Hera
hera.jpg (56048 bytes)

Copyright © Ahvenanmaan Merenkulkumuseo - Ålands Sjöfartsmuseum.

Parkkilaiva, tasasaumainen tammesta ja männystä rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnuskirjaimet:			VNLQ
Rakentaja:				F.W. Wencke, Bremerhaven 1875, Saksa
Vesillelasku:				1875 huhtikuu
Vetoisuus:				1086,42 brt, 1036,97 nrt
Kantavuus:				kivihiililasti 1500 tonnia
Mitat:					54,13 x 11,03 x 6,89 m
Miehistö:				1+1+1+14
Omistajat:
Johan Lang ym., Raahe (Brahestad)	1891 heinäkuu - 1898 elokuu
Robert Mattson (1851-1935), Vårdö	1898 elokuu - 1909 syyskuu
Päälliköt:
Julius August Kyntzell (1851-1909)	1891 heinäkuu - 1896 
Daniel Danielsson (1854-1902)		1896 - 1898 
Matts Vilhelm Eriksson (1850-1902)	1898 - 1899 toukokuu, 1907
Karl August Ekblom (1860-1922)		1899 toukokuu - 13.07.1901
Matts Wilhelm Häggblom (1863-1902)	13.07.1901 - 26.06.1902 
Jakob Herman Björkman (1869-1932)	26.06.1902 - 1902 lokakuu
Johan Emanuel Johansson (1875-1946)	1903 huhtikuu - 1906
Mathias Alexandersson (1870-1924)	1908 - 1909 syyskuu

Parkki ostettiin varustamolta D. Schilling Bremenistä hintaan 91000 Saksan markkaa ja alus makasi ostettaessa Brakessa.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Raahesta Kanadan Miramichiin 9.8. - 2.10.1891.

Alus joutui myrskyyn 11.5.1898 ja alkoi vuotaa matkalla quebracho- puulastissa Buenos Airesista Antwerpeniin. Vuodon johdosta pidettiin laivaneuvottelu 19.5.1898 ja päätettiin pyrkiä hätäsatamaan Ponta Delgadaan St. Michaelsissa Azoreilla. Perille saavuttiin 4.6.1898. Alus korjattiin ja matka jatkui 25.6.1898 Antwerpeniin, jonne saavuttiin 22.7.1898. Lasti purettiin ja alus telakoitiin.

Vuonna 1899 matkalla puutavaralastissa Uumajasta Etelä-Afrikan Delagoa Bayhin alus menetti myrskyssä kaksi venettä ja sai muita vaurioita. Perille tultiin 17.11.1899.

Parkkilaiva menetti molemmat ankkurit kettinkeineen ollessaan ankkurissa Kögebuktissa 16.8.1909. Alus oli ollut matkalla Ruotsin Nederkalixista Hulliin. Alus hinattiin samana päivänä Kööpenhaminaan. Matka jatkui 20.8.1909 Hulliin ja perille määräsatamaan saavuttiin 4.9.1909.

Alus myytiin syyskuussa 1909 Englantiin.

Matkoja vuosina 1891 - 1909

Kirjoja ja kirjoituksia:

Gamlakarleby:		Jordafärd (kapten August Kyntzell)
			Gamlakarleby 24.12.1909 
Grundström, Kaj:	Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
			Mariehamn 1997
			175 s.(s.118-135)
			ISBN 952-90-9240-7
			ISSN 0788-799X
Sundberg, Göte:		Sjömansliv i gången tid
sjökapten		Sjöhistorisk årsskrift för Åland 2004-2005:17
			Mariehamn 2005
			159 s.(s. 124)
			ISBN 951-98000-8-5
			ISSN 0788-799X
Snellman, Kai:		Raahen purjelaivat ja niiden päällystöt 1800-luvulla
valtiot. maist.		Raahen museon julkaisuja nro 8
			Raahe 2001
			211 sivua (s. 37-38)
			ISBN 951-96499-2-1
Åbo Tidning:		Fartygsköp
			Åbo Tidning 197/1891, 24.7.1891 
Åbo Underrättelser:	Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1899, pv. 28.2.1899
			Sjöolyckor
			Åbo Underrättelser 44/1908, 15.2.1908
Åland:			Dödsfall. Sjökaptenen Wilhelm Häggblom
			Åland 101/1902, 15.10.1902

 

			Copyright © Jukka Mikkola