Fennia ex Goodrich
Fennia ex Goodrich.jpg (33305 bytes)

Malamok 1989, AICH.

Nelimastoinen teräsparkki
Tunnuskirjaimet:			VDGL
Rakentaja:				Workman, Clark & Co., Belfast 1892, Pohjois - Irlanti
Vesillelasku:				11.06.1892 
Vetoisuus:				2261,78 brt, 2154,07 nrt
Kantavuus:				3700 dwt tai 1050 standarttia puutavaraa, vehnälasti 32750 säkkiä,
					kivihiililasti 3741 tonnia, nikkelimalmilasti 3007 tonnia 
Painolasti:				1600 tonnia
Mitat:					87,29 x 12,54 x 7,48 m
Miehistö:				1+3+16 +4 merimiesoppilasta
Omistajat:
Raumo Nya Skeppsrederi Ab, Rauma	04.06.1895 - 22.09.1906
Finska Rederi Ab, Helsinki		22.09.1906 - 21.10.1911
Ab Finska Skolskeppsrederiet, Helsinki	21.10.1911 - 1916
Soderlund.jpg (8642 bytes)

Kunnallisneuvos Johan Wilhelm Söderlund (1845 - 1904)
Aina Lähteenoja: Rauman kaupungin historia IV (1939).

Päälliköt:
Frans Wilhelm Laine (1860-1930)		05.06.1895 - 12.09.1899 
Fredrik Wilhelm Nyroos (1858-1914)	12.09.1899 - 02.02.1901 (kuoli rautaparkki Pleionen päällikkönä)
Gustaf Wilhelm Wass (1866-1943)		02.02.1901 - 1904 joulukuu
Karl Gustaf Hallman (1863-1906)		1904 joulukuu - 22.03.1906 (kuoli merellä)
William Alexander Söderman (1877-1960)	22.03.1906 - 23.09.1908
Carl Victor Nygrén (1876-1966)		23.09.1908 - 1910
Petter Karl Jansson (1874-		1911 lokakuu - 1916

Laiva rakennettiin varustamolle Boyd Bros. & Co. Belfastiin. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista San Franciscoon 31.7.1892 - 18.1.1893.

Suomeen alus ostettiin varustamolta Goodrich Ship & Co. Belfastista hintaan 15 400 puntaa = 385 000 markkaa ja oli ostohetkellä Skotlannin Dundeessa. Nelimastoparkki Fennia oli suurin Suomeen siihen mennessä ostettu laiva. Alus toimi koululaivana. Klipperi pystyi purjehtimaan hyvässä tuulessa 14 solmun nopeudella ja bidevindissä 12 solmun nopeudella.

Vuonna 1895 ensimmäisellä matkalla painolastissa Skotlannin Dundeesta Oregonin Portlandiin laivalla tapahtui kivihiilipölyn aiheuttama räjähdys ja tulipalo 15.7., jossa yliperämies sai vakavia vammoja ja menehtyi 16.7. sekä haudattiin mereen paikassa lat. = 48º18'P, long. = 13º40’L. Matka purjehdittiin 3.7. - 11.12.1895.

Matkalla vehnälastissa Oregonin Portlandista Kap Hornin kautta Falmouthiin (16.2. - 29.6.1896) alus menetti kaikki veneet ja sai muita vaurioita myrskyissä.

Nelimastoparkki menetti ankkurin ja 90 syltä kettinkiä 31.10.1901 Valparaisossa.

Matkalla Skotlannin Leithistä Rio de Janeiroon aluksen kivihiililasti syttyi itsestään tuleen 28.10.1902. Kytevä lasti, jonka lämpötila oli 174 ºC, sammutettiin ja purettiin satamassa. Matka tehtiin 23.8. - 30.10.1902.

Toukokuussa 1903 matkalla Helsingöristä Moon satamaan (Nordmaling) aluksella oli yhteentörmäys saksalaisen höyrylaiva Adelaarin kanssa Falsterbon ulkopuolella. 

Marraskuussa 1903 nelimastoparkki menetti molemmat ankkurinsa ja 130 syltä kettinkiä kovassa myrskyssä Port Elisabethissa, Etelä-Afrikassa.

Matkalla Antwerpenista San Franciscoon putosi merimies mastosta ja hukkui noin 200 mailia Falklandin saarista 3.4.1905. Matka purjehdittiin 21.1. - 17.6.1905.

Fennia San Franciscossa.jpg (91002 bytes)

San Franciscossa vuonna 1905. Merimiehen Ystäwä - Sjömansvännen n:o 10/1910.

Matkalla Oregonin Portlandista Falmouthiin päällikkö Hallman kuoli merellä. Alus saapui Falmouthiin 6.4.1906.

Kauppaneuvos Lars Krogius (1860-1935). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 2/1925.

Vuonna 1906/1907 matkalla Newcastlesta Los Angelosiin, Yhdysvaltain länsirannikolle alus sai vaurioita kansirakenteisiin ja menetti samalla kolme venettä kovassa myrskyssä. Perille määräsatamaan tultiin 12.1.1907. Alus korjattiin San Franciscossa.

