Alexander
Alexander.jpg (42525 bytes)

W.B. Spencerin öljymaalaus kapteeni G.A. Caveniuksen ajalta. Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Fregatti/parkkilaiva, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty 
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 1/1873
Tunnuskirjaimet:			QWGL
Rakentaja:				Strömma varv, Kimito 1871 - 1872
Piirustukset:				laivanrakennusmestari Lars Petter Kjäldström
Vesillelasku:				17.08.1872
Vetoisuus:				692,27 nrt (400 lästiä)
Kantavuus:				fosfaattilasti 1008 tonnia, riisilasti 935 tonnia = 9245 säkkiä, vehnälasti 8018 säkkiä, kivihiililasti 1039 tonnia
Painolasti:				357 tonnia
Mitat: 					51,10 x 10,50 x 5,25 m
Omistajat:		
Viktor Alexander Reims ym., Turku (Åbo)	1872 - 1882
Firma V.A. Reims ym., Turku (Åbo)	1882 - 1884
V.A. Reims.jpg (7409 bytes)
Kauppias V.A. Reims (1820 - 1882). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2
Päälliköt:
Otto Ferdinand Cederqvist (1836-1906)	1872 - 1874
Adolf Wilhelm Ahlberg (1821-1910)	1874 - 21.09.1880
Gustaf Adolf Cavenius (1844-1901)	21.09.1880 - 1884 (menehtyi nelimastoparkki Glenbreckin haaksirikossa)

Fregatti purjehti painolastissa Turusta Sundsvalliin 25.9. - 2.10.1872. Sieltä vietiin neitsytmatkana puutavaralasti Swanseaan, jonne tultiin 11.12.1872.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin 1039 tonnin kivihiililastissa Swanseasta Hong Kongiin, jonne lähdettiin 16.2.1873. Sunda-salmessa oltiin 3.6.1873 ja määräsatamaan saavuttiin 27.6.1873.

Heinäkuussa 1877 laiva purjehti suolalastissa matkan Kööpenhamina - Utö 54 tunnissa.

Kapteeni A. W. Ahlberg (1821-1910). Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2

Alus saapui 970 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Rio de Janeiroon 7.1.1879. Kaksitoista miehistön jäsentä sairastui keltakuumeeseen vuorokauden kuluessa aluksen tultua satamaan. Sairastuneiden joukossa olivat myös molemmat perämiehet. Neljä miestä kuoli tautiin sairaalassa.

Vuonna 1882 alus purjehti 8018 säkin vehnälastissa Australian Geelongista Falmouthiin f.o. (7.2. - 25.5.1882). Purkaussatama oli Bordeaux.

Vuonna 1883 laiva purjehti Uuden Seelannin Lytteltonista 7261 säkin vehnälastissa Falmouthiin 100 vuorokaudessa (7.5. - 14.8.1883). Purkaussatama oli Lontoo, jonne saavuttiin 27.8.1883.

Alus ajautui ankkurissa ollessaan hirmumyrskyssä karille Akyabissa Burmassa 18.5.1884. Riisilastista (9245 säkkiä) saatiin nostettua 537 tonnia hyvässä kunnossa ja se myytiin paikalla. Koko lasti oli ollut 935 tonnia. Laiva myytiin.

Matkoja vuosina 1872 - 1884

Kirjoja ja kirjoituksia:
Helsingfors:		Gula febern
			Helsingfors 75/1879, 1.4.1879
Grönstrand, Lars:	Gångna Tiders Skepp
fil.mag.		Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
			Åbo 1965
			440 s. (s. 19-26)
Gustafsson, Allan	Åboländsk bygdesjöfart under segel
			Uusikaupunki 1972
			224 s. (s. 171)
Morgonbladet:		Gula febern
			Morgonbladet 75/1879, 1.4.1879
Nikula, Oscar:		Åbo Sjöfarts Historia II:2
			Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
			233 s. (s. 86)
Åbo Tidning:		Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Tidning 53/1885, 24.2.1885
Åbo Underrättelser:	Besättningen å barkskeppet Alexander kapt. Ahlberg hemma fr. Åbo,
			insjuknat i gula febern i Rio de Janerio
			Åbo Underrättelser 86/1879, 30.3.1879
			Dödsfall. (Viktor Alexander Reims)
			Åbo Underrättelser 59/1882, pv. 2.3.1882
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 52/1885, 23.2.1885

 

			Copyright © Jukka Mikkola