Hellas ex Cairnbulg
hellas.jpg (33511 bytes)

Malamok 1989, AICH.

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			SQLD
Rakentaja:				John Duthie, Sons & Co., Aberdeen 1874, Skotlanti
Vesillelasku:				19.03.1874
Vetoisuus:				1599 brt, 1568,21 nrt
Kantavuus:				2280 dwt tai 680 standarttia puutavaraa, kivihiililasti 2222 tonnia,
					vehnälasti 20341 säkkiä, 7352 villapaalia
Mitat:					78,4 x 11,7 x 6,9 m
Miehistö:				1+3+17 +8 merimiesoppilasta (1897)
Omistaja:
Ab Finska Lloyd, Helsinki		1897 huhtikuu - 1902 kesäkuu

Kauppaneuvos Lars Krogius (1860-1935). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 2/1925.

Päälliköt:
Ernst Woldemar Sucksdorff (1870-1953)	1897 - 1899 marraskuu, 03.04.1901 - 1902 kesäkuu
Johan Arthur Tengström (1862-1934)	1899 marraskuu - 03.04.1901

Rautafregatti rakennettiin William Duthielle Cairnbulgista Australian liikennettä varten. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Plymouthin kautta Sydneyhin 18.9. - 18.12.1874. Matkalla oli mukana 11 matkustajaa.

Englantilaisomistuksessa klipperi kuljetti kappaletavaraa Australiaan ja mm. villaa Lontooseen. Laivaan oli rakennettu asuntotilat I-luokan matkustajia varten.

Se oli nopea purjehtija, jonka kolmen vuorokauden matkaennätys keskiarvona oli 335,3 meripeninkulmaa. Se tekee keskinopeudeksi 14 solmua. 24 tunnin vuorokausiennätys oli 342 merimailia, joka tekee keskinopeudeksi 14,25 solmua. Fregatti muutettiin myöhemmin parkiksi.

Rautaparkki ostettiin huhtikuuun alussa 1897 Aberdeenista Skotlannista yhtiöltä Duthie Brothers & Co. hintaan 5000 puntaa = 125 000 markkaa. Alus toimi koululaivana, jossa oli 8 oppilasta. Se oli Helsingin ensimmäinen rautarunkoinen valtameripurjealus.

Merikapteeni Ernst Woldemar Sucksdorff (1870 - 1953). Hän toimi aluksenmittaajana 1922 - 1937 Merenkulkuhallituksessa. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 4/1945.

Ensimmäinen rahtimatka tehtiin 2222 tonnin kivihiililastissa Sunderlandista Helsinkiin 7.6. - 19.6.1897.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin kappaletavaralastissa Lontoosta Sydneyhin. Matka Gravesendista Sydneyhyn purjehdittiin ajassa 91 päivää 18.10.1897 - 15.1.1898. Toisena Joulupäivänä 26.12.1897 tapahtui laivalla onnettomuus. Oppilas putosi raa'alta mereen purjetta kiinnittäessä ja hukkui kovassa myrskyssä paikassa lat. = 43º51'40"E, long. = 88º33'12"I.

Matkalla Sydneystä Ranskan Dunkerqueen alus menetti keulamaston topin ja sai muita vaurioita myrskyssä 10.4.1898. Matka tehtiin 14.3. - 20.7.1898.

2.5.1900 parkki törmäsi hinauksessa yhteen höyrylaiva Bovericin kanssa Port Pirien edustalla Australiassa, jolloin molemmat alukset vaurioituivat.

Matkalla vehnälastissa Port Piriesta Kanaaliin laiva joutui hirmumyrskyyn paikassa lat. = noin 54ºE, long. = noin 100ºL Tyynellä valtamerellä. Jättiläisaalto iski alukseen 10.8.1900, jolloin kansirakennukset, partaat ja osa kantta vaurioituivat. Oikeanpuoleinen parras tuhoutui keulasta perään. Lisäksi ruoriratas ja pelastusveneet rikkoontuivat. Myrskyssä puolet ruffista ja puolet oppilaiden miehistösuojasta joutui veden alle. Alus pelastui ihmeen kautta. Myrskyn hellitettyä osa lastista, 4565 säkkiä (noin 450 tonnia) jouduttiin laivan keventämiseksi heittämään mereen. Näin laiva ja miehistö saatiin pelastettua tuhoutumiselta. Tähän meni aikaa noin 10 päivää. Osa näistä tiedoista perustuu mukana olleen Carl Gustaf Sjöholmin kirjeeseen kotiväelleen, jonka hän lähetti myöhemmin Valparaisosta Suomeen. Sjöholm palveli aluksella ensin matruusina ja sittemmin pursimiehenä.

Laiva hakeutui 23 päivän purjehduksen jälkeen hätäsatamaan Valparaisoon, jonne saavuttiin 2.9.1900. Loput lastista purettiin ja laiva korjattiin. Korjaukset maksoivat 1548 puntaa. Alus oli lähtenyt Port Piriesta kohti Kanaalia 26.6.1900.