Matkalla puutavaralastissa Washingtonin Mukilteosta Chilen Iquiqueen amerikkalainen höyrylaiva Eureka päällikkönään kapteeni Golightly pelasti nelimastoparkin 16.6.1907. Alus oli ajautumassa tyvenessä nousuveden viemänä karikkoihin, kun apuun tullut Eureka hinasi Fenniaa 25 mailia avomerelle. Matka purjehdittiin 25.5. - 22.9.1907.

Frans Laine.jpg (10570 bytes)

Merenkulkuneuvos, merikapteeni Frans Wilhelm Laine (1860-1930). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Winefred vuosina 1894 - 1895. Rauman merikoulun johtaja vuosina 1915 - 1920. Hän toimi Merenkulkuhallituksen luotsi- ja majakkaosaston merenkulkuneuvoksena vuosina 1926 - 1930. Merenkulkulaitos 1917-1967.

Merikapteeni Fredrik Nyroos (1858 - 1914). Hän toimi päällikkönä rautaparkissa Pleione 1914. © Rauman merimuseo.

William Alexander Soderman.jpg (10619 bytes)

Merenkulkuneuvos, merikapteeni William Söderman (1877-1960). Hän toimi päällikkönä koululaivassa Favell vuosina 1911 - 1915. Hän toimi Merenkulkuhallituksen merenkulkuosaston merenkulkuneuvoksena vuosina 1942 - 1950. Merenkulkulaitos 1917 - 1967.

Merikapteeni C.V. Nygrén (1876 - 1966). Hän toimi päällikkönä teräsfregatissa Grace Harwar 1913 - 1916. Nygrén oli mukana perustamassa vapaaehtoista Merijoukkoa, josta tuli sitten Suomen Laivasto. Helsingin apulaissatamakapteeni 1918 - 1943.
Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 6/1951.

Englantilaiset takavarikoivat nelimastoparkin vuonna 1916 ja se muutettiin vuonna 1919 moottorialukseksi nimeltä Fiona Shell. Alus toimi öljyvarastona Pireuksessa vuonna 1921 ja Gibraltarissa vuodesta 1923 lähtien. Laiva poistettiin Lloydin rekisteristä vuonna 1925. 

Italialaiselta sukellusvene Scireltä lähetetty minisukellusvene upotti aluksen 20.9.1941 Gibraltarissa.

Laivasta on tehty hieno pienoismalli.

