Jaskan logo
Orvokki ja Jaakko Harjuvaara
Koulut ja
työura
Sota
lapset
Puheet, kirjat
haastattelut
Kuvia
sanoja
Taivaan
kotiin
LAPSET Luonto
ilmasto
Järvenpää
historiaa
Harrastukset
reseptit
Puheita Koulut ja
työura




RAUTATIEN VAIHEITA JÄRVENPÄÄSSÄ

viimeisein päivitys 24.9.2018

1940
luvulla

1950
luvulla

1960
luvulla

1980
luvulla

1990
luvulla

2017
vuosi

2018
vuosi

Muutaman aseman ja asemapäällikköiden alkukuvien jälkeen tulevat eri vuosikymmenille sijoittuvat kuvat
- voit klikata suoraan jonkun vuosikymmenluvun / vuosiluvun kohdalle yllä olevasta taulukosta
.

* * *

Järvenpään asemarakennus, joka valmistui jo 1858 (rata 1862), on Suomen vanhimpia  asemarakennuksia.

Asemanmäki
kuva 062 / 1947
ISOKOKOINEN KUVA

Asemarakennusta siirrettiin v 1999 radan perusparannustöiden aikana 25 m etäämmäksi raiteista ja rakennus on edelleen alkuperäisessä asussaan. Rakennusteknisesti se on harvinaisen taitavasti tehty puurakennus, jossa nurkkien saumaus on niin tarkka, ettei ole tarvittu edes vuorilautoja nurkkiin.

Nykyajan
Google-Street-kuva.

fonecta
Linkki Fonectan karttaan



Asemapäälliköiden kuvia odotussalin seinältä. Kuvien lasiin heijastuu valitettavasti valoja...

rautatie
rautatie







rautatie

Asemarakennus





rautatie

A. Aminoff 1862 -





rautatie

Anders Stålberg 1912 - 1225





rautatie

Kaarlo Waurio 1925 - 1936






rautatie

Artturi Ollari 1937 - 1950






rautatie

Väinö Nykänen 1950 - 1962






rautatie

Jorma Olli 1962 - 1974






rautatie

Pirkko Sunikka 1984 - 1991

* * *


Asemanmäki
kuva 042  / Jaakko Jokivuoren albumista





kuva Arto Luode
asema


* * *

1940 - LUVULTA

kalmuuri
10.5.1945
Alikulku aseman pohjoispuolella.




1945
21.5.1945

Järvenpään asemaa radan itäpuolelta kuvattuna - vähän kauempaa, niin että näkyvät henkilöliikenteen asemarakennus, sen vieressä kevyen rahtitavaran pieni makasiini -  ja oikealla kiskojen tällä puolella raskaan rahtitavaran makasiini. Sen oikealta puolelta erkaantuu pistoraide, joka johtaa Järvenpään Valssimyllylle asti. Edessä oikealla näkyy kiskoja varastoituna. Pistoraidetta on ylittämässä nainen polkupyörän kanssa ja tällä tavalla ylitettiin raiteet hyvin yleisesti.
Aivan pyörän taluttajan nenän edessä olevassa suuressa kyltissä lukee "Radalla kulku sakon uhalla kielletty"

Aseman vasemmalla puolella on ensin lehtikioski ja siitä vasemmalle ulko-wc.




asema
19.8.1945


* * *

1950 - LUVULTA



Sipoontie
kuva 011 / v.1950
ISOKOKOINEN KUVA

Nyt katselemme Lepolan pellolta, siltä pieneltä kukkulalta rautatielle päin Lustikullan ylikäytävän kohdalle, jonne Sipoontie johtaa kulkijat. Tässä vaiheessa ei ollut edes tasoristeysvarolaitteita, valoja ja puomeja suojaamassa maamme vanhimpien ja vilkasliikenteisimpien pääraiteiden Hämeenlinna - Helsinki ylitystä.
Siihen aikaan höyryjunat pitivät kyllä aikamoista ääntä kulkiessaan. Mutta kaikkein kovin ääni lähti 1940 - 1950 lukujen venäläisistä sotakorvausjunista, jotka veivät Helsingistä Venäjälle sotakorvauksina valmistettua tavaraa pitkillä tavarajunillaan. Niitä vetivät erittäin suuret ja raskaat venäläiset veturit, jotka näillä tienoilla lähestyessään Järvenpään asemaa päästivät sumusireenillään valtavan hälytysääneen - se oli varmaan tarkoitettu Siperian aroilla kuuluvaksi, mutta täällä se yöllä herätti lähitienoon asukkaat. Tavalliset suomalaiset höyryjunat eivät yöunta häirinneet.

