Altai
Altai satamassa.jpg (33946 bytes)

Paavo H. Korpela/Jorma Salkosalo: Merikaupungista merille ja merten taakse. Kuva kapteeni Johan Himangan jäämistöstä.

Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen tammesta ja kuusipuusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja kuparilla peitetty 5/1877
Tunnuskirjaimet:			RBMT
Rakentaja:				Emmanuel Fredrik Urnberg (1837-1917), laivanrakennusmestari, Rauma 1876
Vesillelasku:				11.08.1876 kello 3 iltapäivällä
Vetoisuus:				1143,04 brt, 1021,42 nrt
Kantavuus:				1641 tonnia (suolalasti = 12 000 tynnyriä), kivihiililasti 1643 tonnia, riisilasti 1520 tonnia 
Mitat:					61,46 x 11,70 x 6,36 m
Miehistö:				1+2+20 (1876)
Omistajat:
Raumo Nya Rederi Ab, Rauma		1876 - 30.05.1888
Johan Wilhelm Söderlund (1845-1904),
Rauma					30.05.1888 - 13.02.1899 
Johan Tork ym., Rauma			13.02.1899 - 1902 helmikuu 
Päälliköt:
Karl Wilhelm Palén (1835-1909)		1876 - 1877 elo/lokakuu
Claes Niska (1835-1895)			1877 elo/lokakuu - 1883 lokakuu (k. 31.1.1895 Oulussa 59-vuotiaana, majakkalaiva Plevnan päällikkö)
Hans Larsson (1835-1899)		1883 lokakuu - 1888 touko/heinäkuu (kuoli parkkilaiva Melusinen päällikkönä)
Fredrik Wälbono Lindblad		1888 touko/heinäkuu - 10.08.1891 
Fredrik Wilhelm Nyroos (1858-1914)	10.08.1891 - 1899 maaliskuu (kuoli merellä rautaparkki Pleionen päällikkönä)
Johan Himanka (1858-1929)		1899 maaliskuu - 1902 helmikuu

Aluksen rakennuskustannukset olivat 400 000 markkaa. Fregatti teki neitsytmatkan Raumalta Hulliin 17.10.1876 - 01.11.1876.

Alus menetti keularaa'an ja liivaripuomin törmäyksessä raahelaisen parkki Matts Augustin kanssa Englannin etelärannikolla lähellä Dungenessia 24.2.1877. Fregatti oli kivihiililastissa matkalla Shieldsistä Genovaan. Laiva hinattiin kahden hinaajan voimin Gravesendiin korjauksia varten. Matka jatkui 17.3.1877 Genovaan ja perille määräsatamaan saavuttiin 16.4.1877.

Samana vuonna fregatti toi 10 000 tynnyriä suolaa Sisilian Trapanista Viipuriin (30.6. - 21.8.1877).

Alus muutettiin fregatista parkkilaivaksi vuonna 1880.

Laiva saapui riisilastissa Burman Akyabista Irlannin Queenstowniin 15.8.1882 isomasto murtuneena ja isoraaka katkenneena. Matkaan oli lähdetty 24.3.1882.

Parkkilaiva lähti kivihiililastissa Cardiffista kohti Bataviaa 10.5.1884. Matkalla alus joutui koviin myrskyihin Intian valtamerellä, jolloin viisi miehistön jäsentä loukkaantui ja kaksi huuhtoutui yli laidan. Laiva saapui Sunda-salmessa olevan Anjerin redille 19.8.1884. Matkaa jatkettiin seuraavana päivänä ja lähellä Bataviaa parkki purjehti luotsauksessa koralliriutalle 21.8.1884.

Aluksen ollessa karilla se joutui merirosvohyökkäyksen kohteeksi, joka kuitenkin torjuttiin. Laiva saatiin irti nousuveden myötä ja ankkuroitiin 23.8.1884 Batavian redille. Alus oli saanut vuodon ja se jouduttiin lastin purkauksen jälkeen telakoimaan.

Laiva lähti Jaavan Tjilatjapista sokerilastissa kohti Lissabonia 23.12.1884. Matkalla kuusi miehistön jäsentä sairastui kuumeeseen ja parkki joutui menemään Kapkaupunkiin, jonne saavuttiin 26.2.1885. Matkaa jatkettiin 4.3. ja Lissaboniin tultiin 30.4.1885.

Vuonna 1889 laiva vei 1643 tonnin kivihiililastin Cardiffista Rio de Janeiroon. Siellä riehui keltakuume-epidemia, jonka seurauksena laivan kolme merimiestä, joista yksi oli kirvesmies, kuolivat tähän tautiin. 

altai.jpg (40012 bytes)

Parkkilaivana Delfzijlin satamassa Hollannissa. © Rauman merimuseon kokoelmat.

Matkalla puutavaralastissa Raumalta Barcelonaan parkki purjehti osuuden Kööpenhamina - Barcelona 23 vuorokaudessa, jota pidettiin nopeana matkana. Laiva saapui perille 3.11.1890. 

