Felix
Felix.jpg (19526 bytes)

P.W. Snellman: Oulun laivoja ja laivureita 1816 - 1875. Tuntemattoman taiteilijan öljyvärimaalaus vuodelta 1894.  © Pohjois - Pohjanmaan museon kokoelmat.

Parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 10/1878
Tunnuskirjaimet:		RMDB
Rakentaja:			J. Hildunen, Pateniemi 1874
Vesillelasku:			31.07.1874 illalla
Vetoisuus:			980 brt, 870,88 nrt (490 lästiä)
Kantavuus:			noin 1500 dwt, kivihiililasti 1335 tonnia, vehnälasti 11000 säkkiä
Mitat:				52,72 x 10,93 x 6,42 m
Miehistö:			17
Omistajat:
Kauppahuone Bergbom, Oulu	1874 - 08.05.1888
Gustaf Isak Dahlberg, Oulu	08.05.1888 - 28.08.1895
Kauppaneuvos Bergbom.jpg (12281 bytes)
Kauppaneuvos Johan Gustaf Bergbom (1818 - 1893).
Kustaa Hautala: Oulun kaupungin historia 1856 - 1918.
Päälliköt:
Johan Henrik Huovinen (1821-1892)		1874 - 1882 syys/lokakuu, 1884 heinäkuu - 1884 elokuu
Jacob Henrickson (Henriksson) (1832-1884)	1882 syys/lokakuu - 1884 tammikuu (kuoli 1.2.1884 Iberia- laivalla ja haudattiin mereen)
Abraham Leonard Littow (Lithovius) (1850-1920)	1884 tammikuu - 1884 heinäkuu 
Gustaf Isak Dahlberg (1855-1923)		1884 elokuu - 1890
Hans Johan Dahlberg (1858-1915)			1890 - 1894 marras/joulukuu
Rudolf Nylander (1863-1908)			1894 marras/joulukuu - 28.8.1895 (toimi päällikkönä jäänmurtajissa Murtaja 1906-1907 ja Sampo 1908)

Ensimmäinen matka tehtiin Oulusta Hulliin, jonne saavuttiin 16.11.1874.

Vuonna 1877 laiva toi suolalastin Portugalin St. Ybesistä Ouluun. Matka tehtiin 27.5. - 25.6.1877. Oulusta vietiin puutavaralasti Hulliin 11.8. - 8.9.1877.

Kuunariparkki Tähti törmäsi ankkurissa olleeseen Felixiin 4.8.1878 Oulun redillä, jolloin viimeksi mainitun isoraaka katkesi kolmeen osaan ja alus sai muita pieniä vaurioita. 

Vuonna 1883 laiva vei puutavaralastin Gävlestä Melbourneen, jonne saavuttiin 27.10.1883. Samoin tehtiin vuotta myöhemmin, jolloin alus lähti Gävlestä 19.9.1884 ja saapui perille määräsatamaan 8.1.1885. 

Vuonna 1885 parkkilaiva vei 1300 tonnin kivihiililastin Australian Newcastlesta Jaavan Bataviaan (10.5. - 17.6.1885). 

Maaliskuussa 1888 aluksen ollessa purkamassa raffinoitua petrolilastia Duquesnen tokassa Dieppessä se sai useita pohjakosketuksia ja vaurioitui. Laiva hinattiin purkauksen jälkeen Lontooseen korjauksia varten.

2.10.1893 laiva joutui hirmumyrskyyn ollessaan karanteenissa Pensacolan painolastilaiturissa. Laiva sai vaurioita. Samassa myrskyssä kreikkalainen laiva kaatui lähellä Felixiä.

Parkkilaiva sai myrskyvaurioita joulukuussa 1894 matkalla Lontoosta Floridan Pensacolaan, jonne lähdettiin 13.12.1894.

Felixin kansi 1.jpg (69071 bytes)

Felixin kansi 2.jpg (70612 bytes)

Kuvat kannelta keulaan ja perään. Valokuvattu Pensacolassa, Floridassa. © Pohjois - Pohjanmaan museon kokoelmat.

