Gustaf Adolf ex America
Gustav Adolf.jpg (41274 bytes)

P.W. Snellman: Oulun laivoja ja laivureita 1816 - 1875.

Fregatti, rakennettu tammesta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty sekä pohja yellow- metallilla peitetty
Rakentaja:					J. Rideout, Bath, Maine 1864, U.S.A.
Vesillelasku:					1864 lokakuu
Vetoisuus:					1220 brt
Kantavuus:					noin 1900 dwt
Mitat:						58,52 x 10,97 x 7,67 m
Omistaja:
Kauppahuone Bergbom, Oulu			1880 - 1887 maaliskuu
Kauppaneuvos Bergbom.jpg (12281 bytes)

Kauppaneuvos Johan Gustaf Bergbom (1818 - 1893)
Kustaa Hautala: Oulun kaupungin historia 1856 - 1918.

Päälliköt:
Matts Rusko (1847-				1880 - 1881 loka/marraskuu
Hans Dahlberg (1822-1897)			1881 loka/marraskuu - 1886 marraskuu (47 vuotta merillä)
Hans Johan Hansinpoika Dahlberg (1858-1915)	1886 marraskuu - 1887 maaliskuu (edellisen poika)

Fregatti oli Oulun suurin laiva. Se ostettiin varustamolta A.J. Hertz & Son Hampurista 52 000 Reichsmarkilla = 65 000 Suomen markkaa.

Ensimmäinen matka tehtiin Hampurista 24.10.1880 yli Atlantin Fort Monroeen, jonne saavuttiin 29.12.1880.

Laiva lähti vehnälastissa Baltimoresta St. Nazaireen Ranskaan 14.2.1881. Se joutui ankaraan myrskyyn 18.2.1881 Atlantilla paikassa lat. = 37º07'P long. = 71º21'L. Seuraavana päivänä myrskyssä laivan lasti siirtyi ja alus sai voimakkaan kallistuman vasemmalle. Vuotava alus saatiin vaivoin pumppaamalla pidettyä pinnalla. Koko miehistö työskenteli ruumassa lastia siirtämällä, jotta alus saatiin takaisin kölille. Fregatti hakeutui hätäsatamaan Bermudalle, jonne saavuttiin 27.2.1881. Lastia jouduttiin purkamaan ja korjausten jälkeen matka jatkui St. Nazaireen.

Alus lähti puutavaralastissa Kotkasta kohti Lontoota 14.11.1881. Se joutui Suomenlahdella myrskyyn ja joutui menemään oikealle kallistuneena hätäsatamaan Kronstadtiin, jonne saavuttiin 18.11.1881. Fregatti oli valmis lähtemään merelle 8.12., mutta se joutui jäiden takia jäämään talveksi Kronstadtiin. Matka jatkui vasta 29.4.1882 ja perille Lontooseen tultiin 19.5.1882.

Laiva lähti puuvillalastissa New Orleansista kohti Liverpoolia 6.2.1886. Se joutui hirmumyrskyyn 17.2.1886 Atlantilla paikassa lat. = 30ºP long. = 78º36'L. Myrskyissä alus menetti useita purjeita. Fregatti purjehti karille lähellä Skerriesin majakkaa ja sai vuodon 20.3.1886. Hinaaja Wrestler veti aluksen karilta ja hinasi sen Merseyn ankkuripaikalle Liverpoolissa. Sinne saavuttiin seuraavana aamuna 21.3. kello 3, jolloin maista saatiin lisää apua pumppaamiseen. Alus oli 2. kesäkuuta taas merikelpoinen.

Fregatti myytiin 1600 punnalla maaliskuussa 1887 Kristianiaan Norjaan ja oli rekisterissä ainakin vielä vuonna 1897.

Vuonna 1867 Yhdysvaltain hallitus lahjoitti merikapteeni Hans Dahlbergille (vanhempi) kalliin kultaisen ankkurikellon palkinnoksi siitä, kun tämä oli pelastanut amerikkalaisen Toskana-aluksen miehistön hukkumasta Atlantilla.

Matkoja vuosina 1880 - 1887

Kirjoja ja kirjoituksia:
Louhi:			Kuollut. (Kapteeni Hans Dahlberg)
			Louhi 148A/1897, 19.12.1897
Oulun Lehti:		Laiva Amerika ostettu Ouluun 
			Oulun Lehti 35/1880, 01.09.1880
Oulun Wiikko-Sanomia:	Palkinnoksi siitä, että merikapt. Hans Dahlberg on hukkumasta pelastanut miehistön...
			Oulun Wiikko-Sanomia 35/1867, 31.8.1867
Sanomia Turusta:	Oulussa kuoli... (merikapteeni Hans Dahlberg)
			Sanomia Turusta 295/1897, 19.12.1897
Snellman P.W.:		Oulun laivoja ja laivureita 1816 - 1875
(toim. Aarne Kopisto)	Kirjapaino Osakeyhtiö Kaleva, Oulu 1974
			271 sivua (s. 140-141)
Åbo Underrättelser: 	Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 57/1882, 28.2.1882
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 56/1883, 27.2.1883
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 53/1885, 24.2.1885
			Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Underrättelser 56/1887, 27.2.1885 
			Dödsfall. (kommerserådet Johan Gustaf Bergbom)
			Åbo Underrättelser 10/1893, 4.2.1893

 

			Copyright © Jukka Mikkola