Matkoja vuosina 1895 - 1916 

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Advertiser:			A Long Passage
(Adelaide)			The Advertiser, July 26 1900, page 7
Belfast News-Letter:		Launch from the Belfast Shipyard
				Belfast News-Letter, 13 June 1892, page 3
Fredriksson, Ingmar:		Sailins Ships of Helsinki/Helsingfors,
sjökapten			'Daughter of the Baltic'
				Malamok 1989, AICH
				64 pp. (p. 35-41)
Furrer, Hans Jörg:		Die Vier-und Fünfmast-Rahsegler der Welt
Dipl.-Ing.			Koehlers Verlagsgesellschaft mbH,
				Herford 1984
				248 Seiten (s. 99)
				ISBN 3-7822-0341-0
Hella, Tenho:			Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
				Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
				Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
				612 sivua, (s. 209-210)
				ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Hufvudstadsbladet:		Finlands största stålskepp
				Hufvudstadsbladet 163/1895, 18.7.1895
				Kommerserådet Lars Krogius 70 år
				Hufvudstadsbladet 208/1930, 6.8.1930
Hämeen - Anttila V.:		Merillä
				Arkielämää suomalaisessa purjelaivassa
				Arvi A. Karisto Oy, 1927
				335 sivua
Karkama, Markku:		Merille kouluun. 
				Meripalvelus ja koululaivat kansipäällystön
				koulutuksessa vuodesta 1874 toiseen maailmansotaan
				Turun Yliopiston merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen julkaisuja, B 110
				Painosalama Oy, Turku 1999
				255 sivua
				ISBN 951-29-1571-5
				ISSN 1456-1824
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua (s. 169)
				ISBN 951-9064-31-1
Lindberg A.			Minnen från hav och hamn
Kapten				Ur gamla teckningar
				Åbo Underrättelser 163/1916, 18.6.1916
				Åbo Underrättelser 167/1916, 22.6.1916
				Åbo Underrättelser 168/1916, 23.6.1916
Länsi-Suomi:			Koululaivajärjestelmä
				Länsi-Suomi 73/1907, 2.7.1907
				Laiwayhtiöitten waltiolainat
				Länsi-Suomi 125/1910, 3.11.1910
				Merikoulun johtaja Frans Wilhelm Laine 55 vuotta
				Länsi-Suomi 131/1915, 20.11.1915
Malmberg, Thure:		Laivoja ja ihmisiä
				Helsinki 1983
				204 sivua (s. 83-84)
				ISBN 951-99438-4-6
Nya Pressen:			Finska Rederiaktiebolaget i konkurs
				Nya Pressen 53/1910, 7.3.1910
				Diverse
				Nya Pressen 253/1910, 2.11.1910
The Oregon Daily Journal:	Refuses to Give Blood Money
(Portland)			The Oregon Daily Journal, October 25 1905, page 3
Pietikäinen, Matti		The Ships of our First Century
Sjöström, Bengt:		The Effoa Fleet 1883-1983
				Otava, Keuruu, 231 pp. (p. 198)
				ISBN 951-99438-5-4
Rauman Lehti:			Se uusi suuri teräspurjelaiva
				Rauman Lehti 46/1895, 8.6.1895
				Suomen suurin teräslaiwa "Fennia"
				Rauman Lehti 60/1895, 27.7.1895
				Mereltä, jolle Rauma...
				Rauman Lehti 99/1895, 11.12.1895
				Laiwa, jonka lasti paloi...
				Rauman Lehti 94/1902, 11.12.1902
				Kilpapurjehdus Etelä-Afrikkaan
				Rauman Lehti 125/1903, 31.10.1903
				"Fennian" kapteeni Hallmanin kuolema
				Rauman Lehti 43/1906, 14.4.1906
				Meriliikkeen kannattamattomuus
				Rauman Lehti 27/1910, 8.3.1910
San Francisco Call:		Russian Ship in Port
				San Francisco Call, Volume 98, Number 18, 18 June 1905
				Russian Ship Fennia Saved from Destruction by Steamer Eureka
				San Francisco Call, Volume 102, Number 21, 21 June 1907
Sanomia Turusta:		Räjähdys laivassa
				Sanomia Turusta 6/1896, 9.1.1896
Soinila, Hannu:			Rauman kauppalaivasto 1890-1910
				Brassip piukka 3
				Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3
				Rauma 1995
				62 sivua (s. 16-18)
				ISBN 951-96645-0-7
Suomen Merenkulku:		Sjöfartsrådet F.W. Laine 70 år
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1930 s. 368
				Sjöfartsrådet F.W. Laine död
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1930 s. 413
				70 år. Sjökapten G.W. Wass
				Finlands Sjöfart – Suomen Merenkulku 1/1936 s. 21
				60 år. Sjökapten Carl Victor Nygrén
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1936 s. 268
				60 år. Sjökapten William Söderman
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1937 s. 277
				Kuollut. Merikapteeni G.W. Wass
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1943 s. 309
				70 år. Sjökapten Carl Victor Nygrén
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1946 s. 190
				70 år. Sjökapten William Alexander Söderman
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1947 s. 325
				75 år. Sjökapten Carl Victor Nygrén
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1951 s. 170
				75 år. Sjökapten William Alexander Söderman
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1952 s. 232
				80 år. Sjökapten William Alexander Söderman
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1957 s. 188
				Dödsfall. Sjökapten William Alexander Söderman
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1960 s. 191
				85 år. Sjökapten Carl Victor Nygrén
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1961 s. 254
				Sjökapten Carl Victor Nygrén. In memoriam
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1966 s. 252 
Suomen merenkulun
aikakauslehti:			Kap Horn nurjana   
				Suomen merenkulun aikakauslehti -
				Nautisk tidskrift för Finland 5/1918 s.144-146
				ja 6/1918 s. 173-174
Turun Sanomat:			"Fennian" kapteeni Hallmanin kuolema
				Turun Sanomat 386/1904, 18.4.1906
Underhill, Harold A.:		Sail Training and Cadet Ships
				Brown, Son & Ferguson Ltd.
				Glasgow 1973
				373 pp. (p. 114-116)
Uudenkaupungin Sanomat:		Lahja suomalaiselle laiwalle Amerikassa
				Uudenkaupungin Sanomat 9/1896, 28.2.1896
				Karl Hallmanin muistokirjoitus
				Uudenkaupungin Sanomat 42/1906, 10.4.1906
Vartiainen, Hannu:		Rauman merenkulun historia
merikapteeni			Rauman merimuseo 2016
				606 sivua (s. 269-271)
				ISBN 978-952-68562-0-9
Vuori Piia/Vartiainen Hannu:	Rauma, purjelaivat ja politiikka
				J.W. Söderlund
				Rauman merimuseo
				Esa Print, Lahti 2010
				270 sivua (s. 88, 158-166, 231-235, 253-255)
				ISBN 978-952-67115-4-4
Åbo Tidning:			Det stora stålfartyg...
				Åbo Tidning 155/1895, 10.6.1895
Åbo Underrättelser:		"Goodrich"
				Åbo Underrättelser 154/1895, 10.6.1895
				Gåfva åt finskt fartyg i Amerika
				Åbo Underrättelser 51/1896, 22.2.1896
				Af stormar fördröjd resa
				Åbo Underrättelser 248/1900, 2.9.1900
				Branden ombord på barken Fennia...
				Åbo Underrättelser 310/1902, 14.11.1902
				Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 59/1904, 1.3.1904
				Nytt rederibolag
  				Åbo Underrättelser 329/1906, 5.12.1906

 

				Copyright © Jukka Mikkola