Alus joutui hirmumyrskyyn keskellä Pohjois-Atlanttia ollessaan painolastissa matkalla Rotterdamista Kanadan Metikseen. Parkki sai vuodon ja jätettiin hylyksi 28.8.1895 paikassa lat.= 48º09'P, long.= 33º42'L. Kanadalainen parkki Maiden City päällikkönään kapteeni William Humphreys pelasti aluksen 17 hengen miehistön ja vei heidät Movilleen Pohjois-Irlantiin. Kuunari Olympe päällikkönään kapteeni Gilbert sivuutti hylyn 30.8.1895 paikassa lat. = 48ºP, long. = 34º28'L. Hylätty parkkilaiva kellui merellä purjeet riekaleina lukuun ottamatta mesaania, joka oli puoleksi nostettu.

Parkkilaivasta on tehty pienoismalli, joka oli aikaisemmin votiivilaivana Pateniemen kirkossa. Kirkko on nyt purettu. Pienoismallin on rakentanut Börje Isaksson. Sen pituus on 1,5 metriä ja korkeus noin 80 senttimetriä. Pienoismalli on rakennettu tarkkojen alkuperäisten piirustusten mukaan.

Kirvesmies Antti Böökin tekemä aluksen puolirunkomalli on Pohjois-Pohjanmaan museossa Oulussa.

Matkoja vuosina 1874 - 1895

Kirjoja ja kirjoituksia:
Anttonen, Hannu:	Pateniemen votiivilaiva odottaa uutta kirkkoa
			Tervaleijona 2/2016 s. 19
Hakkeita:		Oululaiset parkkilaivat Hans ja Felix
			Hakkeita 7/1970 s. 20-21
			Pateniemen varvi
			Hakkeita 10/1970 s. 17-18
Hangö:			Dödsfall. (kapten Rudolf Nylander)
			Hangö 131/1908, 10.11.1908
Heikura, Matti:		Oulu - purjelaivakauden suurkaupunki
			Kaleva 26.10.1979, B- painos
Helin, Pekka:		Pateniemen kirkko saa oman uhrilaivan
			Kaleva 13.9.1999
Helsingfors Dagblad:	Mål, angående förment myteri
			Helsingfors Dagblad 287/1880, 22.10.1880
Kaleva:			Oulun laivanvarustajakauden muistoja
			Kaleva 29.5.1932
Kaukiainen, Yrjö:	Laiva Toivo, Oulu
			Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Helsinki
			Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä 1998
			325 sivua (s. 198-199, 285)
			ISBN 951-746-026-0
Oulun Wiikko-Sanomia:	Pateniemen varvilta lykättiin laivat Jalo ja Felix
			Oulun Wiikko-Sanomia 31/1874, 1.8.1874
Snellman P.W.:		Oulun laivoja ja laivureita 1816 -1875
(toim. Aarne Kopisto)	Kirjapaino Osakeyhtiö Kaleva, Oulu 1974
			271 sivua (s. 138-139)
			ISBN 951-9306-01-3
Uleåborgsbladet:	Sjörättsmål
			Uleåborgsbladet 24/1898, 29.3.1898
Åbo Tidning:		Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Tidning 5/1889, 28.2.1889
			Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Tidning 59/1894, 2.3.1894
			Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Tidning 58/1896, 29.2.1896
Åbo Underrättelser:	Fartygsammanstötning
			Åbo Underrättelser 221/1878, 17.8.1878
			Mål angående förment myteri
			Åbo Underrättelser 287/1880, 21.10.1880
			Dödsfall (sjökapten Jacob Henriksson)
			Åbo Underrättelser 62/1884, 4.3.1884
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1889, 28.2.1889
			Dödsfall. (kommerserådet Johan Gustaf Bergbom)
			Åbo Underrättelser 10/1893, 4.2.1893
			Sjöfart och Handel
			Åbo Underrättelser 247/1895, 12.9.1895
			Skeppet Felix undergång
			Åbo Underrättelser 312/1895, 16.11.1895

 

			Copyright © Jukka Mikkola