Huomaa radan vieressä kulkevat runsaat puhelinlinjat ilmajohtoina. Puhelinpylväissä on 12 poikkipuuta ja jos jokaisessa on 4 johtoa eli yhteensä 48 linjaa kulki siinä pylväsjonossa ja näitä pylväitä oli vielä parittain eli yhteensä 96 linjaa.
Nykyisin Lustikullan kohdalle Sipoontiellä on rakennettu alikulku. - Lepolan pelloille on alkanut vilkas asuntorakennustoiminta.

Seisomme Lustikullan ylikäytävällä ja ja katselemme pohjoiseen asemalle päin:


Ratavartijan mökki
Kuva 197 - v 1950
ISOKOKOINEN KUVA

Ratavartijan mökki

Rata kaartaa vasemmalle ja tuon mutkan kohdalta alkaa jo Järvenpään Aseman ratapiha eli kiskot jakautuvat useiksi vaihtoehtoisiksi raiteiksi. Äärimmäisenä oikealla siellä on Sahan lastauslaituri ja siitä se raide jatkaa aina Myllyn pistoraiteeksi asti.

Huomaa radan viertä seuraavat puhelintolpat molemmilla puolella raiteita. Koska rautatiellä oli esteetön linjaus maiseman halki niin puhelinlinjat hyödynsivät samaa väylää. Näitä linjoja myöten kulkivat puhelut Helsinkiin ja Helsingistä tähän suuntaan takaisin. Kussakin langassa kulki yksi puhelu kerrallaan. 
(Lisää Järvenpään Puhelinyhdistyksen historiaa...)


Ilmakuvaa etelästä asemalle päin

1959
v 1959



Asemanmäki ja asema

1959
v 1959

Kuvassa näyy 3 raideparia = varsinaiset matkustajaliikenteen raiteet, niitä oli vielä 4 lisää kuvan alareunasta 'alaspäin'. Käynti 2. ja 3. raiteelle kulki suoraan 1. raiteen poikki asemarakennuksen ja kevyen rahtitavaran rakennuksen välistä ilman alikulkua.
 
* * *


1960 - LUVULTA

kuva Eevi Alliston albumista
vesitorni

Keijo Loisti ajoitti tämän kuvan 1960-luvulle, jolloin torni purettiin. Perustelut:

- Ratapihalla on 2 kpl opastintolppia, jotka tulivat vasta 1960-luvulla.

-
Lyhtypylvään lampun kupu opastintolppien vasemmalla puolella vaikuttaa alumiinilta (kauhamallilta), jota ei vielä 1930-luvulla käytetty.

-
Vesitornin vieressä oli katos polttopuille, joita tarvittiin höyrykonetta lämmitettäessä. Ei näy kuvassa. Lienee purettu siinä vaiheessa, kun vesitornin käytöstä oli jo luovuttu.



kuva Arto Luode
juhlajuna

Rautateiden 100v juhlajuna Järvenpään asemalla 1962.




kuva Arto Luode
reliefi

Reliefi asemarakennuksen seinällä.



* * *

1980 - LUVULTA


kuva Samuli Harjuvaara
kuva
1980-luvun lopulla
Aseman pohjoispuolelta etelään asemalle päin. Vasemmalla raskaan rahtitavaran rakennus. Kuvan vasemman kulman raide johtaa Myllylle ja alemmassa kuvassa jakautuu vielä myös Perhelän ylävarastolle.



Samasta kohdasta pohjoiseen päin

kuva Samuli Harjuvaara pistoraiteet
1980-luvun lopulla

Tätä 'tasoristeys'- mahdollisuutta autokoulut hyödynsivät ajo- / liikenneopetuksessaan.


* * *


1990 - LUVULTA


rautatie

28.9.1995 ennen aseman siirtämistä






rautatie
28.9.1995





rautatie
28.9.1995


Siirrytään Lustikullan ylikäytävän alueelle - Sipoontien kohdalla:

Raiteet kulkivat puisten ratapölkkyjen päällä hiekkaisella penkereellä.Myöhemmin radat piti uusien raskaiden ja nopeiden junien vuoksi kokonaan perustaa uudelleen. Tästä muutamia kuvia juuri samalta alueelta, Lustikullan ylikäytävältä,  (myöhemmin alikäytävältä) pohjoiseen asemalle päin:



ratatyöt
Kuva 214 - 22.3.1997
ISOKOKOINEN KUVA





ratatyöt
Kuva 217 - 22.3.1997
ISOKOKOINEN KUVA

Sipoontie ja taustalla Tuusulanjärvi.




ratatyöt
Kuva 215 - 22.3.1997
ISOKOKOINEN KUVA

Louhelan kohdalla asemalle päin.



ratatyöt
Kuva 219 - 22.3.1997
ISOKOKOINEN KUVA






ratatyöt
Kuva 220 - 4.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA


Nämä kolme kuvaa ovat Louhelankujan kevytliikenneväylän alikulkusillan rakentamisesta. Silta tehtiin niin, että sillan kansi tehtiin valmiiksi ja siirrettiin valmiiksi valettujen pylväiden päälle radan alle. Sen jälkeen vasta kaivettiin varsinainen tunneli, kun kansi oli tukevasti paikoillaan ja junat saattoivat kulkea turvallisesti kannen yli.

