Gurli
gurli.jpg (26997 bytes)

Svensk Sjöfarts Tidning 15/1955.

Parkkilaiva, tasasaumainen, tammesta ja männystä rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty
Tunnuskirjaimet:				TGBJ
Rakentaja:					laivanrakennusmestari J.E. Hübe, Göteborg 1879
Vesillelasku:					1879 elokuu
Vetoisuus:					737,21 brt, 702,11 nrt
Kantavuus:					kivihiililasti 1030 tonnia
Mitat:						53,02 x 9,80 x 5,77 m
Omistajat:
August Richard Svahnström (1854-1918) ym., 
Nauvo (Nagu)					1901 elokuu - 1910 syyskuu
Päälliköt:
Haglund						1901 elokuu
August Fridolf Svahnström (1858-1916)		1901 elokuu - 1903 elo/syyskuu
Otto Malakias Eriksson (1872-1939)		1903 elo/syyskuu - 1905
Evert Justus Blomberg (1873-1927)		1905 - 1906 touko/kesäkuu
John Axel Lagström (1880-1931)			1906 touko/kesäkuu - 1909
August Julius Henriksson (1878-1965)		1909 - 1910 syyskuu	

Parkkilaiva ostettiin Ruotsista hintaan 43 000 kruunua. Ensimmäisenä matkana vietiin puutavaralasti Turusta Valenciaan 26.8. - 17.10.1901.

Matkalla puutavaralastissa Kemistä Etelä-Afrikan Port Elisabethiin alus joutui yhteentörmäykseen saksalainen s/s Mannheimin kanssa 29.10.1903. Törmäys tapahtui Hollannin rannikon edustalla paikassa lat. = 52º35'3"P, long. = 3º3'36"I. Törmäyksessä liivaripuomi ja kokkapuu katkesivat sekä keulakansi vaurioitui. Tankkilaiva Mannheim hinasi parkin Hollannin Maasluisiin, josta laiva hinattiin korjauksia varten Rotterdamiin. Höyrylaiva oli ollut matkalla Rotterdamista Shieldsiin. Korjausten jälkeen matka jatkui vasta 27.3.1904 kohti Port Elisabethia, jonne saavuttiin 19.6.1904.

Merikapteeni Evert Blomberg (1873-1927). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 6/1927.

Diplomimerikapteeni John Lagström (1880-1931). Hän toimi päällikkönä nelimastoparkissa Carradale 1914 - 1919. Turun merenkulkuopiston (Åbo Navigationsinstitut) rehtori 1929 - 1931. Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia  II:2.

Viimeinen rahtimatka tehtiin puutavaralastissa (logwood) Haitista Gooleen, jonne tultiin 7.7.1910.

Laiva myytiin Lontooseen hinnalla 970 puntaa syyskuussa 1910.

Laiva oli parkkilaiva Sigynin suurempi ja vanhempi sisaralus.

Matkoja vuosina 1901 - 1910

Kirjoja ja kirjoituksia:
Jönsson, Helge:			Hübeskutor
				Svensk Sjöfarts Tidning 15/1955, 15.4.1955
Suomen Merenkulku:		Dödsfall. Sjökapten Evert Justus Blomberg
				Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 6/1927 s. 170 
				Ny rektor.Diplomsjökapten J.A. Lagström
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1930 s. 19
				50 år. Diplomsjökapten J.A. Lagström
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1930 s. 143
				John Lagström död
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1931 s. 249
				70 år. Sjökapten A.J. Henriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1948 s. 29
				80 år. Sjökapten August Julius Henriksson
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1958 s. 25
				Sjökapten August Julius Henriksson. In memoriam
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1965 s. 240
Uusi Aura:			Laiwan kauppa
				Uusi Aura 98/1901, 24.8.1901
				Turkulainen kuunarilaiva "Gurli"...
				Uusi Aura 167/1905, 22.7.1905
				Kuunarilaiva "Gurli"...
				Uusi Aura 184/1905, 11.8.1905
Åbo Underrättelser:		Fartygsköp
				Åbo Underrättelser 226/1901, pv. 22.8.1901
				Barken "Gurli"...
				Åbo Underrättelser 59/1904, 1.3.1904
				Räddad genom sinnesnärvaro
				Åbo Underrättelser 163/1909, 19.6.1909

 

				Copyright © Jukka Mikkola