Jaskan logo
Orvokki ja Jaakko Harjuvaara
Koulut ja
työura
Sota
lapset
Puheet, kirjat
haastattelut
Kuvia
sanoja
Taivaan
kotiin
LAPSET Luonto
ilmasto
Järvenpää
historiaa
Harrastukset
reseptit
Puheita Koulut ja
työura




SUOMEN ISLAM-SEURAKUNTA JÄRVENPÄÄSSÄ YSTÄVIÄMME SUKUPOLVIEN AJAN

Sivu päivitetty 10.1.2017

(Lopussa kuvia ke 11.2.2015 Järvenpään tataariyhteisön historiaa ja moskeijaa esittelevän videon julkistamistilaisuudesta.)

Sunnuntaina 16.1.2014 levisi suomalaisessa mediassa tieto, että Suomen Islam-seurakunta, jolla on toimintaa Helsingissä ja Järvenpäässä, oli nimetty terroristiyhteisöjen listalle. Hämmästyin ja mietin miten voisin antaa tukeni järvenpääläisille ystävilleni, koska tunsin heitä kolmen sukupolven ajalta Järvenpäässä ja tällainen leimaaminen on perusteetonta väärän tiedon levittämistä.
Etsin isäni Pekka Harjuvaaran albumista 4.6.1946 hänen ottamansa kuvan Järvenpäässä olevasta moskeijasta, joka oli vuosikymmenten ajan Euroopan pohjoisin moskeija.

moskeija

HENKILÖKOHTAISIA MUISTOJA
Koulussa oli niin omalla kuin alemmille ja ylemmillä luokilla aina tataariystäviämme ja minun muistikuvani mukaan heitä ei olisi koskaan kiusattu, joidenkin muiden oppilaiden kiusaamisia kyllä muistan.
Jo Kinnarin koulussa muistini mukaan heillä kävi n. kerran kuukaudessa imaami huolehtimassa heidän uskonnonopetuksestaan samoin kuin ortodoksipappi monien järvenpäässä asuvien Helsingin ortodoksiseurakunnan lasten ja nuorten uskonnonopetuksesta.
Järvenpään Yhteiskoulun ja Lukion Senioriyhdistyksen sivuilla www.jykls.net on kaikki oppilasluettelot vuodesta 1928 lähtien aivan viime vuosiin saakka ja sieltä on helposti luettavissa tataariystävät koulun eri vuosikymmenillä...

ME SUOMALAISET
Tataariystävämme ovat aina olleet mukana kaikessa paikallisessa elämässä, niin liike-elämässä, urheiluseuroissa, erilaisissa yhdistyksissä ja harrastuksissa. He ovat erinomaisesti kasvaneet yhdessä kanssamme osaksi paikallista suomalaista kulttuuria ja suomalaisen kylän, myöhemmin kauppalan ja kaupungin elämää samalla kuin he ovat säilyttäneet oman kielensä ja myös oman kulttuuriperintönsä.
Erittäin hyvin ja tiiviisti heidän tulonsa Suomeen ja Järvenpäähän on kerrottu järvenpääläisen "Sykettä ja sinfoniaa" - kirjan kolmella sivulla, jotka olen skannannut tähän ja on luettavissa:
tataarit "Sykettä ja sinfoniaa - Järvenpää aikuisen iässä"

sivut 81-83
klikkaa pdf....

