Alma
alma.jpg (95763 bytes)

Upea parkkilaiva Kristiinankaupungissa vuonna 1894. Kristiinankaupungin merimuseo, valokuvaaja tuntematon. Christer Norrvik: Purjeiden kaupunki.

Parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 12/1875
Tunnuskirjaimet:				RGPB
Rakentaja:					Matts Mattsinpoika Hannus (1831-1879), laivanrakennusmestari,  
						Kristiinankaupunki 1874 - 1875
Vesillelasku:					11.08.1875
Vetoisuus:					783,51 brt, 750,44 nrt (413 lästiä)
Kantavuus:					noin 1400 dwt tai 350 standarttia puutavaraa,
						kivihiililasti 1101 tonnia, fosfaattilasti 1150
						tonnia, suolalasti 1168 tonnia, riisilasti 11600 säkkiä
Painolasti:					442 tonnia
Mitat:						50,71 x 10,39 x 5,91 m
Miehistö:					1+2+14 (1875)	
Omistajat:
Carl Emil Carlström ja Erik Alfred Tötterman,
myöhemmin E.A. Carlström, Kristiinankaupunki	1875 - 1900 marraskuu
Victor Starck, Maarianhamina			1900 marraskuu - 1906 toukokuu
Axel Melander ym., Maarianhamina		1906 toukokuu - 01.08.1914
Carl Emil Carlstrom.jpg (8089 bytes)		Erik Alfred Totterman.jpg (3121 bytes)	

Kauppaneuvos Carl Emil Carlström (1818 - 1889)            Kauppaneuvos Erik Alfred Tötterman (1834 - 1899)                                                    
Kristinestads Historia (1915).

Päälliköt:
Anders Herman Hjulman (1832-1904)	1875 - 1883 
Karl Rönnberg (1852-1890)		1883 - 1889
Bror August Wilhelm Starck (1857-1928)	1889 - 1900 marraskuu
Frans Wiktor Johansson (1869-1928)	1900 marraskuu - 1902 helmikuu
Emanuel Karlsson			1902 helmikuu - 1903 marraskuu 
Gustaf Erik Gustafsson (1860-1911)	1903 marraskuu - 1905 syyskuu
Anders Donner (1877-1945)		1905 syyskuu - 1905 joulukuu
Axel Erik Georg Melander (1868-1941)	1906 toukokuu - 1907 loka/marraskuu, 1908 - 01.08.1914
Anders Algot Asaf Nylund (1878-1924)	1907 loka/marraskuu - 1907 joulukuu

Alus lähti puutavaralastissa neitsytmatkalle Kööpenhaminaan 26.9.1875. Sieltä matka jatkui Skotlantiin määräsataman ollessa Dundee, jonne saavuttiin 25.10.1875. Täällä parkin pohja peitettiin kuparilevyillä.

Ensimmäinen kaukomatka kivihiililastissa tehtiin Newcastlesta Rio de Janeiroon 10.1. - 6.3.1876.

Matkalla painolastissa Barcelonasta Georgian Savannahiin alus purjehti karille 21.12.1886 aamulla lähellä Calaburrasin majakkaa. Laiva hinattiin Malagalle, jonne saavuttiin 28.12.1886. Sieltä parkki hinattiin Cadizin kuivatelakalle korjauksia varten, jonne lähdettiin 13.1.1887. Korjausten tultua suoritetuksi laiva purjehti Cadizista Savannahiin 7.2. - 25.3.1887.

Alus lähti 16.4.1900 suolalastissa Trapanista kohti Vaasaa. Se joutui 13.5. kovaan lounaismyrskyyn Gibraltarin ja St. Vincentin välillä. Isomasto ja mesaanimasto menivät poikki. Miehistön pelasti höyrylaiva Anna Eugenie, joka vei heidät Darmouthiin. Sinne saavuttiin 19.5.1900. Englantilainen höyrylaiva Valencia tapasi Alman ja hinasi sen Gibraltariin. Pelastuspalkkiona jouduttiin maksamaan 300 puntaa. Miehistö palasi Gibraltariin.

Korjausten jälkeen matka jatkui suolalastissa kohti Vaasaa 19.9.1900 ja alus joutui jälleen koviin myrskyihin. Myrskyissä mm. ylempi märssyraaka ja mesaanipuomi katkesivat. 15.10.1900 ennen keskiyötä pidettiin laivaneuvottelu, jonka tuloksena päätettiin pyrkiä suojaan Elben suulle. Sinne saavuttiin 16.10.1900. Matka jatkui Keisari Wilhelmin kanavan läpi Itämerelle. Perille määräsatamaan saavuttiin 1.11.1900.

Merikapteeni A.W. Starck (1857 - 1928). Hän toimi myöhemmin Kristiinankaupungin satamakapteenina. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot, http://digi.kansalliskirjasto.fi , Suomen Kuvalehti 33/1917.

