Carl Gustaf ex Sarah Chambers
Parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 
Tunnuskirjaimet:				VMBD
Rakentaja:					William Hickman, Dorchester, New Brunswick 1874, Kanada 
Vesillelasku:					1874 elokuu		
Vetoisuus:					975,26 brt, 931,41 nrt
Kantavuus:					kivihiililasti 1580 tonnia
Mitat:						52,85 x 10,81 x 6,65 m
Omistajat:
E. Nylund ja G. Lundqvist, Uusikaarlepyy
(Nykarleby)					23.05.1891 - 
G. Lundqvistin perikunta, Vaasa			1898 - 27.07.1901
Päälliköt:
Gustaf Adolf Lundqvist (Louekari) (1861-1932)	1891 toukokuu - 1898 (1919 Oulun merikoulun johtajaksi)
Matts Edvard Sarlin (1829-1903)			1898 - 27.07.1901

Merikapteeni G.A. Louekari (1861 - 1932). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 34/1921.

Parkkilaiva ostettiin William Hickmanilta Kanadasta hintaan 2450 puntaa ja se oli ostohetkellä Bremerhavenissa.

Ensimmäinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Raumalta Valenciaan 5.8. - 11.10.1891.

Vuonna 1900 matkalla puutavaralastissa Georgian Brunswickista Greenockiin alus joutui vuodon saatuaan menemään hätäsatamaan Barbadokselle 28.9.1900. Siellä lasti purettiin ja alus telakoitiin. Korjausten jälkeen matka jatkui 20.4.1901 Greenockiin, jonne saavuttiin 31.5.1901. Parkkilaiva myytiin 1300 punnalla 27.7.1901 Belfastiin.

Matkoja 1891 - 1901

Kirjoja ja kirjoituksia:

Åbo Underrättelser:	Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 54/1897, 25.2.1897
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1901, 28.2.1901

 

			Copyright © Jukka Mikkola