Harbinger
Harbinger.jpg (30798 bytes)

Upea fregatti. Brassip piukka 3. Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:			VDHN
Rakentaja:				Robert Steele & Co., Greenock 1876, Skotlanti
Vesillelasku:				10.08.1876
Vetoisuus:				1472,73 brt, 1399,10 nrt
Kantavuus:				1950 dwt, vehnälasti 16620 säkkiä
Painolasti:				750 tonnia
Mitat:					75,72 x 11,93 x 7,75 m
Isomaston korkeus vesilinjasta:		64 m
Miehistö:				1+2+16 (1908)	
Omistajat:
Lindén & Wallin,
J. L. Enlund ym., Rauma			14.07.1898 - 18.01.1910
Päälliköt:
Johan Konstantin Nordlund (1864-1946)	1898 heinäkuu - 1901 syyskuu
Paavo Aleksi Renfors (1867-		1901 syyskuu - 1905 syykuu
Juho Isak Hellström (1867-1928)		1905 syyskuu - 1908 marraskuu 
Emil Julius Rosvall (1874-		1908 marraskuu - 18.01.1910

Klipperi rakennettiin varustamolle Andersson, Andersson & Co. Lontooseen. Laiva teki matkan kivihiililastissa Clydestä Lontooseen, jonne lähdettiin 16.9.1876. Varsinainen neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Plymouthin kautta Adelaideen 26.10.1876 - 26.1.1877. Matkalla oli mukana 82 matkustajaa.
Englantilaisomistuksessa klipperi kuljetti matkustajia Lontoosta Australiaan. I-luokan asuntotiloihin otettiin 30 matkustajaa ja lisäksi fregatissa oli tilat 200 siirtolaismatkustajaa varten. Paluumatkoilla tuotiin mm. villaa Englantiin.

Laiva toimi myös merikadettien koululaivana vuodesta 1890 aina siihen saakka kunnes se myytiin suomalaisille. Alus saavutti maksimissaan 16 solmun nopeuden. Vuorokausiennätys oli 340 mailia, joka tekee keskinopeudeksi 14,16 solmua.

Basil Lubbock: The Colonial Clippers (1948).

Vuonna 1898 fregatti ostettiin Suomeen yhtiöltä Devitt & Moore Lontoosta ja ostohinta oli 4800 puntaa. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Sundsvallista puutavaralastissa Etelä-Afrikan Lourenco Marquesiin 19.10.1898 - 31.1.1899.

Vuonna 1899 fregatti purjehti vehnälastissa Australian Geelongista Falmouthiin 106 vuorokaudessa. Matkalla Kap Hornin luona 16-vuotias laivapoika huuhtoutui yli laidan ja hukkui ankarassa myrskyssä 14.7.1899. Hän oli laivan kirvesmiehen poika. III-perämies oli myös mennä yli laidan. Kaksi merimiestä loukkaantui lisäksi vakavasti. Pelastusveneet rikkoontuivat samassa ankarassa myrskyssä.  Matka purjehdittiin 3.5. - 12.8.1899.  

Merikapteeni Johan Nordlund (1864 - 1946). Hän toimi päällikkönä teräsparkissa Favell 1902 - 1903. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 5/1944.

22.2.1901 alus pelasti 38 henkilöä San Franciscon edustalla, kun ss City of Rio de Janeiro ajoi karille ja upposi sakeassa sumussa San Franciscon lahdella. Matkustajalaiva upposi 11 minuutissa ja 126 ihmistä menehtyi onnettomuudessa. Heistä 12 oli laivan upseereita. Päällikkö Ward johti pelastustöitä ja meni komentosillalla seisten laivan mukana syvyyksiin. Onnettomuudessa pelastui kaikkiaan 79 ihmistä. Fregatti Harbinger oli ollut tällöin matkalla Antwerpenista San Franciscoon.

Juho Hellstrom.jpg (16752 bytes)

Merikapteeni Juho Hellström (1867 - 1928). Hän toimi aikaisemmin päällikkönä fregatissa Rhea 1897 - 1901 ja rautafregatissa Sylfid 1902 - 1903. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 25/1921.

Aluksen ollessa ankkurissa Helsingörin redillä norjalainen höyrylaiva Oern Bergenistä ajoi laivan päälle 24.11.1908 vastaisena yönä. Harbinger sai vaurioita vesilinjan yläpuolelle ja menetti toisen ankkurinsa.

Merikapteeni Emil Rosvall. Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Imperator Alexander II 1911 - 1918, nelimastoparkissa Port Stanley 1919 - 1922, rautaparkissa Karhu 1925 - 1926 ja  nelimastokuunarissa Salisbury 1928. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 9/1944.

Viimeinen matka tehtiin quebracho-puulastissa Buenos Airesista Falmouthiin 8.9. - 22.11.1909. Matkalla alus joutui myrskyyn 15.11.1909 Englannin kanaalissa, joka kesti useita päiviä. Myrskyssä laivan riki vaurioitui, jolloin mm. isomärssyraaka katkesi. Alus joutui turvautumaan hinaajan apuun 21.11.1909. Tämä hinasi vahingoittuneen fregatin Falmouthiin, jonne saavuttiin 22.11.1909 kello 9.35 aamupäivällä. Sieltä matka jatkui myöhemmin väripuulastissa Rotterdamiin, jonne saavuttiin 4.12.1909.

Harbinger SB.jpg (117010 bytes)

Jack Spurlingin (1870 - 1933) maalaus vuodelta 1923. Spurling oli itse myös purjelaivamerimies. Valokuva merikapteeni Helge Heikkisen arkisto.