Laiva purjehti salpietarilastissa Chilen Tocopillasta Falmouthiin 82 päivässä 21.12.1900 - 20.3.1901. Sieltä matka jatkui Hampuriin, jonne saavuttiin 28.3.1901.

Erinomaisesta merimiestaidosta päällikölle ja miehistölle lahjoitettiin hopeapokaali 3.4.1901 Hampurissa.

Merikapteeni Johan Tengström (1862 - 1934). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 44/1922.

Viimeinen matka suomalaisomistuksessa tehtiin Sydneystä Falmouthiin 8.1. - 14.5.1902. Sieltä purjehdittiin purkaussatamaan Englannin Sillothiin 24.5. - 6.6.1902.

Alus myytiin kesäkuun lopussa 1902 Kristianiaan, Norjaan ja se sai uudeksi nimekseen Alexandra.

Laiva lähti kivihiililastissa Australian Newcastlesta Panamaan 26.11.1906 ja joutui tyveneen Galapagossaarista länteen. Parkin oltua kolme kuukautta tyvenessä se hylättiin proviantin (muonan) loputtua paikassa lat. = 01º26'E, long. = 91º03'L toukokuun 8 p:nä vuonna 1907. Miehistö meni pelastusveneisiin, joista osa pelastui myöhemmin höyrylaivaan ja toinen osa Galapagossaarille. Kaksi miestä menetettiin. Laiva ajautui myöhemmin maihin ja tuhoutui hylyksi Iguana Covessa Albermarle Islandilla.

Carl Gustaf Sjöholm on tehnyt laivasta hienon pienoismallin.

