Bacchus

State Library of South Australia. PRG 1373/5/21. A.D. Edwardes Collection.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:			TNPG
Rakentaja:				G.R. Clover & Co., Birkenhead 1867, Englanti
Vesillelasku:				Woodside Ferry 7.9.1867
Vetoisuus:				1316,67 brt, 1234,13 nrt
Kantavuus:				hopeamalmilasti 1830 tonnia, kivihiililasti 1900 tonnia, 300 tonnia harkkorautaa ja 562 standarttia puutavaraa
Mitat:					63,20 x 11,10 x 7,32 m
Omistajat:
Mathias August Troberg (1855-1935) ym.,
Maarianhamina				1897 lokakuu - 19.1.1903 
Päälliköt:
Gustaf Erik Gustafsson (1860-1911)	1897 - 1900 tammikuu
Frans Reinhold Mattsson (1870-1907)	1900 tammikuu (sairastunut matkalla Hampuriin), hukkui parkkilaiva Valonan haaksirikossa 
Karl Anders Andersson (1870-1928)	1900 tammikuu - 1902 

Rautafregatti rakennettiin varustamolle G.H. Fletscher & Co. Liverpoolista Itä-Intian liikenteeseen. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan 20.9. - 24.12.1867.

Ahvenanmaalle laiva ostettiin varustamolta Hughes & Co. Liverpoolista hintaan 2525 puntaa.

Merikapteeni G.E. Gustafsson (1860 - 1911). Hän toimi päällikkönä parkkilaivassa Alma 1905 - 1907 ja rautaparkissa Ocean 1909 - 1911. Åland n:o 92/1911. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot.

Ensimmäisellä matkallaan 1900 tonnin kivihiililastissa Barrysta Kapkaupunkiin alus joutui palaamaan takaisin Barryn satamaan 29.11.1897. Myrskyssä ja korkeassa merenkäynnissä neljä miestä oli loukkaantunut, joista kaksi miestä oli katkaissut jalkansa. Matka jatkui 2.12.1897 Kapkaupunkiin ja määräsatamaan saavuttiin 4.3.1898.

Matkalla Bremerhavenista Australian Port Pirieen alus joutui kovaan myrskyyn Pohjanmerellä, jolloin yksi mies putosi mastosta ja hukkui. Laivalta meni 47 päivää selvitäkseen Englannin kanaalista. Koko matka kesti 135 vuorokautta. Matka purjehdittiin 4.1. - 9.5.1899. 

Alus purjehti sumussa karille Englannin itärannikolla ollessaan matkalla puutavaralastissa Norjan Fredrikshaldista Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin 5.11.1902. Haverissa molemmat prammitangot, mesaanitanko ja melkein kaikki raa'at katkesivat.

Merikapteeni K.A. Andersson (1870 - 1928). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Montrosa 1906 - 1908. Åland n:o 38/1928. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot. 

Laiva hinattiin höyrylaiva Federationin toimesta Hullin edustalle, josta se hinattiin kahdella hinaajalla 8.11.1902 itse Hulliin. Siellä laiva arvioitiin purjehduskelvottomaksi.

 

Bacchus.jpg (15220 bytes)

Sea Breezes No. 59 Vol. VI October, 1924.

Alus myytiin huutokaupalla 19.1.1903 Hollantiin. Myyntihinta oli 1150 puntaa. Proviantti (muona), purjeet ym. myytiin erikseen hinnalla 363 puntaa.

Matkoja vuosina 1897 - 1902

Kirjoja ja kirjoituksia:
Chronicle:			Current Topics
(Adelaide)			Chronicle, 13 May 1899, page 10
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 53)
				ISBN 951-9064-31-1
London Daily News:		Wrecks and Casualties
				London Daily News, 10 November 1902, page 11
Manchester Courier and 
Lancashire General Advertiser: On Saturday there were several launces...
				Manchester Courier and Lancashire General Advertiser, 7 September 1867, page 11
Western Mail:			Notes
(Perth)				Western Mail, 14 December 1901, page 26
Åbo Underrättelser:		Sjöolyckor
				Åbo Underrättelser 311/1902, 15.11.1902	
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 59/1904, 1.3.1904
Åland:				Järnskeppet "Bachus" haveri
				Åland 112/1902, 22.11.1902
				Dödsfall. Sjökapt. K.A. Andersson
				Åland 38/1928, 12.5.1928
Ålands Sjöfart:			50 år sedan August Trobergs död
				Ålands Sjöfart 6/1985 s. 291

 

				Copyright © Jukka Mikkola