Chieftain ex Hermes
Parkkilaiva, tasasaumainen kovapuusta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty
Tunnuskirjaimet:			TFQD
Rakentaja:				A.W. MacLennan Shipyard, Londonderry, Nova Scotia 1876, Kanada
Vesillelasku:				1876 heinäkuu
Vetoisuus:				920,37 brt, 878,27 nrt.
Kantavuus:				1370 dwt tai 400 standarttia puutavaraa, kivihiililasti 1350 tonnia
Mitat:					53,31 x 10,98 x 6,34 m
Omistajat:
konsuli G.A. Lindblom ym., Turku (Åbo)	1892 marraskuu - 1900 kesäkuu 
Rederi, Nagu				1900 kesäkuu - 21.12.1905
Fridolf Svahnström (1858-1916) ym., 
Nauvo (Nagu)				21.12.1905 - 02.04.1908 
Otto Lindell, Eckerö			02.04.1908 - 1911 lokakuu
Päälliköt:
Adolf Daniel Hårdh (1850-1915)		1892 marraskuu - 1899 helmi/maaliskuu
Herman Emil Granit (1848-1900)		1899 helmi/maaliskuu - 05.03.1900 
Nessling				1900 - 1900 syyskuu
August Otto Lindell (1872-1955)		1900 syyskuu - 1902 heinäkuu
Otto Malakias Eriksson (1872-1939)	1902 heinäkuu - 1903 
Johannes Herman Holmberg (1849-1917)	1904 - 1906
Axel Edvard Korsström (1879-1959)	1906 - 1907
Elis Mattsson (1879-1949)		1908 huhtikuu - 1911 lokakuu

Parkki ostettiin J.M. Blakielta Halifaxista Kanadasta hintaan 1800 puntaa marraskuun lopulla ja se otettiin vastaan Sillothissa.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin 1350 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Kapkaupunkiin. Alus joutui palaamaan Penarthin redille oltuaan kolme päivää merellä, kun ruori rikkoontui ja laivan menetti purjeita. Korjausten jälkeen matka jatkui ja määräsatamaan saavuttiin 21.05.1893.

Matkalla Bremenistä Floridan Pensacolaan laivapoika putosi mastosta kaiteelle ja siitä mereen sekä hukkui 6.3.1894. Matka purjehdittiin 18.1. - 3.4.1894.

Vuonna 1897 matkalla puutavaralastissa Pensacolasta Antwerpeniin alus joutui lounais- ja luoteismyrskyihin, jossa parkki sai vuodon, menetti purjeita ja sai muita vaurioita. Matka tehtiin 26.10. - 12.12.1897.

Tammikuussa 1899 matkalla puutavaralastissa Pensacolasta Englannin itärannikon West Hartlepooliin ruori vaurioitui hirmumyrskyssä. Matka purjehdittiin 3.12.1898 - 24.1.1899.

Matkalla Barcelonasta Pensacolaan päällikkö Herman Granit huuhtoutui myrskyssä yli laidan ja hukkui mitatessaan sextantilla Auringosta puolipäiväkorkeutta 5.3.1900. Pelastusveneitä ei voitu laskea mereen myrskyn vuoksi. Matka tehtiin 4.3. - 15.4.1900.

Alus myytiin 12000 markalla Helsingborgiin Ruotsiin lokakuussa 1911.

Matkoja vuosina 1892 - 1911

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:			The Chieftain
(Melbourne)			The Argus, 31 July 1891, page 10
Gustafsson, Allan:		Åboländsk bygdesjöfart under segel
				Män och skepp
				Uusikaupunki 1971
				222 s. (s. 38-39)
Nya Pressen:			Dödsruna. Sjökaptenen Herman Emil Granit
				Nya Pressen 132A/1900, 18.5.1900
Suomen Merenkulku:		70 år. Sjökapten Otto Lindell
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1942 s. 15
				Dödsfall. Sjökapten August Otto Lindell
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1955 s. 51
Åbo Tidning:			skeppet Chieftain...
				Åbo Tidning 58/1896, 29.2.1896
Åbo Underrättelser:		Afliden sjöman
				Åbo Underrättelser 28/1894, 30.1.1894
				En prydlig tillökning till landets segelflotta
				Åbo Underrättelser 240/1894, 5.9.1894
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 57/1899, 28.2.1899
				Drunknad
				Åbo Underrättelser 132/1900, 16.5.1900
				Olydig besättning
				Åbo Underrättelser 198/1907, 25.7.1907
				Dödsfall. Kaptenen A.D. Hårdh
				Åbo Underrättelser 276/1915, 9.10.1915

 

				Copyright © Jukka Mikkola