Jaskan logo
Orvokki ja Jaakko Harjuvaara
Koulut ja
työura
Sota
lapset
Puheet, kirjat
haastattelut
Kuvia
sanoja
Taivaan
kotiin
LAPSET Luonto
ilmasto
Järvenpää
historiaa
Harrastukset
reseptit
Puheita Koulut ja
työura




RAUTATIEN VAIHEITA JÄRVENPÄÄSSÄ



vesitorni
Vanhin hallussani oleva kuva veturien vesitornista. Ehkä 1930-luvulta?
Asema vasemmassa yläkulmassa.





kalmuuri
10.5.1945
Alikulku aseman pohjoispuolella.






1945
21.5.1945

Järvenpään asemaa radan itäpuolelta kuvattuna - vähän kauempaa, niin että näkyvät henkilöliikenteen asemarakennus ja oikealla raskaan rahtitavaran makasiini. Sen oikealta puolelta erkaantuu pistoraide, joka johtaa Järvenpään Valssimyllylle asti. Edessä oikealla näkyy kiskoja varastoituna. Pistoraidetta on ylittämässä nainen polkupyörän kanssa ja tällä tavalla ylitettiin raiteet hyvin yleisesti.
Aivan pyörän taluttajan nenän edessä olevassa suuressa kyltissä lukee "Radalla kulku sakon uhalla kielletty"

Aseman vasemmalla puolella on ensin lehtikioski ja siitä vasemmalle ulko-wc.





asema
19.8.1945







1959
v 1959





1959
v 1959 asemalta eteläänpäin

 







1950

v 1950 Sipoontien ylikäytävältä pohjoiseen asemaa kohti







kuva
1980-luvun lopulla
Aseman pohjoispuolelta etelään asemalle päin.


Samasta kohdasta pohjoiseen päin

pistoraiteet
1980-luvun lopulla
Tätä 'tasoristeys' mahdollisuutta hyödynsivät autokoulut ajo/liikenneopetuksessaan.







rautatie
28.9.1995







rautatie
28.9.1995 ennen aseman siirtämistä




rautatie
28.9.1995








rautatie
28.9.1995







asemantyö

kesä 1997








1997
kesä 1997








kesä 1997
kesä 1997








rautatie
6.6.1999






rautatie
6.6.1999






rautatie
6.6.1999






rautatie
6.6.1999



Hypätään historiassa taaksepäin vuoteen 1950



Sipoontie
kuva 011 / v.1950
ISOKOKOINEN KUVA

Nyt katselemme Lepolan pellolta, siltä pieneltä kukkulalta rautatielle päin Lustikullan ylikäytävän kohdalle, jonne Sipoontie johtaa kulkijat. Tässä vaiheessa ei ollut edes tasoristeysvarolaitteita, valoja ja puomeja suojaamassa maamme vanhimpien ja vilkasliikenteisimpien pääraiteiden Hämeenlinna - Helsinki ylitystä. Siihen aikaan höyryjunat pitivät kyllä aikamoista ääntä kulkiessaan. Mutta kaikkein kovin ääni lähti 1940 - 1950 lukujen venäläisistä sotakorvausjunista, jotka veivät Helsingistä Venäjälle sotakorvauksina valmistettua tavaraa pitkillä tavarajunillaan. Niitä vetivät erittäin suuret ja raskaat venäläiset veturit, jotka näillä tienoilla lähestyessään Järvenpään asemaa päästivät sumusireenillään valtavan hälytysääneen - se oli varmaan tarkoitettu Siperian aroilla kuuluvaksi, mutta täällä se yöllä herätti lähitienoon asukkaat. Tavalliset suomalaiset höyryjunat eivät yöunta häirinneet.

Huomaa radan vieressä kulkevat runsaat puhelinlinjat ilmajohtoina. Puhelinpylväissä on 12 poikkipuuta ja jos jokaisessa on 4 johtoa eli yhteensä 48 linjaa kulki siinä pylväsjonossa ja näitä pylväitä oli vielä parittain eli yhteensä 96 linjaa. (kuva 021_4)
Nykyisin Lustikullan kohdalle Sipoontiellä on rakennettu alikulku. - Lepolan pelloille on alkanut vilkas asuntorakennustoiminta.

