Alice ex Woodfield
Parkkilaiva, tammesta ja tavallisesta puusta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 12/1891
Rakentaja: 			J.E. Gingras & Co., Quebec Kanada 1875			
Vesillelasku:			1875 toukokuu
Vetoisuus:			991 brt, 933 nrt
Kantavuus: 			noin 1750 dwt tai noin 475 standarttia puutavaraa			
Mitat:				52,04 x 10,78 x 7,03 m				
Omistajat:
Rasmus Höijer, Turku		1902 helmikuu - 19.04.1904
John Dahlberg ym., Helsinki	19.04.1904 - 1905 maaliskuu 
Päälliköt:
Karl Karlsson			1903
Jeremias Granit (1839-1922)	1903 - 1903 lokakuu
K. Tallgren			1904 - 1905 maaliskuu

Parkkilaiva ostettiin N.M. Gramilta Norjan Drammenista helmikuussa 1902 ja merkittiin rekisteriin 17.2.1902 Kristianiassa.

Alus joutui kivihiililastissa matkalla Hullista Malmöhön yhtäkkisesti cykloonin kouriin Pohjanmerellä 28.12.1904. Myrskyn voimasta koko riki vaurioitui. Pidettiin laivaneuvottelu, jolloin todettiin purjehtiminen lähes mahdottomaksi. Päätettiin pyrkiä kohti Hampuria, mutta tuulen suunnan muututtua ajauduttiin kohti Borkumia. Lopulta lähellä rannikkoa saatiin hinausapua ja höyrylaiva Tell hinasi vuotavan aluksen Delfzijliin, jonne saavuttiin 2.1.1905. Siellä vakuuttamaton laiva myytiin hintaan 5000 markkaa.

Valokuva laivasta löytyy lehdestä Sydväst 28.5.1904.

Matkoja vuosina 1903 - 1905

Kirjoja ja kirjoituksia:	
Helsingfors-Posten:		Fartygsbefälhafvare angifven för misshandel af besättning
				Helsingfors-Posten 324A/1903, 27.11.1903
				Negermisshandlingen å barkskeppet Alice
				Helsingfors-Posten 326A/1903, 29.11.1903
Hufvudstadsbladet:		Angifvelse för misshandel
				Hufvudstadsbladet 322A/1903, 29.11.1903
				Sjömännens vedermödor
				Hufvudstadsbladet 8/1905, 9.1.1905 
Ålands Sjöfartstidning:		Barkseppet Alice förolyckats
				Ålands Sjöfartstidning 4/1905, 12.1.1905

 

				Copyright © Jukka Mikkola