteen ja laatikoihin. Niistä tuli 5 tukevaa pahvilaatikkoa, joissa ne on turvallista viedä Lappiin. Kello oli jo 1 yöllä, mutta sitten keksin, että sähköjohdothan roikkuvat vielä pöydän alla ja ne täytyy saada sinne 'alustalaatikoiden' sisäpuolelle, etteivät hankaudu pöytää siirrettäessä. Etsin muutaman sopivan kovalevyn palan ja listaa ja lokero lokerolta varovasti sain painettua ne pöydän sisään ja levyt ja listat kiinnitettyä pöydän alapintaan ja kello olikin jo 2, nukkumaan, jotta aamulla olisi klo 9 kaikki valmiina.


radan siirto


* * *


radan siirto


* * *
Aamu valkeni vähän pilvisenä ja oli jopa luvattu ehkä pieniä sadekuurojakin. Pöytä oli hyvin askeettisen näköinen ja siinä vielä paikallaan olevat veturitalli ym. olivat niin lujasti kiinni, että niitä ei kannattanut ruveta irrottelemaan.
Onneksi Sakari oli kehitellyt leveiden liinojen kiinnityksen sillä tavalla. että liinat kulkivat pöydän sivuilla ja alla, niin etteivät ne vahingoittaneet pöydän päällirakenteita.

radan siirto

Aamukahvia juodessani 9 aikaan kuulin, kun Sakarin auto ajoi pitkän venetrailerin kanssa pihaan ja siellä oli lankkusilta jo valmiina trailerin päällä.

Pekka ja Lauri irrottelivat loput osat ikkunan karmipaketista, lasit otettiin pois ja sitten vähitellen karmikin irtosi ehyenä ja kaikki alkoi olla valmista. Lankkusilta pystytettiin ikkuna-aukkoon, tukirakennelmat alle ja lankkujen reunoissa oli vielä laudat, joiden välissä pöytä ohjautuisi turvallisesti eikä liukuisi sivuun. Ehdottaman hieno ja turvallinen suunnittelu, joka näkyy havainnollisesti alla olevista kuvista sekä ylä- että alaperspektiivistä käsin.
Päiviökin saapui vielä mukaan projektiin.

Varmuuden vuoksi, vaikka sillan alla oli tuet, niin hain 2 kuusituumaista naulaa, jolla lankkujen päät naulattiin seinään kiinni.



radan siirto




radan siirto


Vetoliinat kiinnitettiin paikoilleen pöydän ympäri ja halusin ne ruuvattavaksi paikoilleen, etteivät missään tapauksessa
pääse  luiskahtamaan pois paikoiltaan ja sitten yläpäähän kumpaankin reunaan ympärikiertävän liinan
'ympäri' pitkät liinat, joiden varassa pöytää saattoi laskea hallitusti alaspäin ja sitten se alkoi...


radan siirto

Alhaalta näytti aika hurjalta, kun pöydän pää ilmestyi ikkunasta vaakatasossa aika pitkälle, jotta sitä kallistettaessa se
mahtuu yläosastaan tulemaan ikkuna-aukosta ulos.


radan siirto

Lauri, Pekka ja Sakari laskivat hienosti pöydän lankkujen varaan ja vähän kerrassaan se siirtyi alas maanpinnan tasoon ja
me Päiviön kanssa ihmettelimme ja kuvasin alhaalta.

* * *

radan siirto


* * *


radan siirto


Lauri ja Sakari päästivät kumpikin oman reunansa liinasta lisää liinaa.... ja Päiviö painoi vielä varmuuden vuoksi vastaan lankun päästä.

radan siirto


* * *

Ja nyt pöydän pää oli paikallaan turvallisesti maanpinnalla.

radan siirto

Kävin vetämässä puutarhatraktori Tatulla peräkärryn paikalle ja peruutin sen pöydän luokse,
pöytä nostettiin sen lavalle ja kaikki oli valmista!!!

 radan siirto

Sakari purki vielä lankkusillan venetraileriin. Sitten juotiin kahvit urakan kunniaksi ja sovittiin, että elokuun puolen
välin jälkeen lämmitän saunan ja kaikki jotka uskaltautuvat sameaan järviveteen, voivat uidakin ja nautitaan hyvin
suunnitellun projektin toteutumisesta.

SUURET KIITOKSET

Einon ja Eemilin puolestakin
Jaska!

* * *

rautatie
Näin se rautatie jatkoi matkaansa Yliotorniolle...


* * *

PALUU ETUSIVULLE

Viimeisin päivitys 29.6.2012