California (1870)
Fregatti, rakennettu puusta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja kuparilla peitetty 10/1871
Rakentaja:			Hans Henrik Kjäldström, laivanrakennusmestari (1830-1877), Uusikaupunki 1870
Vesillelasku:			26.07.1870
Vetoisuus:			886 nrt. (473 lästiä)
Kantavuus:			kivihiililasti 1187 tonnia
Omistajat:
Olof Blom, Edward Blom, 
Gabriel Rivell, 
Fredrik Gustaf Silcke, 
Lundelin ja Robert Hartman, 
Uusikaupunki			1870 - 24.08.1883
Merikapteeni Olof Blom.jpg (10596 bytes)

Merikapteeni Olof Blom (1828 - 1894)
Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).

Päälliköt:
Isak Herman Reinwall (1834-1912)	1870 - 1873 elokuu 
Christian Edward Lundelin (1839-1900)	1873 elokuu - 1875 heinä/elokuu (nimitettiin opettajaksi Oulun merikouluun toukokuussa 1875, jota tehtävää hän hoiti kuolemaansa asti)
H. Rosendahl				1875 heinä/elokuu - 1877
Christian Blom (1845-1904)		1877 - 24.08.1883 

Neitsytmatka tehtiin Porista Liverpooliin, jonne oltiin valmiina 9.10.1870 ja määräsatamaan saavuttiin 8.11.1870. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Lontoosta Burman Akyabiin 1871 - 1872.

Matkalla Akyabista Falmouthiin f.o. laiva saapui isoprammitangon menettäneenä Scillyyn 9.8.1872. Korjauksen jälkeen matka jatkui Amsterdamiin 22.8.1872.

Alus purjehti matalaan matkalla Antwerpenista Philadelphiaan Terneuzenin luona 27.2.1877. Laiva saatiin irti kolmen hinaajan avulla 2.3.1877.

Matkalla Singaporesta Marseilleen fregatti joutui hakeutumaan hätäsatamaan Kapkaupunkiin 2.11.1878. Värijauhelastin kastumisen vuoksi kaikki mahdolliset esineet kannelta, kuten myös useita purjeita ruumasta heitettiin yli laidan, jotta alus säilytti kantavuutensa ennen saapumistaan Kapkaupunkiin. Kastunut lasti purettiin satamassa ja alus telakoitiin. Fregatti lähti osa lastia mukanaan 23.12.1878 Kapkaupungista Marseilleen, jonne saavuttiin 21.2.1879.

Joulukuussa 1879 saapuessaan Gironden suistoon laiva joutui yhteentörmäykseen toisen laivan kanssa, jolloin kokkapuu, liivaripuomi ja steevi vaurioituivat. Alus oli ollut vehnälastissa matkalla Philadelphiasta Bordeauxiin, jonne saavuttiin 10.1.1880.

Alus purjehti karille 19.11.1881 Glückstadtin luona matkalla Philadelphiasta Hampuriin. Osa lastina olleesta raffinoidusta petrolista purettiin ja fregatti saatiin hinattua matalikolta. Tämän jälkeen matkaa jatkettiin Hampuriin, jonne saavuttiin 20.11.1881. Siellä laiva telakoitiin.

Fregatti purjehti Philadelphiasta Japanin Kobeen 15.4. - 6.10.1882. Sunda-salmessa oltiin 11.8.1882. Lastina oli valopetrolia laatikoissa.

Alus lähti puutavaralastissa Antimonan satamasta Luzonin itärannikolta Filippiineiltä kohti Barcelonaa 8.3.1883, kun se purjehti koralliriutalle 20.3.1883. Myrskyn noustua mastot kaapattiin (katkaistiin), jotta laiva ei olisi kaatunut.

Manilasta tullut englantilainen höyrylaiva Remus hinasi Californian Manilaan 11.4. - 16.4.1883. Hinaus maksoi 5500 dollaria. Lasti purettiin Manilassa.

Alusta ei voinut tarkastuksen jälkeen korjata Manilassa, koska sopiva kuivatelakka puuttui niin suurelle laivalle. Korjaus Hongkongissa ilman hinausta olisi tullut maksamaan 24 878 dollaria.

Laiva myytiin 24.8.1883, jolloin aluksen hinnaksi tuli 2000 dollaria ja muiden tarvikkeiden 1367 dollaria.

Merikapteeni Christian Blom.jpg (10336 bytes)

K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Matkoja vuosina 1870 - 1883

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning: 	Gabriel Rivell 75 år
				Finlands Sjöfartstidning 50/1913, 13.12.1913
Folkwännen:			Sjöfarten
				Folkwännen 166/1883, 20.7.1883
Helsingfors Dagblad:		Från Nystad...
				Helsingfors Dagblad 176/1870, 3.8.1870
Jussila, Niilo:			Uudenkaupungin laivat
				Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
				Uusikaupunki 1987
				96 sivua (s. 28)
				ISBN 951-99912-9-8
Paasio, Veikko:			Uudenkaupungin suuri laivanrakennuskausi
				1857-1876
				Uusikaupunki 1933
				104 sivua (s. 54)
Rauman Lehti:			Kuollut. Merikapteeni ja laivanvarustaja Christian Blom
				Rauman Lehti 96/1904, 25.8.1904
Saarinen, Jarmo:		Uudenkaupungin laivaliikenteestä vuonna 1882
				Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja
				1998-1999
				Uusikaupunki 1999
				168 sivua (s. 64, 70)
Sanomia Turusta:		Kuollut. Merikapteeni Christian Edward Lundelin
				Sanomia Turusta 305/1901, 31.1.1901
Uudenkaupungin Sanomat:		Christian Blomin muistokirjoitus
				Uudenkaupungin Sanomat 23.8.1904
Åbo Posten:			Andra Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse för 1882
				Åbo Posten 51/1882, 2.3.1882
				Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse för 1882
				Åbo Posten 53/1882, 4.3.1882
Åbo Tidning:			Årsberättelse...
				Åbo Tidning 60/1883, 3.3.1883
				Sjöfart
				Åbo Tidning 151/1883, 7.6.1883
				Skeppsnyheter
				Åbo Tidning 191/1883, 18.7.1883
				Ett sjörättsmål
				Åbo Tidning 226/1885, 22.8.1885
Åbo Underrättelser:		Korrespondens
				Åbo Underrättelser 116/1870, 30.7.1870
				Andra Sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 35/1872, 4.3.1872
				Andra Sjöassuransföreningens i Finland...
				Åbo Underrättelser 35/1873, 4.3.1873
				Sjöfart och Handel
				Åbo Underrättelser 77/1877, 20.3.1877
				Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse för 1879
				Åbo Underrättelser 58/1879, 1.3.1879
				Andra Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse för 1879
				Åbo Underrättelser 59/1879, 2.3.1879
				Andra Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse för 1880
				Åbo Underrättelser 58/1880, 29.2.1880
				Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 58/1884, 29.2.1884
				Dödsfall. Sjökaptenen Olof Blom
				Åbo Underrättelser 74/1894, 17.3.1894
				Eftermäle. Sjökaptenen Christian Blom
				Åbo Underrättelser 230/1904, 25.8.1904
				
				Copyright © Jukka Mikkola