Vuonna 1893 alus purjehti Kanadan Metiksestä Lontooseen 16 vuorokaudessa (21.9. - 6.10.1893), jota pidettiin nopeana matkana.

Matkalla 1500 tonnin suolalastissa Ibizasta Pietarsaareen laiva purjehti karille Pietarsaaren edustalla 19.6.1895. Osa lastista purettiin proomuihin. Alus saatiin irti karilta ja hinattiin satamaan, jonne saavuttiin 21.6.1895.

Parkki joutui kovaan myrskyyn matkalla Georgian Sapelosta Liverpooliin 25.12.1897. Myrskyssä perämiehen jalka ja ruorimiehen käsi murtuivat ison aallon iskeytyessä laivaan. Alus sai myös vaurioita. Perille määräsatamaan saavuttiin 12.1.1898.

25.1.1902 laiva purjehti brikettilastissa koralliriutalle Tamataven edustalla matkalla Englannin Newportista Madagaskarin Tamataveen. Luotsi oli laivassa. Lastia purettiin proomuihin ja taklaus rikattiin alas, jotta runko olisi pysynyt pystyssä. Se ei kuitenkaan riittänyt aluksen pelastamiseksi. Hylky myytiin hintaan 3400 frangia ja proviantti ym. hintaan 2848 frangia helmikuussa 1902.

Johan Himanka.jpg (6859 bytes)

Merikapteeni Johan Himanka (1858 - 1929)
Samuli Paulaharju: Vanha Raahe (1925).

Parkki poistettiin rekisteristä 20.7.1902.

Matkoja vuosina 1876 - 1902

Kirjoja ja kirjoituksia:
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 151)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Korpela, Paavo:			Parkkilaiva Altain viimeiset vaiheet
merikapteeni			Suomen Merenkulku 6/1960 s. 185-186
				Merisaappaat ja seelipussi
				Purjelaivoilla maailman merillä
				Kirjapaino Osakeyhtiö Kaleva, 1972
				225 sivua (s. 25-108)
Korpela, Paavo H./
Salkosalo Jorma:		Merikaupungista merille ja merten taakse
				Siirtolaisuusinstituutti, Turku 2007
				173 sivua (s. 74-82)
				ISBN 978-951-9266-89-3
Onkka, Felix:			Tarinoita Raahesta ja lähiympäristöstä
				Raahelainen Oy, Raahe 1983
				102 sivua (s. 30-31)
				ISBN 951-99516-2-8
Rauman Lehti:			Keltakuumeeseen kuolleita raumalaisia merimiehiä
				Rauman Lehti 51/1889, 26.6.1889
Sanomia Turusta:		Raumalta...
				Sanomia Turusta 67/1876, 29.8.1876	
				Fregattilaiva Altai myyty
				Sanomia Turusta 127/1888, 4.6.1888
Soinila, Hannu:			Rauman kauppalaivasto 1890-1910
				Brassip piukka 3
				Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3
				Rauma 1995
				62 sivua (s. 12)
				ISBN 951-96645-0-7 
Uleåborgsbladet:		Dödsfall. (Sjökaptenen Claes Niska)
				Uleåborgsbladet 10/1895, 2.2.1895   
Urhonen, Akseli:		Kun fregattimme kävi Jaavalla
				Werner Söderström Osakeyhtiö
				Helsinki 1947, Nelopaino Oy
				198 sivua
Uudenkaupungin Sanomat:		Karl Wilhelm Palénin muistokirjoitus
				Uudenkaupungin Sanomat 1/1910, 4.1.1910
Vartiainen, Hannu:		Rauman merenkulun historia
merikapteeni			Rauman merimuseo 2016
				606 sivua (s. 230-233)
				ISBN 978-952-68562-0-9	
Vuori Piia/Vartiainen Hannu:	Rauma, purjelaivat ja politiikka
				J.W. Söderlund
				Rauman merimuseo
				Esa Print, Lahti 2010
				270 sivua (s. 98-103, 245-250)
				ISBN 978-952-67115-4-4
Wasa Tidning:			Dödsfall. (Sjökaptenen Claes Niska)
				Wasa Tidning 30/1895, 6.2.1895
Åbo Posten:			Fartyget Altai utsköts i Raumo 
				Åbo Posten 97/1876, 24.8.1876
				Fregattskeppet Altai repareradt
				Åbo Posten 76/1877, 1.4.1877
Åbo Tidning:			Skeppet Altai af Raumo...
				Åbo Tidning 57/1899, 28.2.1899	
Åbo Underrättelser:		Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 53/1885, 24.2.1885 
				Raumo. Skeppet Altai försåldt
				Åbo Underrättelser 148/1888, 3.6.1888
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 57/1899, pv. 28.2.1899
				Dödsfall. (Sjökapten Hans Larsson)
				Åbo Underrättelser 207/1899, 3.8.1899
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 57/1903, pv. 28.2.1903
Ålands Sjöfartstidning:		Dödsfall (kommunalrådet Johan Wilhelm Söderlund)
				Ålands Sjöfartstidning 83/1904, 23.7.1904
		
				Copyright © Jukka Mikkola