Clan Macfarlane
Clan Macfarlane.jpg (30900 bytes)

Malamok 1989, AICH.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:			SDTK
Rakentaja:				Russell & Co., Greenock 1881, Skotlanti
Vesillelasku:				Cartsdyke 12.05.1881
Vetoisuus:				1539,79 brt, 1466,47 nrt
Kantavuus:				2400 dwt, kivihiililasti 2340 tonnia, nikkelimalmilasti 2300 tonnia
					tai 750 standarttia puutavaraa
Mitat:					75,3 x 11,58 x 7,0 m
Miehistö:				17
Omistaja:
Laivaosakeyhtiö Sampo, Viipuri		1910 syyskuu - 1913 lokakuu
Päällikkö:
Wäinö Aleksanteri Mäkelä (1879-		14.10.1910 - 1913 lokakuu

Rautafregatti rakennettiin Thomas Dunlopille Glasgowiin. Neitsytmatka purjehdittiin Glasgowista San Franciscoon 10.6. - 21.10.1881.

Clan Macfarlane BB.jpg (73921 bytes)

Basil Lubbock: The Last of the Windjammers Vol. I (1927).

Suomeen laiva ostettiin Ernst Robergilta Göteborgista hintaan 3000 puntaa. Valmistuessaan alus oli maksanut 15 000 puntaa. Alus rakennettiin alun perin Itä-Intian liikenteeseen. Se otettiin vastaan Passage Westissä Irlannissa.

Ensimmäinen matka tehtiin kivihiililastissa Port Talbotista Chilen Antofagastaan, jonne lähdettiin 23.12.1910. Seltä tuotiin salpietarilasti Eurooppaan.

Matkalla koksilastissa Hampurista Chilen Gaticoon jungmanni putosi yli laidan ja hukkui kovassa myrskyssä Atlantilla 7.2.1912.

Matkalla Uudesta Kaledonian Bouemboutista Hampuriin alus menetti 2300 tonnin nikkelimalmilastissa rikinsä myrskyssä 20. elokuuta 1913. Fregatti purjehti hätärikin turvin Aucklandiin, jonne saavuttiin 25.8.1913. Siellä laiva todettiin purjehduskelvottomaksi. Lasti purettiin ja alus myytiin 2000 punnalla lokakuun lopussa ranskalaiselle yhtiölle Noumeaan. Se muutettiin proomuksi nimeltä Pey Berland. Proomu upposi myöhemmin hirmumyrskyssä 27.3.1934.

Matkoja vuosina 1910 - 1913

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:			Fatality at Sea. Loss of an Apprentice
(Melbourne)			The Argus, 12 December 1902, page 8
Båtologen:			Svenska järn- och stålseglare
				Båtologen 6/1991 s. 27-28
Evening Post:			A Barque Roughly Handled
(Wellington)			Evening Post, 26 August 1913, page 2
Finlands Sjöfartstidning:	Omkomna sjömän
				Finlands Sjöfartstidning 31/1912, 3.8.1912
				God förtjänst på ett segelfartyg
				Finlands Sjöfartstidning 25/1913, 21.6.1913
Greenock Advertiser:		Launch at Greenock
				Greenock Advertiser, 13 May 1881, page 2
Hufvudstadsbladet:		God förtjänst på ett segelfartyg
				Hufvudstadsbladet 168/1913, 22.6.1913
Karjala:			Laiwan kauppa
				Karjala 224/1910, 28.9.1910
				Wiipurilainen parkkilaiva kärsinyt haaksirikon
				Karjala 196/1913, 27.8.1913
Kokko, Jorma:			The big sailing ships of the eastern
				Gulf of Finland
				Malamok 1989, AICH
				64 pp. (p. 47-52)
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 56)
				ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:			The Last of the Windjammers Vol. I
				Brown, Son & Ferguson Ltd.
				Glasgow 1927
				518 pp. (p. 267-268)
				(ISBN 0 85174 113 4)
Poverty Bay Herald:		Damaged Barque
				Poverty Bay Herald, 26 August 1913, page 7
Riimala, Erkki:			Meren, kanavan ja laivojen Viipuri
				Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry
				Fagepaino Oy, Helsinki 1991
				279 sivua ( s. 164-165)
				ISBN 952-90-3227-7
Wiipuri:			Viipurilainen fregattilaiva "Clan Macfarlane"
				Wiipuri 138/1910, 30.11.1910
				Hukkunut merimies
				Wiipuri 172/1912, 30.7.1912
Viipurin Sanomat:		Laiwan kauppa
				Viipurin Sanomat 112/1910, 28.9.1910

       

				Copyright © Jukka Mikkola