Arvio
arvio.jpg (94465 bytes)

Niilo Jussila: Uudenkaupungin laivat.

Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 12/1871
Tunnuskirjaimet:			QWSF
Rakentaja:				Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivarakennusmestari, Uusikaupunki 1871
Vesillelasku:				08.07.1871
Vetoisuus:				799,81 brt, 764,99 nrt (426 lästiä)
Kantavuus:				kivihiililasti 1191 tonnia tai 375 standarttia puutavaraa, riisilasti 1100 tonnia
Mitat:					52,84 x 11,41 x 5,98 m
Miehistö:				18
Omistajat:
Carl Gustaf Sandbäck ym., Uusikaupunki	1871 - 1880
C.J. Österlund ym., Turku (Åbo)		1880 - 28.06.1883
V.A. Reims ym., Turku (Åbo)		28.06.1883 - 1890
Robert. Hartman ym., Uusikaupunki	1890 - 1906 huhtikuu
G.A. Nordström ym., Uusikaupunki	1906 huhtikuu - 1911
Juho Saarinen ym., Uusikaupunki		1911 - 1913
Karl Viktor Wirén ym., Luvia		1913 - 05.11.1916
Kauppias Sandbaeck.jpg (7273 bytes)

K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Päälliköt:
Karl Wilhelm Palén (1835-1909)		1871 - 1876 tammi/helmikuu
Adolf Fredrik Gadd (1847-1886)		1876 tammi/helmikuu - 1878 tammi/maaliskuu ( kuollut 39-vuotiaana 10.1.1886 Hongkongissa Storfurstenin kapteenina)
Alexander Brunström (1828-1878)		1878 tammi/maaliskuu - 24.07.1878 (kuoli keltakuumeeseen Bahialla, Brasiliassa 50-vuotiaana)
A.J. Österlund 				1878 heinäkuu - 1880 maalis/huhtikuu, 1880 elokuu - 1884 heinä/syyskuu
Appelberg				1880 maalis/huhtikuu - 1880 elokuu
Ernst Eskil Wadman (1856-1898)		1884 heinä/syyskuu - 1888 loka/marraskuu
C. Mannerström 				1888 loka/marraskuu - 1890
Carl Fredrik Sjöroos (1848-1904)	1890 - 1896 elo/syyskuu
Axel Enok Fagerlund			1896 elo/syyskuu - 1898
Lars Albin Lundahl (1868-1931)		1898 - 1904 lokakuu
G.A. Nordström				1906 huhtikuu - 20.05.1911
Mathias Jalo Putta (1882-1969)		20.05.1911 - 20.01.1913 (merenkulkuneuvos 5.9.1951)
Karl Viktor Wirén (1868-1959)		20.01.1913 - 05.11.1916

Arvio vesille laskettuna.jpg (24605 bytes)

Arvio vesillelaskettuna 8.7.1871. Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).

Fregatti lähti painolastissa Uudestakaupungista 15.8.1871 Luulajaan. Sieltä laiva lähti neitsytmatkalle puutavaralastissa kohti Hullia 29.9.1871. Alus joutui yhteentörmäykseen tuntemattoman laivan kanssa Bornholmin luona 10.10.1871. Fregatti joutui hakeutumaan korjauksia varten hätäsatamaan Kööpenhaminaan, jonne saavuttiin 11.10.1871.

Alus saapui Englannin itärannikon Shieldsistä Singaporeen 24.6.1872. Matkan pituus on normaalisti Afrikan eteläkärjen kautta 12 010 meripeninkulmaa.

Vuonna 1878 laivan ollessa Bahialla Brasiliassa lähes koko miehistö sairastui keltakuumeeseen, jolloin mm. päällikkö kuoli.

Alus saapui Irlannin Waterfordista Delaware Breakwateriin 26.2.1879. Matkalla laiva oli joutunut yhteentörmäykseen englantilaisen parkki Delawisin kanssa Biskajan lahdella. Arvio ei saanut vahinkoja, mutta Delawis menetti liivaripuomin ja keulaprammitangon törmäyksessä.

Matkalla sokerilastissa Jaavan Sourabayasta Helsinkiin alus joutui hirmumyrskyyn 15.3.1884 Intian valtamerellä paikassa lat. = 25º26'E, long. = 66º49'I. Myrskyssä laiva menetti mm. keulaprammiraa'an ja keulaprammitangon. Aluksen lastina oli 4110 koria raakasokeria. Matka purjehdittiin 5.2. - 22.7.1884.

Laiva lähti Alabaman Mobilesta puutavaralastissa (pitchpine) kohti Hullia 10.8.1889. Se joutui hirmumyrskyyn 8.9.1889. Hirmumyrskyssä aluksen ollessa kallistuneena oikealle mm. oikeanpuoleinen reelinki keulasta keskilaivaan rikkoontui ja huuhtoutui mereen. Vuotavaa alusta pumpattiin yötä päivää. Laivaneuvottelun perusteella päätettiin pyrkiä hätäsatamaan New Yorkiin. Aluksen täyttyessä vedellä jouduttiin kolmasosa kansilastista heittämään mereen laivan keventämiseksi. 13.9. aamupäivällä laiva oli täynnä vettä ja paikalle tullut englantilainen höyrylaiva tarjosi hinausapua. Se vaatii korvauksena hinauksesta lähimpään satamaan 2500 puntaa. Tästä kieltäydyttiin ja päätettiin pyrkiä omin avuin hätäsatamaan. Perille New Yorkiin saavuttiin 15.9.1889. Korjausten jälkeen matka jatkui Hulliin 27.12.1889 ja perille määräsatamaan saavuttiin 29.01.1890.

