Ägir
aegir.jpg (77048 bytes)

Komea fregatti liivaripuomi sisään käännettynä Bristolissa 1879/1880.  Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Fregatti, rakennettu puusta, kuparilla kiinnitetty ja yellow- metallilla pohja peitetty 12/1881
Rakentaja:				Christian Lund, tanskalainen laivanrakennusmestari, Åbo varv, 1877 - 1879
Vesillelasku:				21.06.1879 kello 4 iltapäivällä
Vetoisuus:				1383,1 nrt
Kantavuus:				kivihiililasti 1842 tonnia, vehnälasti 1710 tonnia,
					rautatiekiskolasti 1732 tonnia
Mitat:					62,32 x 12,03 x 6,85 m
Miehistö:				1+2+1+17
Omistajat:		
Williamm Crichton ja E. Julin & C:o,
H.W. Hjelt, G.A. Lindblom, C.M. Malm, 
C.F. Lindberg ym. Turku	(Åbo)		1879 -  10.04.1883
 Skotlantilainen William Crichton (1827-1889) ja kauppias, Tanskan konsuli C.M. Malm (1820-1894). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.
Päälliköt:
Carl Reinhold Bremer (1827-1915)	1879 - 16.12.1880
Filip Theodor Wikander (1839-1887)	16.12.1880 - 10.04.1883

Fregatti purjehti painolastissa Turusta Reposaareen 18.9. - 19.9.1879. Neitsytmatka tehtiin sieltä puutavaralastissa Bristoliin 20.10.1879 - 9.11.1879.

Laiva lähti 1710 tonnin vehnälastissa Baltimoresta kohti Antwerpenia 11.9.1880. Matkalla jouduttiin hirmumyrskyyn 6.10.1880. Seuraavana aamuna aluksen ruori rikkoontui kovassa myrskyssä. Pidettiin laivaneuvottelu ja päätettiin pyrkiä hätäsatamaan. Aluksen paikka oli puolen päivän aikaan 7.10. lat. = 49º09'P, long. = 09º55'L. Fregatti ajelehti avuttomana kovassa myrskyssä 10 päivää.

17.10.1880 paikassa lat. = 47º06'P, long. = 12º18'L Biskajan länsipuolella kohdattiin Lontoosta kotoisin oleva englantilainen höyrylaiva Roraima, jolta saatiin hinausapua. S/s Roraima päällikkönään kapteeni Pratties hinasi fregatin Queenstowniin, jonne saavuttiin 19.10.1880. Hinaus tuli maksamaan 1530 puntaa. Korjausten jälkeen matka jatkui Antwerpeniin, jonne saavuttiin 17.11.1880.

Fregatti lähti rautatiekiskolastissa (1732 tonnia) Antwerpenista kohti San Franciscoa 12.1.1881, mutta joutui palamaan takaisin satamaan ajojäiden aiheuttamien jäävaurioiden vuoksi. Ne saatiin laivan ollessa ankkurissa joen suistossa. Alus jouduttiin telakoimaan, koska jäät vaurioittivat rungon metallilevyjä.

Uusi lähtö tapahtui vasta 7.5.1881 ja perille San Franciscoon tultiin vuotavana 2.10.1881.

9.4.1883 Kraksaanin redillä Probolingossa Jaavalla syttyi tulipalo sokerilastissa olleen aluksen lastiruumassa. Yövahti havaitsi savun nousevan ruumasta aamuyöllä kello 03.15. Englantilaisesta parkkilaivasta Garden Island tuli miehiä palokaluston kanssa sammuttamaan paloa. Tulta ei saatu monista yrityksistä huolimatta sammumaan ja aluksesta jouduttiin poistumaan aamulla kello 8.30. Miehistö siirtyi Garden Islandiin, jossa oltiin koko päivä ja sitä seuraava yö.

Palo jatkui ja ankkurissa ollut komea fregatti upposi 10.4.1883 aamupäivällä kello 10.10.

Filip Wikander.jpg (9944 bytes)

Merikapteeni Filip Wikander (1839 - 1887). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Matkoja vuosina 1879 - 1883

Kirjoja ja kirjoituksia:
Grönstrand, Lars:		Gångna Tiders Skepp
fil.mag.			Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
				Åbo 1965
				440 s., (s. 297-322)
Helsingfors Dagblad:		Fartygsutskjutning
				Helsingfors Dagblad 168/1879, 23.6.1879
Turun Lehti:			Laiva Ägirin palo
				Turun Lehti 45/1883, 9.6.1883
Åbo Tidning:			Fregattskeppet Ägir uppbrunnit vid Probolingo på Java
				Åbo Tidning 97/1883, 12.4.1883
				Skeppet Ägir...
				Åbo Tidning 59/1884, 1.3.1884
Åbo Underrättelser:		Fartygsutskjutning
				Åbo Underrättelser 166/1879, 22.6.1879
				Direktionens för finska sjöassuransföreningen årsberättelse
				Åbo Underrättelser 59/1881, 2.3.1881
				Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 57/1882, 28.2.1882
				Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 56/1883, 27.2.1883
				Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 58/1884, 29.2.1884

 

				Copyright © Jukka Mikkola