Christiani ex Christiane ex Kersbergen
Christiani.jpg (21067 bytes)

Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Komposiittiparkki, rautakaarinen, tasasaumainen, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä yellow- metallilla pohja peitetty 
Tunnuskirjaimet:			TNSC
Rakentaja:				W.H. Meursing, Nachtegaal Amsterdam 1877, Hollanti
Vesillelasku:				1877 huhtikuu
Vetoisuus:				964,02 brt, 918,85 nrt
Kantavuus:				1500 dwt, kivihiililasti 1500 tonnia, puutavaralasti 400 standarttia
Mitat:					57,70 x 11,10 x 6,39 m
Miehistö:				1+1+14
Omistajat:
Johan Erik Stenroos ym., Lumparland	1900 lokakuu - 1912 joulukuu
G. Lundberg ym., Lumparland		1912 joulukuu - 1916

J.E. Stenroos. Hän toimi päävarustajana myös Gazellen, Thomas Perryn ja Wolfen varustamoissa. Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Päälliköt:
Karl Julius Johans (1871-1901)		1900 - 13.10.1901 (kuoli merellä beriberi-tautiin 31-vuotiaana ja haudattiin mereen) 
Erik Viktor Johans (1873-1918)		13.10.1901 - 1908
Karl Wilhelm Mattsson (1866-1939)	1908 - 1912 loka/marraskuu
Leander Julius Eriksson (1878-1971)	1912 loka/marraskuu - 1915
Edvard Mattsson				1915 maaliskuu - 1916

Komposiittiparkki ostettiin ostettiin Harald Larsenilta Kragerosta Norjasta hintaan 4000 puntaa.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Englannin Newportista kivihiililastissa Brasilian Pernambucoon, jonne saavuttiin 15.3.1901.

Matkalla Alabaman Mobilesta Buenos Airesiin alus joutui menemään hätäsatamaan Monte Videoon 23.10.1901. Miehistö oli sairastunut beriberi-tautiin. Kolme miehistön jäsentä päällikkö mukaan lukien olivat kuolleet keripukkiin merellä. Parkki oli lähtenyt Ship Islandilta 13.7.1901. Alus hinattiin Monte Videosta Buenos Airesiin, jonne tultiin 25.10.1901.

Vuonna 1903 alus purjehti Etelä-Afrikan East Londonista Barbadokselle 35 vuorokaudessa (10.11. - 15.12.1903). Vuonna 1904 matka Mobilesta Buenos Airesiin tehtiin 63 vuorokaudessa (5.3. - 6.5.1904). Normaalisti matkaan kului noin 90 vuorokautta.

Parkki sai vaurioita myrskyssä matkalla Missisippin Gulfportista Rosarioon helmikuussa 1905. Matkalla Rosariosta Antwerpeniin alus sai niin ikään myrskyvaurioita marraskuussa 1905. Matka purjehdittiin 3.9. - 25.11.1905.

Matkalla puutavaralastissa Oulusta Lontooseen parkki törmäsi yhteen venäläisen kolmimastokuunari Golgathan kanssa Drogdenin majakkalaivan luona Sundetissa 7. ja 8. elokuuta välisen yönä vuonna 1908. Molemmat alukset menivät Kööpenhaminaan korjauksia varten.

Matkalla puutavaralastissa Kotkasta Lontooseen alus joutui yhteentörmäykseen venäläisen höyrylaiva Henrietten kanssa 16.6.1910 kello 5.40 aamulla. Törmäys tapahtui Norra Virginin lähellä. Vaurioitunut parkki Christiani saapui Lontooseen 5.7.1910.

Alus myytiin vuonna 1916.

Matkoja vuosina 1901 - 1916

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands
Sjöfartstidning:	Åländskt fartyg påsegladt af rysk ångare
			Finlands Sjöfartstidning 29/1910, 23.7.1910
			Infruset fartyg
			Finlands Sjöfartstidning 2/1914, 10.1.1914
Hägerstrand, Yngve:	Sigurd Hägerstrands första år till sjöss
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2004-2005:17
			Mariehamn 2005
			159 s.(s. 44-53)
			ISBN 951-98000-8-5
			ISSN 0788-799X
Kåhre, Georg:		Den åländska segelsjöfartens historia
			Söderström & C:o Förlagsaktiebolag
			Helsingfors 1940
			635 s. (s. 421-422)
Åbo Underrättelser:	Ålands handelsflotta...
			Åbo Underrättelser 285/1900, 19.10.1900
			En snabb resa
			Åbo Underrättelser 129B/1904, 14.5.1904
Åland:			Ålands handelsflotta...
			Åland 103/1900, 17.10.1900
			Kollision
			Åland 65/1908, 12.8.1908
			Åländskt fartyg påseglat av rysk ångare
			Åland 57/1910, 16.7.1910

 

			Copyright © Jukka Mikkola