Ceres ex Matthias ex Montebello
Parkki Ceres.jpg (36719 bytes)

© Raahen museon kokoelmat.

Parkkilaiva, tasasaumainen tammesta ja teakista rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty
Tunnuskirjaimet:			VKCB
Rakentaja:				M. Ring, Thomaston, Maine 1859, U.S.A.
Vetoisuus:				1124 brt, 1084,50 nrt
Kantavuus:				Kivihiililasti 1502 tonnia
Mitat:					54,50 x 11,30 x 7,20 m
Omistajat:
Wasa Rederibolaget (Carl Liljeqvist), 
Nikolaistad (Vaasa)			12.08.1889 - 1895 marraskuu
J.E. Moe, Nikolaistad (Vaasa)		1895 marraskuu - 03.03.1896
Päälliköt:
Karl Rönnberg (1852-1890)		1889 - 06.06.1890 (kuoli merellä matkalla Mobilesta Dubliniin, haudattiin Mobileen)
Adolf Swan				06.06.1890 - 1890 elokuu
Victor Jurvelius (1852-1927)		1890 elokuu - 1893 elo/syyskuu, 1894 heinä/elokuu - 03.03.1896 (Vaasan satamakapteeni vuodesta 1902 lähtien)
C.A. Grönqvist				1893 elo/syyskuu - 1894 heinä/elokuu

Laiva ostettiin varustamolta Gildemeister & Ries Bremenistä Saksasta hintaan 65 000 markkaa. Alus purjehti Hollannin Dordrechtista Raumalle, jonne saavuttiin 18.9.1889. Ensimmäinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Raumalta Valenciaan 19.10. - 23.12.1889.

Vuonna 1892 matkalla Barcelonasta painolastissa Alabaman Mobileen alus joutui yhteentörmäykseen italialaisen parkki Afredon kanssa 11.2.1892 Atlantilla paikassa lat. = 22º30'P, long. = 29º50'L. Molemmat alukset vaurioituivat törmäyksessä. Ceres menetti keulapuominsa.
Samalla matkalla alus purjehti matalaan 18.3.1892 Sandy Islandin luona, mutta pääsi irti hinaajan avulla ja saapui hinauksessa 21.3.1892 Mobileen.

Matkalla liitulastissa Kööpenhaminasta New Yorkiin parkki sai kovissa myrskyissä vaurioita 4. - 7.11.1895 paikassa lat. = 49º50’P, long. = 9º20’L ja 11.12.1895 paikassa lat. = 34º15’P, long. = 46º10’L Atlantilla. Myrskyissä mm. kajuutta täyttyi vedellä, alus sai vaurioita rikiinsä, menetti purjeita ja sai vuodon. Uusissa myrskyissä 14.12., 27.12. ja 31.12.1895 riki vaurioitui edelleen.
Laiva purjehti hätärikin turvin Delawaren satamaan. Sieltä se hinattiin New Yorkiin, jonne saavuttiin 9.1.1896. Korjauskustannukset olivat suuruudeltaan 10 000 dollaria ja parkista jouduttiin luopumaan. Se myytiin Lichtenfels Brothersille New Yorkiin hintaan 1225 dollaria.

Alus muutettiin kuunariparkiksi ja sai nimen Lichtenfels Bros. Se haaksirikkoutui miehistöineen Flynn's Knollissa Sandy Hookissa, New Jerseyssä 22.2.1902.

Matkoja vuosina 1889 - 1896

Kirjoja ja kirjoituksia:
Vasabladet:		Wasabarken Ceres...
			Vasabladet 32/1892, 20.4.1892
Wasa Tidning:		Afliden sjökapten. Karl Rönnberg
			Wasa Tidning 88/1890, 10.6.1890
			Haweri
			Wasa Tidning 57/1892, 10.4.1892
			Barkskeppet "Ceres" senaste resa
			Wasa Tidning 26/1896, 28.3.1896
Wirrankoski, Rami:	Viimeiset suuret purjeet
			Laiva 3/2011, 51 sivua (s. 16-25)
			Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry
			ISSN 1457-3059
Åbo Underrättelser:	Sjöfart och Handel
			Åbo Underrättelser 100/1892, 12.4.1892
			Sjöfart och Handel
			Åbo Underrättelser 102/1892, 14.4.1892
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1893, 28.2.1893
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 54/1897, 25.2.1897
			Dödsfall. Sjökapten Karl Liljequist
			Åbo Underrättelser 96/1904, 10.4.1904

 

			Copyright © Jukka Mikkola