Endymion ex First Lancashire
endymion.jpg (45250 bytes)

Port Adelaidessa vuonna 1915. Copyright Suomen Merimuseo, merikapteeni Sten Lillen kokoelma.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:				TFRQ
Rakentaja:					Osbourne, Graham & Co., Sunderland 1875, Englanti
Vesillelasku:					16.10.1875
Vetoisuus:					1345,09 brt, 1282,13 nrt
Kantavuus:					kivihiililasti 2088 tonnia, vehnälasti 2008 tonnia = 23504 säkkiä, hopeamalmilasti 1530 tonnia
Painolasti:					650 tonnia
Mitat:						69,30 x 10,93 x 6,91 m
Omistajat:
Konsulit G.A. Lindblom & Alvar Söderlund,
Turku (Åbo)					1896 marraskuu - 1900 syyskuu
Robert Mattson (1851-1935), Vårdö		1900 syyskuu - 16.04.1917

Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Päälliköt:
August Konstantin Svahnström (1866-1898)	1896 marraskuu - 1898 lokakuu (k. 28.11.1898 Enköpingissä 32- vuotiaana)
Karl Ludvig Vitalis Lindberg (1868-1917)	1898 lokakuu - 1900 loka/marraskuu
Ossian Pettersson (1869-1918)			1900 loka/marraskuu - 1903 joulukuu 
Johan Walfrid Gustafsson (1860-1945)		1903 joulukuu - 1905 huhtikuu
Axel Theodor Nylund (1872-1937)			1905 huhtikuu - 1908 touko/kesäkuu
Bruno Karl Anders Donner (1868-1925)		1908 touko/kesäkuu - 1911 loka/marraskuu
Gustav Mikael Johansson (1885-1950)		1911 loka/marraskuu - 1917
Johannes Arthur Eriksson (1882-1964)		1917 - 16.04.1917 

Neitsytmatka purjehdittiin rautatiekisko- ja puutavaralastissa Sunderlandista Kurracheen nykyiseen Karachiin 10.2. - 4.9.1876.

Suomeen fregatti ostettiin Richardson Brothers-varustamolta Swanseasta hintaan 4750 puntaa ja se oli ostohetkellä Hampurissa. Laiva teki ensimmäisen matkansa kappaletavaralastissa Hampurista Melbourneen, jonne alus saapui 15.6.1897. Laiva oli lähtenyt Cuxhavenista 12.1.1897.

Matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Port Adelaideen laiva joutui poikkeamaan Portlandiin päällikön sairastuttua ja jäätyä maihin syyskuussa 1898. Matka purjehdittiin 3.8.1898 - 9.1.1899.

Syyskuussa 1900 laiva myytiin yhdessä Hermeksen ja Mermeruksen kanssa Ahvenanmaalle yhteishintaan 425 000 markkaa.

Alus menetti ankkurin 20.10.1901 Kööpenhaminan redillä ollessaan puutavaralastissa matkalla Sundsvallista Etelä-Afrikan Algoa Bayhin.

Maaliskuussa 1903 alus menetti hirmumyrskyssä ankkurin ja 75 syltä kettinkiä St. Dennisin luona Reunionilla.

Matkalla puutavaralastissa Sundsvallista Sydneyhin alus joutui 22.12.1908 hirmumyrskyyn paikassa lat. = 45ºE, long. = 87.25ºI ja menetti purjeita.

Matkalla Gulfportista Rio de Janeiroon pelastettiin amerikkalaisen nelimastokuunari J.C. Stawbridgen kahdeksanhenkinen miehistö 280 mailia Bermudasta Atlantilla 24.2.1911. Jäälastissa ollut kuunari oli ollut matkalla Rockfordista Nassauhun. Pelastushetkellä kuunarin ruumassa oli kahdeksan jalkaa vettä ja pumput olivat epäkunnossa. Haaksirikkoutuneen aluksen miehistö jätettiin Bermudalle 27.2.1911.

Merikapteeni Johannes Arthur Eriksson (1882 - 1964). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Oaklands 1925 - 1927. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 11-12/1942.

Saksalainen sukellusvene U 43, päällikkönään kapteeniluutnantti Hellmuth Jürst upotti fregatin tykkitulella 16.4.1917 noin 240 mailia Irlannista länteen. Upotuspaikka on lat. = 52º30'P, long. = 16º20'L. Miehistö pelastui.

Endymion uppoaa.jpg (26061 bytes)

Harvinainen valokuva. Fregatti Endymion uppoaa 16.4.1917.  H.J. Viherjuuri ja Asmo Alho: Vuosisatamme kuvissa II.

Laiva oli lähtenyt painolastissa Liverpoolista kohti Mobilea 4.4.1917.

Matkoja vuosina 1897 - 1917

Kirjoja ja kirjoituksia:	
The Argus:			The Ship Endymion
(Melbourne)			The Argus, 18 January 1899, page 6	
The Examiner:			Voyage of the Endymion
(Launceston, Tasmania)		The Examiner, April 1, 1915, page 4	
Finlands Sjöfartstidning:	Jfg Endymion bärgar i Nord-Atlanten
				om en skeppsbruten besättning
				Finlands Sjöfartstidning 9/1911, 1.4.1911
Grundström, Kaj:		Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
				Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
				Mariehamn 1997
				175 s.(s.118-135)
				ISBN 952-90-9240-7
				ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars:		Gångna Tiders Skepp
fil.mag.			Skeppsbefälhavareföreningen i Åbo
				Åbo 1965
				440 s., (s. 103-110)
				Åländska skeppsporträtt i ord och bild
				Mariehamn 1978
				Ålands Tidnings-Tryckeri Ab
				291 sivua (s. 73-79)
				ISBN 951-99156-9-9
Heikkinen, Helge:		En kapduva
merikapteeni			Ålands Sjöfart 2/1974 s. 63-65
Koivisto, Mauno:		Koulussa ja sodassa
Presidentti			Kirjayhtymä Oy, Helsinki 
				WSOY Juva 1998
				223 sivua (s. 16)
				ISBN 951-26-4384-7
Kåhre, Georg			Den åländska segelsjöfartens historia
magister			Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl			Mariehamn 1988		
sjökapten:			815 s. (s. 448-450)
				ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 59)
				ISBN 951-9064-31-1
Suomen Merenkulku:		80 år. Kommerserådet Robert Mattson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
				Dödsfall. Sjökapten Gustav Mikael Johansson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1951 s. 45
				70 år. Sjökapten Arthur Eriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1952 s. 319
				100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
				Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
Suomen Merenkulun 
aikakauslehti:			Dödsfall. Sjökapten Karl Lindberg
				Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland 1/1917 s. 33
Åbo Underrättelser:		Åter ett stort jernskepp inköpt till Åbo
				Åbo Underrättelser 303/1896, 6.11.1896
				Dödsfall. Sjökapten August Konstantin Svahnström
				Åbo Underrättelser 328/1898, 2.12.1898
Åland:				Åter ett stort järnskepp inköpt till Åbo
				Åland 90/1896, 11.11.1896
				Stor fartygshandel
				Åland 97/1900, 2.10.1900

 

				Copyright © Jukka Mikkola