Antonia
antonia.jpg (57597 bytes)

Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2.

Komposiittiparkki, rautakaarinen, tasasaumainen kovapuusta rakennettu, 
kuparilla kiinnitetty ja pohja kuparilla peitetty
Tunnuskirjaimet:			TFPS
Rakentaja:				W. & A.H. Meursing, Amsterdam 1876, Hollanti
Vesillelasku:				1876 toukokuu
Vetoisuus:				995 brt, 937,56 nrt
Kantavuus:				1550 dwt
Painolasti:				255 tonnia
Mitat:					54,00 x 10,78 x 6,45 m
Miehistö:				17
Omistajat:
Konsuli G.A. Lindblom ym., Turku (Åbo)	1892 maaliskuu - 1900 toukokuu
Päälliköt:
Th. W. Engblom (1854-1893)		1892 maaliskuu - 19.08.1893 (kuoli Amsterdamissa)
Lindblom				19.08.1893 - 1893 syyskuu
Ivar Fredrik Gustaf Stenius (1861-1917)	1893 syyskuu - 1896 marraskuu
Gustaf Adolf Cavenius (1844-1901)	1896  marraskuu - 1898 toukokuu (kuoli nelimastoparkki Glenbreckin haaksirikossa)
August Gideon Svahnström (1863-1942)	toukokuu - 1900 toukokuu

Parkki ostettiin A. Verthilta Amsterdamista maaliskuun alussa 1892 hintaan 2550 puntaa = 63 750 mk:aa ja se oli ostohetkellä Honfleurissa, Ranskassa. Ensimmäinen matka tehtiin Honfleurista Floridan Pensacolaan 11.4. - 29.5.1892.

Ensimmäinen matka kotisatamaan purjehdittiin fosfaattilastissa Antwerpenista Turkuun 28.9. - 22.10.1892. Sieltä vietiin puutavaralasti Espanjan Alicanteen 16.11.1892 - 10.1.1893.

Matkalla puutavaralastissa Turusta Barcelonaan parkkilaiva purjehti karille sakeassa sumussa 12.11.1893 lähellä Arconan majakkaa Rügenin saaren luona. Lastia jouduttiin purkamaan ja alus saatiin hinaajien avulla pois karilta 15.11.1893. Laiva hinattiin Kööpenhaminaan, jonne saavuttiin 16.11.1893. Sieltä matka jatkui tarkastuksen jälkeen 2.12.1893 Barcelonaan. Perille määräsatamaan saavuttiin 2.2.1894.

Vuonna 1895 laiva purjehti Pensacolasta Hulliin 34 vuorokaudessa, jota pidettiin nopeana matkana (21.5. - 21.7.1895).

Parkkilaiva sai vuodon puutavaralastissa ja osa kansilastia jouduttiin heittämään mereen hirmumyrskyssä 26.9. - 1.10.1896. Alus oli matkalla Alabaman Mobilesta Englannin Newcastleen. Jättiläisaalto iski alukseen 30.9.1896 kello 2 iltapäivällä paikassa lat. = 41º56'P, long. = 43º23'L. Se löi sisään kajuutan ovet keulakannella ja rikkoi skailetin lasit. Osan molemmista partaista meri vei mennessään päivän aikana. Illalla havaittiin 9 jalkaa vettä ruumassa. Koko yö pumpattiin käsipumpuilla ja tuulipumpulla. Aamulla 1.10. paapurin käsipumppu ja tuulipumppu rikkoontuivat. Pumppausta jatkettiin yhdellä pumpulla, jolloin veden pinta ei laskenut merkittävästi. Osa kansilastia jouduttiin heittämään mereen, jotta laivan vaikea kallistuma saatiin korjattua. Aamulla 2.10. saatiin paapurin käsipumppu korjattua. Keulakorokkeen saumat tilkittiin ja kansilasti surrattiin. Seuraavana päivänä tehtiin muita korjauksia ja 4.10. alus oli saatu tyhjennettyä vedestä.
Määräsatamassa lasti purettiin poijuissa ja alus telakoitiin. Matka purjehdittiin 27.8. - 29.10.1896.

Laiva lähti Burman Rangoonista teak-lastissa kohti Falmouthia 8.5.1899. Se joutui kovaan myrskyyn ja palasi takaisin lähtösatamaan vuotavana 4.6.1899. Alus tarkastettiin, lasti purettiin ja parkki korjattiin telakalla. Laiva lähti uudelleen matkaan 30.9.1899. Matkalla Lontooseen alus joutui kovaan myrskyyn 3.2.1900 lähellä Azoreita. Se menetti liivaripuomin ja keulamaston. Ranskalainen kaapelilaiva Pouyer Quertier hinasi aluksen 10 tunnissa St. Michaeliin Azoreille. Hinaaja Atlas hinasi teak-lastissa olleen parkin sieltä 28.2. - 10.3.1900 Falmouthiin. Täältä se hinattiin myöhemmin Lontooseen.

Alus myytiin 1000 punnalla proomuksi Ranskaan toukokuussa 1900.

Matkoja vuosina 1892 - 1900

Kirjoja ja kirjoituksia:
Grönstrand, Lars:		Gångna Tiders Skepp
fil.mag.			Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
				Åbo 1965
				440 s., (s. 28-34)
Nya Pressen:			Strandadt Åbo-fartyg
				Nya Pressen 311/1893, 15.10.1893
				Barkskeppet Antonias grundstötning
				Nya Pressen 335/1893, 9.12.1893
Åbo Tidning:			Fartygsköp
				Åbo Tidning 66/1892, 8.3.1892
				Fartygsköp
				Åbo Tidning 70/1892, 12.3.1892
				Afliden fartygsbefälhafvare (Sjökaptenen Th. W. Engblom)
				Åbo Tidning 226/1893, 22.8.1893
				Sjöolyckor
				Åbo Tidning 318/1893, 22.11.1893
				Skeppet Antonia...
				Åbo Tidning 59/1894, 2.3.1894
				Öfriga skeppsnyheter
				Åbo Tidning 296/1896, 31.10.1896
				Skeppet Antonia...
				Åbo Tidning 54/1897, 25.2.1897
				Sjöolycka
				Åbo Tidning 35/1900, 6.2.1900
Åbo Underrättelser:		Barkskeppet Antonias grundstötning
				Åbo Underrättelser 334/1893, 8.12.1893
				Skeppet Antonia...
				Åbo Underrättelser 57/1894, 28.2.1894
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 54/1897, 25.2.1897
				Skeppet Antonia...
				Åbo Underrättelser 56/1900, 27.2.1900
				Dödsfall. Ivar Stenius
				Åbo Underrättelser 74/1917, 17.3.1917
				
				Copyright © Jukka Mikkola