Columbus
columbus.jpg (29142 bytes)

Christer Norrvik: Purjeiden kaupunki.

Fregatti, tasasaumainen Amerikan hongasta ja tammesta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty
Tunnuskirjaimet:			VHBJ
Rakentaja:				N.L. Thompson, Kennebunk, Maine 1870, U.S.A.
Vesillelasku:				1870 heinäkuu
Vetoisuus:				1766 brt, 1722,19 nrt
Kantavuus:				3000 dwt, kivihiililasti 2800 tonnia
Mitat:					66,54 x 12,03 m x 8,70 m
Miehistö:				27
Omistajat:
Erik Alfred Tötterman ja
Adolf Durchman, Kristiinankaupunki	29.07.1892 - 1901 lokakuu
Erik_Alfred_Totterman.gif (28984 bytes)
Kauppaneuvos Erik Alfred Tötterman (1834 - 1899)                                                     
Kristinestads Historia (1915).
Päälliköt:
Frans Adolf Durchman (1842-1912)	29.07.1892 - 1901 tammikuu
Paul Ludvig Björk (1873-1933)		1901 tammikuu - 1901 lokakuu

Fregatti oli aikanaan suurin käytössä ollut puusta rakennettu purjealus Suomessa. Laiva ostettiin bremeniläiseltä varustamolta J.F. Ahrens Liverpoolissa 70 000 markalla. Alamastot, vantit ja staagi oli tehty raudasta. Kolmikantisen aluksen ankkuripeli, vinssit ja pumput toimivat höyryllä.

Ensimmäinen valtamerimatka tehtiin 2489 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Rio de Janeiroon 4.10. - 4.12.1892.

Matkalla puutavaralastissa Georgian Sapelosta Liverpooliin alus joutui hirmumyrskyyn SW - S - W 11.12.1895. Myrskyssä laiva sai vaurioita ja neljä miehistön jäsentä loukkaantui. Kolme heistä joutui vuoteen omaksi. Meri rikkoi skailetin, ovet, vesitynnyrin ja raput. Osan paapurin partaasta meri vei mennessään. Samoin kävi myrskyporteille laivan molemmilla puolilla. Lisäksi fregatti sai lastin siirtymisen vuoksi paapurin puoleisen kallistuman. Vuotava alus joutui samalla matkalla uuteen myrskyyn 19.12.1895, joka äityi hirmumyrskyksi 22.12.1895. Tässä myrskyssä II perämies huuhtoutui poikki kannen ja loukkaantui. Perille määräsatamaan saavuttiin ruori rikkoontuneena ja vuotavana 3.1.1896.

24.5.1899 matkalla puutavaralastissa Floridan Pensacolasta Englannin West- Hartlepooliin alus sai vaikean vuodon kovassa koillismyrskyssä. Fregatti hakeutui hätäsatamaan New Yorkiin, jonne se saapui 30.5.1899. Alus pysyi pinnalla vain jatkuvalla pumppauksella. Laiva oli lähtenyt Pensacolasta 10.5.1899. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin ja määräsatamaan saavuttiin 9.10.1899.

Viimeinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa Missisippin Ship Islandilta Greenockiin, jonne saavuttiin 30.8.1901. 

Fregatti myytiin lokakuussa 1901 Corkiin Irlantiin.

Lloydin rekisterissä 1902 - 1903 aluksen kotipaikaksi on merkitty Barcelona.

Matkoja vuosina 1892 - 1901

Kirjoja ja kirjoituksia:
Brooklyn Daily Eagle:	Russian Ship in Distress
(New York)		Brooklyn Daily Eagle, May 31, 1899, page 18
Norrvik, Christer:	Purjeiden kaupunki
			Kristiinankaupungin merenkulku vuoden 1809 jälkeen
			Kristiinankaupungin kaupunki 1999
			Kirjapaino: Oy Fram Ab, Vaasa 1999
			636 s. (s. 375-376, 385-386)
			ISBN 951-96339-2-8
			Stad under segel
			Kristinestads sjöfart efter 1809
			Staden Kristinestad 1999
			Tryckeri: Oy Fram Ab, Vasa 1999
			576 s. (333-334, 342-344) 
			ISBN 951-96339-1-X
Shields Daily Gazette:	Claim for Towage
			Shields Daily Gazette, 20 August 1896, page 3
Suomen Merenkulku:	Dödsfall. Sjökapten Paul Ludvig Björk
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1933 s. 221	
Åbo Uderrättelser:	Sjöfart och Handel
			Åbo Uderrättelser 216/1892, 12.8.1892
Åbo Underrättelser:	Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 54/1897, 25.2.1897
			Försåldt segelfartyg
			Åbo Underrättelser 278/1901, 13.10.1901
			Copyright © Jukka Mikkola