G-St-kuva näyttää vain Kinnarinpolun alun Mannilantieltä, koska Googlen auto ei saa ajaa kevytliikenneväylää.
Nykyajan Google-Street-kuva
klikkaa...

(Odota hetki kuvan latautumista. Jos G-St-kuvassa tulee mustaa = Googlen virhe, siirry silloin vähän sivummalle - näkymä voi löytyä lähistöltä.)
fonecta
Linkki Fonectan karttaan




ratatyöt
Kuva 221 - 4.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA




ratatyöt
Kuva 222 - 4.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA






ratatyöt
Kuva 224 - 17.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA







ratatyöt
Kuva 223 - 17.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA




ratatyöt
Kuva 225 - 17.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA



Seuraavaksi aseman kohdalta:


1997
kesä 1997






asemantyö

kesä 1997






kesä 1997

kesä 1997


Ja kaksi vuotta myöhemmin siirrettiin asemarakennusta:


rautatie
6.6.1999






rautatie
6.6.1999






rautatie
6.6.1999






rautatie
6.6.1999


* * *

    VUOSI 2017


rautatie
2.3.2017

Helsingintien alikulkutunnelin levittäminen 4.raideparia varten.




rautatie
2.3.2017







rautatie
2.3.2017






rautatie
2.3.2017

Tähän aseman ja (2017) 1-raiteen väliin tulee uusi 1-raide.




rautatie
23.3.2017
Etelään päin vanhalta laiturilta




rautatie
23.3.2017






rautatie
23.3.2017








rautatie
23.3.2017







rautatie
23.3.2017







rautatie
18.5.2017
Valumuottia valmistellaan






rautatie
18.5.2017
Sama raiteiden tasosta katsottuna.







rautatie
2.8.2017
Postikadun-Myllytien alikuklkutunnelin vierestä pohjoiseen vievän rinteen vahvistaminen.






rautatie
2.8.2017






rautatie
21.9.2017
Aseman jalankulkijoiden alikulkutunnelin leventämistyömaa - seuraavat kuvat.






rautatie
21.9.2017






rautatie
21.9.2017







rautatie
21.9.2017

Onneksi asemaa siirrettiin tarpeeksi paljon sivummalle v 1999 !






rautatie
21.9.2017







rautatie
4.10.2017







rautatie
4.10.2017






rautatie
4.10.2017






rautatie
4.10.2017






rautatie
4.10.2017








rautatie
6.10.2017


                             

Käydään katsomassa Louhelan kohdalla:

rautatie
6.10.2017
Louhelan kohdalla jälleen levennetään kevyen liikenteen väylän alikulkutunnelia.




Palataan aseman kohdalle.

rautatie
17.10.2017





rautatie
17.10.2017






rautatie
22.10.2017








rautatie
22.10.2017








rautatie
22.10.2017








rautatie
22.10.2017








rautatie
25.10.2017








rautatie
25.10.2017








rautatie
30.11.2017







rautatie
30.11.2017

* * *

VUOSI 2018


2018

15.2.2018

Opastaululla halutaan näyttää millaista on vuoden päästä valmiina, jotta matkustajan jaksaisivat puikkelehtia milloin mitäkin reittiä rakennustöiden keskellä ja välillä käytössä olevien raiteidenkin etsimisessä.



2018
ISOKOKOINEN KUVA
( Kun kuva avautuu, klikkaa kuvan pintaa vielä kerran, niin se suurenee täyteen kokoon.)
15.2.2018


Alikulku Järvenpää-talolle on entisellä paikallaan.



2018
15.2.2018





2018
15.2.2018

Asemanmäki tehdään kokonaan uudelleen. Taksikoppi on jo kadonnut ja taksit päivystävät kolmessa eri paikassa.
 
Seuraavaan kuvaan astumme muutaman askeleen mäen reunaa kohti asemaa.


2018
15.2.2018

Kaivinkoneet ottavat syvältä koko mäen perustuksen uusiksi. Tässä vaiheessa on aikaisempi 1-raide vielä käytössä ja pääsemme tästä kapeikosta aseman vasemmalta puolelta laiturille.