Laiva saapui painolastissa 19 vuoden merimatkojen jälkeen Londonderrystä kotisatamaan Uusikaupunkiin 3.8.1890. Täältä otettiin lankkulasti Espanjan Alicanteen, jonne purjehdittiin 20.10. - 3.12.1890.

Parkkilaiva menetti styypuurin ankkurin ja kettingin kovassa myrskyssä 14. ja 15.12.1902 Table Bayssa Etelä-Afrikassa.

Marraskuussa 1912 matkalla puutavaralastissa Pernajanlahdelta Lontooseen jungmanni putosi mastosta myrskyisenä yönä ja sai vaikeita vammoja. Parkkilaiva purjehti tämän jälkeen Norjan Kristiansandiin, jonne saavuttiin 25.11.1912. Potilas toimitettiin heti sairaalaan, jossa hän kuitenkin kuoli seuraavana päivänä. Matka Lontooseen jatkui 3.12. ja perille saavuttiin 26.12.1912.

Merenkulkuneuvos, merikapteeni Jalo Putta (1882 - 1969) toimi teräsparkki Fahrwohlin päällikkönä 1913 - 1921. Hän toimi Rauman merenkulkuopiston opettajana vuosina 1921 - 1952 ja siitä ajasta suurimman osan oppilaitoksen rehtorina. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

5.11.1916 alus joutui haveriin Englannin kanaalin suulla, jolloin laiva jouduttiin jättämään hylyksi paikassa lat. = 50º06'P, long. = 8º42'L. Hollantilainen höyrylaiva Ternate pelasti miehistön ja vei heidät Falmouthiin, jonne alus saapui 7.11.1916.

Fregatti/parkkilaiva Arvio purjehti maailman meriä 45 vuotta, joka on osoitus sen aikaisesta loistavasta laivanrakennus- ja merimiestaidosta.

Matkoja vuosina 1871 - 1916

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Glasgow Herald:	Shipping Casualties
			The Glasgow Herald, 7 November 1916, page 11
Hufvudstadsbladet:	Dödsfall. (Sjökaptenen E.E. Wadman)
			Hufvudstadsbladet 87/1898, 1.4.1898
Jussila, Niilo:		Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1984
			247 sivua (s. 47)
			ISBN 951-99551-4-3
			Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 35)
			ISBN 951-99912-9-8
Putta, Jalo:		Maailman merillä
merikapteeni,		Muistelmiani merimatkoista 1901 - 1921
merenkulkuneuvos	Oy Länsi - Suomen kirjapaino, Rauma 1962
			106 sivua (s. 43-48)
Sjöroos, C.F.:		Till Skeppsredare och Befälhafvare
sjökapten		Åbo Tidning 51/1896, 22.8.1896
Suomen Merenkulku:	Kapten Lundahl 60 år
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1928 s. 275
			Dödsfall. Sjökapten L.A. Lundahl
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1931 s. 285
			Merikapteeni M.J. Putta 60 vuotta
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1942 s. 50
			Merikapteeni M.J. Putta 70 vuotta
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1952 s. 53
			Kuollut. Merikapteeni Karl Viktor Wiren
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1959 s. 204
			80 vuotta. Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1962 s. 60
			85 vuotta. Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1967 s. 47
			Merenkulkuneuvos Matias Jalo Putta. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1969 s. 42
Uudenkaupungin Sanomat:	Kuollut.Kapteeni C.F. Sjöroos
			Uudenkaupungin Sanomat 3/1904, 7.1.1904
			Karl Wilhelm Palénin muistokirjoitus
			Uudenkaupungin Sanomat 1/1910, 4.1.1910	
Uusi Suometar:		Merellä kuollut
			Uusi Suometar 14/1898, 19.1.1898
Åbo Tidning:		Skeppet Arvio...
			Åbo Tidning 58/1890, 1.3.1890
			Finska fartyg i Buenos Aires
			Åbo Tidning 211/1891, 7.8.1891
Åbo Underrättelser:	Fregattskeppet Arvio
			Åbo Underrättelser 153/1871,  3.10.1871
			Öfversegling
			Åbo Underrättelser 159/1871, 14.10.1871
			Andra Sjöassuransföreningens Årsberättelse
			Åbo Underrättelser 35/1872, 4.3.1872
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 47/1875, 26.2.1875
			Bref från en resande landsman 
			Åbo Underrättelser 270/1878, 5.10.1878
			Andra sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Underrättelser 58/1880, 29.2.1880
			Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Underrättelser 57/1890, 27.2.1890
			Skeppet Arvio...
			Åbo Underrättelser 56/1895, 27.2.1895
			Barken Arvio...
			Åbo Underrättelser 57/1903, 28.2.1903
			Lång seglats
			Åbo Underrättelser 134/1909, 19.5.1909
			Skonertskeppet Arvio havererat i Engelska kanalen
			Åbo Underrättelser 305/1916, 9.11.1916

 

			Copyright © Jukka Mikkola