Matkoja vuosina 1897 - 1902

Kirjoja kirjoituksia:
The Advertiser:		The Boveric-Hellas Collision
(Adelaide)		The Advertiser, 14 June 1900, page 6
			The Collision Case
			The Advertiser, 2 November 1900, page 6
			The Boveric - Hellas Case
			The Advertiser, 27 November 1900, page 9
The Argus:		The Barque Hellas
(Melbourne)		The Argus, 18 January 1899, page 6
			The Boveric - Hellas Collision.
			Decision of the Admiralty Court
			The Argus, 27 November 1900
Australian Town and
Country Journal		The Cairnbulg
			Australian Town and Country Journal, 21 September 1878, page 25
Carr, Frank G.G. - 
Cookson, Richard M. - 
Hurst, Alex:		The Medley of Mast and Sail
			Teredo Books Ltd., Brighton Sussex
			Plymouth 1976
			330 pp. (p. 46-47)
			ISBN 0 903662 03 5
Dundee Courier:		Launch
			Dundee Courier, 20 March 1874, page 3
Evening Post:		Abandoned at Sea
(Wellington)		Evening Post, 15 October 1910, page 12
Fredriksson, Ingmar:	Skola under segel
sjökapten		Malamok 1985, AICH
			Sailins Ships of Helsinki/Helsingfors,
			'Daughter of the Baltic'
			Malamok 1989, AICH
			64 pp. (p. 35-41)
Hufvudstadsbladet:	Den finska handelsflottan
			Hufvudstadsbladet 97/1897, 10.4.1897
			Finska L'loyd utvidgar sin flotta
			Hufvudstadsbladet 104/1897, 18.4.1897
			Järnskeppet Hellas...
			Hufvudstadsbladet 166/1897, 22.6.1897
			Omkommen sjöman
			Hufvudstadsbladet 56/1898, 27.2.1898
			Finska L'loyds skolskepp Hellas...
			Hufvudstadsbladet 172/1900, 30.6.1900
			Skolskeppet Hellas haveri
			Hufvudstadsbladet 218/1900, 15.9.1900
			Skolskeppet Hellas i en cyklon
			Hufvudstadsbladet 264/1900, 31.10.1900
			Hedersgåfva
			Hufvudstadsbladet 95/1901, 10.4.1901
			Sjörättsmål
			Hufvudstadsbladet 85A/1902, 30.3.1902
Kaiku:			Suomalainen laiwa Australiassa
			Kaiku 59/1898, 27.5.1898
Karkama, Markku:	Merille kouluun. 
			Meripalvelus ja koululaivat kansipäällystön
			koulutuksessa vuodesta 1874 toiseen maailmansotaan
			Turun Yliopiston merenkulkualan koulutus-
			ja tutkimuskeskuksen julkaisuja, B 110
			Painosalama Oy, Turku 1999
			255 sivua
			ISBN 951-29-1571-5
			ISSN 1456-1824
Kotka:			Gudstjänst ombord på järnbarken "Hellas"...
			Kotka 30/1897, 29.7.1897
Kotka Nyheter:		Gudstjänster...
			Kotka Nyheter 17/1897, 27.7.1897
Kotkan Sanomat:		Jumalanpalwelus Hellas laiwassa...
			Kotkan Sanomat 60/1897, 27.7.1897
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 117)
			ISBN 951-9064-31-1
Norra Posten:		Ett inhemskt skolskepp
			Norra Posten 55/1897, 17.7.1897
Nya Pressen:		Finska Lloyd
			Nya Pressen 17/1897, 28.4.1897
			Ett inhemskt skolskepp
			Nya Pressen 186/1897, 13.7.1897
			På långfärd med skolskeppet Hellas
			Nya Pressen 55/1899, 26.2.1899
			Skolskeppet Hellas
			Nya Pressen 132/1899, 18.7.1899
			Skolskeppet Hellas
			Nya Pressen 16/1900, 18.4.1900
Päivälehti:		Merioikeusjuttu
			Päivälehti 66/1902, 20.3.1902
Riimala, Erkki:		Navis Fennica 1
			Suomen merenkulun historia, osa 1
			440 sivua (s. 315-316)
			WSOY, Porvoo 1993
			ISBN 951-0-18913-8
Stolzmann, Holger:	Järnbarken Hellas
sjökapten		Luotsi ja Majakka 1/76 s. 8-9, 11-14
			Rautaparkki Hellas
			Luotsi ja Majakka 2/76 s. 32-33, 35-36
			Järnbarken Hellas eller vem var Alexandra
			Longitude
			tidskrift från de sju haven · 17
			Stockholm 1981, s. 48-53
Suomen Merenkulku:	Barkskeppet Alexandras undergång
			Finlands Sjöfart/Suomen Merenkulku 39/1922, s. 83
			Kapten John Tengström 60 år
			Finlands Sjöfart/Suomen Merenkulku 44/1922, s. 223
			60 år. Sjökapten Ernst Woldemar Sucksdorff
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1930 s. 141
			Sjökapten John Tengström. In memoriam
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1934 s. 89
			70 år. Sjökapten Ernst Woldemar Sucksdorff
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1940 s. 56
			75 år. Sjökapten Ernst Woldemar Sucksdorff
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1945 s. 157
			80 år. Sjökapten Ernst Woldemar Sucksdorff
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1950 s. 142
			Dödsfall. Sjökapten Ernst Woldemar Sucksdorff
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 8/1953
The Sydney Morning
Herald:			The Cairnbulg...
			The Sydney Morning Herald, 21 December 1874, page 4
			The Cairnbulg
			The Sydney Morning Herald, 4 August 1890, page 4
			The Hellas-Accident at Sea
			The Sydney Morning Herald, 17 January 1898, page 6
			Loss of the Alexandra
			The Sydney Morning Herald, 7 September 1907, page 14
Tammerfors Nyheter:	Öfverbord i Stilla hafvet
			Tammerfors Nyheter 24/1898, 1.3.1898
Timaru Herald:		Arrival of the Cairnbulg at Sydney
			Timaru Herald, 2 October 1878, page 2
Uusi Suometar:		Rautalaiwa Hellas...
			Uusi Suometar 161/1897, 23.6.1897
			Jumalanpalvelus "Hellas"- laivassa
			Uusi Suometar 190/1897, 28.7.1897
Vasabladet:		Hellas
			Vasabladet 114/1899, 23.9.1899
			Finska skolskeppet Hellas
			Vasabladet 126/1899, 21.10.1899
Wasa Nyheter:		Skolskeppet "Hellas"
			Wasa Nyheter 160/1897, 15.7.1897
Wasa Tidning:		Finska Lloyd utwidgar sin flotta
			Wasa Tidning 90/1897, 21.4.1897
Wiipurin Sanomat:	Uusi suomalainen rautalaiwa
			Wiipurin Sanomat 187/1897, 14.7.1897
Åbo Tidning:		Den finländska handelsflottan ökas
			Åbo Tidning 98/1897, 11.4.1897
			Finska Lloyd
			Åbo Tidning 108/1897, 23.4.1897
			Järnskeppet Hellas...
			Åbo Tidning 167/1897, 23.6.1897
Åbo Underrättelser:	Den finländska handelsflottan ökas
			Åbo Underrättelser 98/1897, 11.4.1897
			Finska Lloyd
			Åbo Underrättelser 108/1897, 23.4.1897
			Skolskeppet Hellas haveri
			Åbo Underrättelser 252/1900, 16.9.1900
			Skolskeppet Hellas
			Åbo Underrättelser 263/1900, 27.9.1900
                        Hedersgåfva
                        Åbo Underrättelser 96/1901, 11.4.1901
			Utslag ett haverimål
			Åbo Underrättelser 75/1902, 18.3.1902
Östra Finland:		Järnskeppet Hellas...
			Östra Finland 142/1897, 23.6.1897
			En värdefull tillökning i landets handelsflotta
			Östra Finland 158/1897, 13.7.1897

 

                        Copyright © Jukka Mikkola