2018
ISOKOKOINEN KUVA
15.2.2018

Aseman suoja-aidan ylitse avautuu näkymä etelään päin. Tässä on levitetty entistä alikulkua uuden raiteen alle ja juna tulee kulkemaan tämän yli niinkuin näkyy, kun katsoo sähköjohtoja varten olevia harmaita ristikkokaaria/rakenteita. Niiden alta kulkee uusi 1-raide, kun kaikki valmistuu.





2018
ISOKOKOINEN KUVA
15.2.2018

Äskeinen näkymä vähän enemmän oikealle katsoen aseman ohi.



Noin kuukautta myöhemmin ...

2018
ISOKOKOINEN KUVA
12.3.2018

Pääsee vielä tästä entiselle 1-raiteelle. Asemanmäkeä /aukiota kaivetaan yhä syvemmälle, räjäytetään kalliota ja siksi kumimatot suojaksi. Vasemmalla on räjäytysreikien porauskone ja sen oikealla puolella näkyy valmiita reikiä, joihin on laitettu suojatapit odottamaan lataamista.
Kaikki bussit ovat siirtyneet alikulun vieressä olevan Matkahuollon linja-autoasemalle.

2018
ISOKOKOINEN KUVA
12.3.2018

Nyt katsomme edellisen kuvan kohdasta alaspäin asemanmäkeä kohti kävelykatu Jannen ja Mannilantien risteystä.



Seuraavassa pari kuvaa 5 viikkoa myöhemmin samasta alarinteestä:

2018

24.4.2018

Nyt ollaan jo näin syvällä.


2018
ISOKOKOINEN KUVA
25.4.2018






2018

25.4.2018



Sitten samaa mäkeä ylöspäin, vielä päästään kapeasta välistä aseman ohi 1- raiteelle.

2018
ISOKOKOINEN KUVA
25.4.2018






2018
ISOKOKOINEN KUVA
25.4.2018

Ja tällä puolella on saatu kuukauden sisällä valettua (oikealla kuvan reunassa) portaiden pohja alikulkutunnelilta ylös aseman tasolle.
Työmaaparakit ovat jo poissa ja hotellin edusta-aukio alkaa hahmottua taas entisellään.




Kolmessa viikossa kevät on edennyt pitkälle ja työtkin etenevät

2018

15.5.2018

Asemanmäki ylöspäin on saanut tarvittavat putkitukset ja hulevesikaivot tms. odottavat pinnoittamista ja räjäytysmatot voidaan viedä pois. Verkkoaita pysyisi tukevammin pystyssä, jos aidan liitoskohdassa betoninen jalusta olisi poikkisuunnassa aitaan nähden.





2018

15.5.2018

Alamäki on myös saamassa sepelitäytteen putkistojen päälle ja sitten viimeistely ja asfaltointi...




Runsas viikko myöhemmin:

2018
ISOKOKOINEN KUVA
24.5.2018
Uuden 1-raiteen sadekatos alkaa valmistua.




2018
ISOKOKOINEN KUVA
24.5.2018
Alikulkutunnelilta ylös aseman eteen. Portaiden askelmat on jo valettu






2018
ISOKOKOINEN KUVA
24.5.2018

Näkymä etelään alikulkutunnelista tultaessa.


2018
ISOKOKOINEN KUVA
24.5.2018

Ja nyt ollaan laituritasossa.



2018
ISOKOKOINEN KUVA
24.5.2018

Näkymä pohjoiseen päin.



Asemarakennus seisoo vankasti paikoillaan... onneksi sitä siirrettiin silloin kerralla jo kunnolla, niin että tämäkin raidelisäys mahtuu paikoilleen. Viisaat siirron suunnittelijat!

2018

24.5.2018

Alikulkuväylältä uudet portaat asemalle ja asema-aukiolle.


Kolmen viikon perästä näyttää jo tältä:

2018
ISOKOKOINEN KUVA
18.6.2018


Siirytään katsomaan vanhojen raiteiden (2-raide) puolelta tätä vaihetta:

Aloitetaan pohjoisesta näkymästä ...

2018
ISOKOKOINEN KUVA
18.6.2018



kohti etelää...

2018
ISOKOKOINEN KUVA
18.6.2018






2018
ISOKOKOINEN KUVA
18.6.2018



Kuukautta myöhemmin:

2018
28.7.2018

Alikulkua tunnelista keskustaan aletaan viimeistellä. Raidetason seinämä on jo maalattu valkoiseksi.



2018
17.8.2018




2018
23.8.2018





2018
17.8.2018




2018
17.8.2018





2018
17.8.2018


Sähköt on kytketty



Kuvia on tulossa lisää....



* * *

Paluu historiakuvien sivulle

PALUU ETUSIVULLE




sivulaskuri