21.8.1901 ollessaan matkalla puutavaralastissa Georgian Sapelosta Leithiin alus otti mukaansa norjalaisen parkkilaivan pelastamat miehet Pohjois-Atlantilla paikassa lat.= 49º20'P, long.= 17º46'L. Pelastuneet (päällikkö ja 9 miestä) olivat osa englantilaisen parkki Romanoffin miehistöä. Alus oli uponnut ja he olivat olleet 49 tuntia veneessä ennen pelastuksen tuloa. Romanoffin toisen veneen miehistö, perämies ja neljä miestä olivat kadonneet. Pelastuneet siirrettiin jo samana päivänä höyrylaiva Mackinawiin, joka vei heidät Englantiin. Alma oli lähtenyt Sapelosta 13.7.1901 ja oli joutunut 13.8. kaksi päivää kestäneeseen luoteismyrskyyn, jolloin osa kajuutasta oli täyttynyt vedellä ja laiva oli saanut vaurioita. Perille Leithiin laiva tuli 4.9.1901.

Vuonna 1902 parkkilaiva vei puutavaralastin Norjan Fredrikstadista Australian Fremantleen (20.2. - 27.6.1902).

Matkalla Ruotsin Domsjöstä Kapkaupunkiin alus purjehti karille 16.8.1903 lähellä Finngrundetia. Parkkilaiva saapui Kööpenhaminaan 2.9.1903, jossa lasti purettiin, alus telakoitiin ja laiva lastattiin uudelleen. Matka jatkui 14.11.1903 kohti Kapkaupunkia ja perille määräsatamaan saavuttiin 19.3.1904.

Saksalaiset takavarikoivat aluksen 1.8.1914 Warnemündessä.  Se myytiin myöhemmin Bremerhaveniin ja sai uudeksi nimekseen Hermann. Laiva romutettiin Wilhelmshavenissa vuonna 1925.

Parkkilaiva Alman komea pienoismalli on Café Almassa Kristiinankaupungissa. Pienoismalli rakennettiin vuosina 1987 - 1993. Diplomissa ovat rakentajien nimet.

Matkoja vuosina 1875 - 1914

Kirjoja ja kirjoituksia:
Giermann, Heiko:	Zwei Brüder, zwei Kapitäne
			Das maritime Leben der Kapitäne und Cap Horniers Wilhelm und Walter Giermann
			Der Albatros
			Heft 1 2004 s. 1- 3, 11
			ISSN 0516-5016	
Grönstrand, Lars:	"Starckens Alma"
fil. mag.		Ålands Sjöfart 4/1973 s. 134-138
			Starckens Alma
			Åländska skeppsporträtt i ord och bild
			Mariehamn 1978
			Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
			291 s. (s. 4-12)
			ISBN 951-99156-9-9
Kristinestads Tidning:	Märkligt fynd från hafwet
			Kristinestads Tidning 55/1899, 19.7.1899
			Hawereradt Kristinestads fartyg
			Kristinestads Tidning 39/1900, 19.5.1900
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 432-433)
			ISBN 951-99965-1-6
Norrvik, Christer:	Alma
			64 s., ill.
			Kristinestads Sjöhistoriska Förening rf.
			Purjeiden kaupunki
			Kristiinankaupungin merenkulku vuoden 1809 jälkeen
			Kristiinankaupungin kaupunki 1999
			Kirjapaino: Oy Fram Ab, Vaasa 1999
			636 s. (s. 297, 302, 397-398)
			ISBN 951-96339-2-8
			Stad under segel
			Kristinestads sjöfart efter 1809
			Staden Kristinestad 1999
			Tryckeri: Oy Fram Ab, Vasa 1999
			576 s.
			ISBN 951-96339-1-X
Nya Pressen:		Dödsfall. (Kommerserådet Carl Emil Carlström)
			Nya Pressen 285A/1889, 20.10.1889
			Dödens skördar. (Kommerserådet Erik Alfred Tötterman)
			Nya Pressen 17C/1899, 26.4.1899
Sundberg, Göte:		"Från den vida oceanen"
sjökapten		Skeppsredaren Erik Nylund
			Mariehamn 2002
			344 s. (s. 103-105)
			ISBN 952-5064-22-0
Syd-Österbotten:	Dödsfall. (Sjökaptenen Anders Hjulman)
			Syd-Österbotten 10/1904, 5.3.1904
Vasabladet:		Sjöförklaring
			Vasabladet 133/1900, 6.11.1900
Åbo Tidning:		Sjöolycka
			Åbo Tidning 304/1900, 8.11.1900
Åbo Underrättelser:	Sjöassuransföreningen i Finland årsberättelse
			Åbo Underrättelser 56/1887, 27.2.1887
			Sjöassuransföreningen i Finland årsberättelse
			Åbo Underrättelser 57/1888, 28.2.1888
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1901, 28.2.1901
			Om barkskeppet Almas senaste resa
			Åbo Underrättelser 252/1901, 17.9.1901
			Barken Alma...
			Åbo Underrättelser 24/1902, 26.1.1902
			Sjöolyckor
			Åbo Underrättelser 245/1906, 12.9.1906
Åland:			Fartygsköp
			Åland 112/1900, 17.11.1900
			Om barkskeppet "Almas" senaste resa...
			Åland 89/1901, 14.9.1901

 

			Copyright © Jukka Mikkola