Järvenpään kaupunki
ISBN 951-98543-2-0

TODELLISUUSPOHJAINEN TUTKIMUS
1990-luvulla Suomessa alettiin käydä kiivastakin keskustelua maahanmuuttajista ja heidän vastaanottamisestaan ja sopeutumisestaan ja sopeuttamisestaan. Ehdotin sekä Diakonia-ammattikorkeakoululle että Helsingin Yliopiston teologiselle tiedekunnalle, että tehtäisiin todellisuuteen perustuva tutkimustyö integroitumisesta suomalaiseen yhteiskuntaan haastattelemalla elossa oleva sukupolvi - vanhin sukupolvihan oli jo ehtinyt kuolla. Tutkimus olisi antanut arvokasta todellisuuspohjaista tietoa islamin uskoisten omasta keskuudesta hyväksi havaitusta sopeutumisprosessista - josta tiedosta uudet maahan muuttajat olisivat varmaan helpommin omaksuneet asioita, kuin viranomaisten nykyisistä ohjeista.
Keskustelin monesta asiasta ja mm. integroitumisen näkökulmista Islam-seurakunnan silloisen sihteerin, koulutoverini Feysal Samarhanin kanssa.

- Ihmeekseni tämä tutkimusaihe ei kuitenkaan kiinnostanut kumpaakaan tutkimustyötä tekevää oppilaitosta enkä voi vieläkään ymmärtää, että todelliset tutkittavat henkilöt ja tutkimusaineisto sivuutetaan ja välinpitämättömyydellä sananmukaisesti 'haudataan'.


YHTEISIÄ NEUVOTTELUJA
Suomen luterilaisella kirkolla ja Suomen Islam-seurakunnalla on ollut säännöllisiä neuvotteluja vuorotellen kummankin luona. Työvuosinani yksi neuvottelu oli Järvenpäässä yllä olevassa moskeijassa, jolloin Feysal  kutsui mukaan myös paikallisen kirkkoherran mukaan, mutta valitettavasti matkan tähden en pystynyt siihen silloin osallistumaan.


HAUTAAMISKYSYMYS
Työvuosieni aikana tuli myös eteen uusien maahan muuttaneiden islaminuskoisten hautaaminen. He olisivat tarvinneet oman uuden hautausmaan, koska Suomen Islam-seurakunta ei ottanut heitä vanhaan hautausmaahansa.  Islamin tavan mukaan hautaus pitää hoitaa nopeasti kolmen päivän kuluessa ja siksi uutta omaa hautausmaata ei ollut saatavissa. Nämä uudet muslimit suostuivat, että Järvenpäässä erotettiin täysin oma alue pelkästään heidän tapojensa mukaiseen käyttöön.

Ihmettelin hieman silloin, että Suomen Islam-seurakunta ei ottanut heitä omaan hautausmaahansa, mutta tällaisen asiattoman leimaamisen tapahtuessa ymmärrän, että em. seurakuntaa ei voida kytkeä millään tavoin uusiin islamin virtauksiin maassamme - joiden piirissä on joitakin yksittäisiä epäilyjä ja tutkimuksia kytköksistä terrorismiin, vaikka uudemmat Islamin uskoiset yhteisötkin ovat ymmärtääkseni julkisesti sanoutuneet irti sellaisesta.

Toivon sydämestäni, että valtiojohdon tasolla asiattomat kytkennät voidaan poistaa ja korjata.

* * *

MOSKEIJASSA KE 11.2.2015


Järvenpään tataariyhteisö on tehnyt moskeijassa suuren peruskorjaustyön. Sen lisäksi he ovat valmistaneet DVD:n, johon on kerätty yhteisön historia ja nykypäivä havainnollisesti ja monipuolisesti. Esittelytilaisuus oli avoin kaikille ja moskeijan uudistetut tilat olivat tupaten täynnä järvenpääläisiä. Minut oli kutsuttu yhdeksi keskustelijaksi videon katsomisen jälkeiseen paneeliin, jota johti kirjailija/toimittaja pastori Jaakko Heinämäki. Keskustelun lomassa otin kolme kuvaa tilaisuudesta.


11.2.2015








11.2.2015








11.2.2015

DVD on lainattavissa mm. Järvenpään kaupunginkirjastosta.


Muutama kuva lisää peruskorjatusta moskeijasta.


moskeija


4.10.2015


moskeija




PALUU ETUSIVULLE






sivulaskuri