Upea fregatti myytiin romutettavaksi hinnalla 1990 puntaa = noin 50 000 markkaa 18.1.1910 August Maquirettelle Antwerpeniin.

Matkoja vuosina 1898 - 1909

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:		Shipping Reports
(Melbourne)		The Argus, 14 August 1888, page 5
			Shipping Reports
			The Argus, 16 August 1889, page 7
			The Harbinger
			The Argus, 12 October 1891, page 10
			The Ship Harbinger
			The Argus, 27 October 1896, page 4
			Death of a Veteran Master Mariner
			The Argus, 1 December 1896, page 4
Bowen, Frank C.:	Sailing Ships of the London River
			Illustrated by Pelham Jones
			London, Sampson Low, Marston & Co., Ltd.
			310 pp. ( p. 143-148)
Carr, Frank G.G. - 
Cookson, Richard M. - 
Hurst, Alex:		The Medley of Mast and Sail
			Teredo Books Ltd., Brighton Sussex
			Plymouth 1976
			330 pp. (p. 50-51)
			ISBN 0 903662 03 5
Domville-Fife,
Charles W.:		Epics of the Square-rigged Ships
			Seeley, Service & Co., London 1958
			272 pp. (p. 180-182, 267)
Dundee Evening Telegraph: Terrible Voyage of Tyne-Bound Ship
			Dundee Evening Telegraph, 2 September 1899, page 3
East Anglian Daily Times: Trade of the Port
			East Anglian Daily Times, 17 September 1901, page 7
Evening Journal:	Miscellaneous (Harbinger)
(Adelaide)		Evening Journal, 27 January 1877, page 2
Geelong Advertiser:	Town talk
			Geelong Advertiser, 4 April 1899, page 2
The Glasgow Herald:	Launch
			The Glasgow Herald, August 11 1876, page 6
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 211-212)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Helsingin Sanomat:	Fregatti "Harbinger" myyty
			Helsingin Sanomat 28/1910, 5.2.1910
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 64-65)
			ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil/
Spurling J.:		The Romance of the Clipper Ships
			Selected from "Sail" by Basil Lubbock
			Illustrated in full colour by
			J. Spurling
			Hennel Locke Limited
			London 1949
			96 pp. (p. 30-31)
			Sail
			The Romance of the Clipper Ships
			Vol. I
			Patrick Stephens Limited, London 1972
			153 pp. (p. 35-38) 
			ISBN 0 85059 108 2
Lubbock, Basil:		The Colonial Clippers
			Brown, Son & Ferguson Ltd., Glasgow 1975
			384 pp, ill. (p.232-235)
			(ISBN 0 85174 110 X)
Rauman Lehti:		Skycall - fregattilaiva Harbingerista...
			Rauman Lehti 107/1898, 22.9.1898
			Puhdepakinoita. Harbinger
			Rauman Lehti 120/1898, 22.10.1898 
			"Harbinger"
			Rauman Lehti 103/1908, 10.9.1908
			Höyrylaiva "Ohrnberger" ajanut purjelaiva "Harbingerin" päälle
			Rauman Lehti 136/1908, 26.11.1908
			Harbingerin yhteentörmäysjuttu ratkaistu
			Rauman Lehti 78/1909, 17.7.1909
			Harbingerin haaksirikko. Meriselitys
			Rauman Lehti 137/1909, 2.12.1909
			Huomattawa laiwarahtia koskewa oikeusjuttu päättynyt
			Rauman Lehti 12/1910, 1.2.1910
			Rautalaiwa "Harbinger" myyty
			Rauman Lehti 13/1910, 3.2.1910
Sanomia Turusta:	Hurja merimies
			Sanomia Turusta 14/1902, 18.1.1902
Shields Daily Gazette:	Tyne-Bound Ship in Gale. One of the Crew Drowned
			Shields Daily Gazette, 1 September 1899, page 3
Soinila, Hannu:		Rauman kauppalaivasto 1890-1910
			Brassip piukka 3
			Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3
			Rauma 1995
			62 sivua (s. 40-41)
			ISBN 951-96645-0-7
Stolzmann, Holger:	Harbinger
sjökapten		Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 10/1973 s. 68-69
			Fyra finländska djupvattenseglare
			Meddelanden från sjöhistoriska museet vid Åbo
			Akademi n:o 15. 1984 s. 44-48.
			ISBN 951-649-006-9
Suomen Merenkulku:	80 vuotta. Merikapteeni J.K. Nordlund
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1944 s. 187
			"Hesperus och Harbinger"
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku
			12/1944 s. 429-430
			Dödsfall - Kuolleita. Merikapteeni J.K. Nordlund
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1946 s. 90
			80 vuotta. Merikapteeni Paavo Aleksi Renfors
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1947 s. 217
The Sydney Morning
Herald:			The Cadets on the Hesperus
			The Sydney Morning Herald, 14 October 1890, page 4
Underhill, Harold A.:	Sail Training and Cadet Ships
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1973
			373 pp. (p. 69-71), ill.
Uusi Aura:		Onnettomuus merellä. Ihmishenki menetetty
			Uusi Aura 215/1899, 16.9.1899
Vartiainen, Hannu:	Rauman merenkulun historia
merikapteeni		Rauman merimuseo 2016
			606 sivua (s. 285-288)
			ISBN 978-952-68562-0-9
Vasabladet:		Ett fint fartyg
			Vasabladet 123/1898, 13.10.1898 s. 3  
Wanganui Herald:	Midshipmen on Sailing Ships
			Wanganui Herald, 16 September 1890, page 2

 

			Copyright © Jukka Mikkola