Seisomme Lustikullan ylikäytävällä ja ja katselemme pohjoiseen asemalle päin:


Ratavartijan mökki
Kuva 197 - v 1950
ISOKOKOINEN KUVA

Ratavartijan mökki

Rata kaartaa vasemmalle ja tuon mutkan kohdalta vasemmalle johtaa jo Järvenpään Aseman ratapiha eli kiskot jakautuvat useiksi vaihtoehtoisiksi raiteiksi. Äärimmäisenä oikealla siellä on Sahan lastauslaituri ja siitä se raide jatkaa aina Myllyn pistoraiteeksi asti.
Huomaa radan viertä seuraavat puhelintolpat molemmilla puolella raiteita. Koska rautatiellä oli esteetön linjaus maiseman halki niin puhelinlinjat hyödynsivät samaa väylää. Näitä linjoja myöten kulkivat puhelut Helsinkiin ja Helsingistä tähän suuntaan takaisin. Kussakin langassa kulki yksi puhelu kerrallaan. 

Lisää Järvenpään Puhelinyhdistyksen historiaa.... klikkaa.

Kuvassa näkee, miten raiteet kulkevat puisten rata pölkkyjen päällä hiekkaisella penkereellä. Myöhemmin radat piti uusien raskaiden ja nopeiden junien vuoksi kokonaan perustaa uudelleen. Tästä muutamia kuvia juuri samalta alueelta, Lustikullan yli- myöhemmin alikäytävältä pohjoiseen asemalle päin:



ratatyöt
Kuva 214 - 22.3.1997
ISOKOKOINEN KUVA





ratatyöt
Kuva 217 - 22.3.1997
ISOKOKOINEN KUVA





ratatyöt
Kuva 215 - 22.3.1997
ISOKOKOINEN KUVA





ratatyöt
Kuva 219 - 22.3.1997
ISOKOKOINEN KUVA






ratatyöt
Kuva 220 - 4.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA


Nämä kolme kuvaa ovat Louhelankujan kevytliikenneväylän alikulkusillan rakentamisesta. Silta tehtiin niin, että sillan kansi tehtiin valmiiksi ja siirrettiin valmiiksi valettujen pylväiden päälle radan alle. Sen jälkeen vasta kaivettiin varsinainen tunneli, kun kansi oli tukevasti paikoillaan ja junat saattoivat kulkea turvallisesti kannen yli.

G-St-kuva näyttää vain Kinnarinpolun alun Mannilantieltä, koska Googlen auto ei saa ajaa kevytliikenneväylää.
Nykyajan Google-Street-kuva
klikkaa...

(Odota hetki kuvan latautumista. Jos G-St-kuvassa tulee mustaa = Googlen virhe, siirry silloin vähän sivummalle - näkymä voi löytyä lähistöltä.)
fonecta
Linkki Fonectan karttaan




ratatyöt
Kuva 221 - 4.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA




ratatyöt
Kuva 222 - 4.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA





ratatyöt
Kuva 223 - 17.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA






ratatyöt
Kuva 224 - 17.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA






ratatyöt
Kuva 225 - 17.10.1997
ISOKOKOINEN KUVA



Tehdään digiloikka viime vuoteen 2017 Järvenpään aseman kahta puolta.

rautatie
2.3.2017







rautatie
2.3.2017
Helsingintien alikulkutunnelin levittäminen 4.raideparia varten.






rautatie
2.3.2017









rautatie
2.3.2017









rautatie
23.3.2017








rautatie
23.3.2017








rautatie
23.3.2017








rautatie
23.3.2017








rautatie
23.3.2017








rautatie
18.5.2017
Helsingintien alikulkutunnelin levennys.







rautatie
18.5.2017
Sama raiteiden tasosta katsottuna.







rautatie
2.8.2017
Postikadun-Myllytien alikuklkutunnelin vierestä pohjoiseen vievän rinteen vahvistaminen.








rautatie
2.8.2017







rautatie
21.9.2017
Aseman viereisen jalankulkijoiden alikulkutunnelin leventämistyömaa - seuraavat kuvat.







rautatie
21.9.2017








rautatie
21.9.2017









rautatie
21.9.2017
Onneksi asemaa siirrettiin tarpeeksi paljon sivummalle.








rautatie
21.9.2017








rautatie
4.10.2017








rautatie
4.10.2017








rautatie
4.10.2017








rautatie
4.10.2017








rautatie
4.10.2017








rautatie
6.10.2017







Käydään katsomassa Louhelan kohdalla:

rautatie
6.10.2017
Louhelan kohdalla jälleen levennetään kevyen liikenteen väylän alikulkutunnelia.






Palataan aseman kohdalle.

rautatie
17.10.2017









rautatie
17.10.2017






rautatie
22.10.2017








rautatie
22.10.2017








rautatie
22.10.2017








rautatie
22.10.2017








rautatie
25.10.2017








rautatie
25.10.2017








rautatie
30.11.2017







rautatie
30.11.2017

* * *

Paluu historiakuvien sivulle

PALUU ETUSIVULLE










sivulaskuri