Hilja ex Chilena
hilja.jpg (21997 bytes)

Malamok 1989, AICH.

Rautaparkki
Tunnuskirjaimet:			RVND
Rakentaja:				William Doxford & Sons, Sunderland 1876, Englanti
Vesillelasku:				Pallion 8.4.1876
Vetoisuus:				707,44 brt, 674,50 nrt
Kantavuus:				kivihiililasti 1050 tonnia, vehnälasti 9443 säkkiä
Mitat:					53,58 x 9,05 x 5,85 m
Miehistö:				11
Omistaja:
Jonas Wirkki, Koivisto			1897 heinäkuu - 09.04.1904
Päälliköt:
Jonas Wirkki (1841-1902)		1897 heinäkuu - 1897 elo/syyskuu
Anders Edvard Roni (1870-1945)		1897 elo/syyskuu - 1898 marraskuu 
Leander Viktor Karlsson	(1854-1919)	1898 marraskuu - 09.04.1904

Rautaparkki rakennettiin varustamolle Tomlinson, Hodgett & Co. Liverpoolista. Neitsytmatka purjehdittiin Sunderlandista Valparaisoon 4.5. - 24.8.1876.

Suomeen parkki ostettiin samalta varustamolta hintaan 2200 puntaa = 55 000 markkaa heinäkuussa 1897. Sieltä purjehdittiin Viipuriin 10.8. - 26.8.1897. Ensimmäisenä rahtimatkana vietiin propsilasti Viipurista Newcastleen, jonne lähdettiin 12.9.1897.

Merikapteeni Anders Roni (1870 - 1945) Viipurin merikoulun johtaja 1904 - 1918. Hän toimi merenkulun ylitarkastajana 1918 - 1937 Merenkulkuhallituksessa. Kansalliskirjaston digitoidut aineistot, http://digi.kansalliskirjasto.fi , Suomen Kuvalehti 16/1920.

Alus purjehti valtameriliikenteessä tehden matkoja mm. Buenos Airesiin, Kapkaupunkiin, Port Nataliin ja Melbourneen.

Matkalla painolastissa Kapkaupungista Melbourneen yksi merimies huuhtoutui yli laidan keulapakalta ja hukkui myrskyssä kello 9 aamulla 10.5.1901.

Viimeinen matka tehtiin Kapkaupungista Missisipin Pascagoulaan 18.11.1903 - 22.1.1904.

Parkki tuhoutui tulipalossa sen ollessa ankkurissa Horn Islandin luona Pascagoulan ulkopuolella Missisippissä 28.2.1904. Palon sammutukseen saatiin apua norjalaisesta Olivesta, joka makasi lähellä ankkurissa. Paloa ei kuitenkaan saatu monista yrityksistä huolimatta sammumaan. Laiva tarkastettiin palon jälkeen 18.3.1904 ja se todettiin hylyksi. Hylky myytiin hintaan 1006 dollaria 25 centtiä 9.4.1904. Se hinattiin myöhemmin Mobileen, jossa sitä käytettiin hiiliproomuna.

Matkoja vuosina 1897 - 1904

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:			Washed Overboard
(Melbourne)			The Argus, 12 June 1901, page 4
Kokko, Jorma:			The big sailing ships of the eastern
				Gulf of Finland
				Malamok 1989, AICH
				64 pp. (p. 52-53)
Lille, Sten			Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten			Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars		The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:			Etelä - Suomen Kustannus Oy
				Lieto 1979
				224 sivua
				ISBN 951-9064-31-1
The Philadelphia Inquirer:	Maritime Notes
				The Philadelphia Inquirer, 25 August 1904, page 12
Sunderland Daily Echo and
Shipping Gazette:		Ship Launch on the Wear
				Sunderland Daily Echo and Shipping Gazette, 11 April 1876, page 3
Suomen Merenkulku:		60 vuotta. Merenkulun ylitarkastaja Anders Roni
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1930 s. 141
				75 vuotta. Merikapteeni A.E. Roni
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1945 s. 157
				Kuollut. Merikapteeni A.E. Roni
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1/1946 s. 24
Vasabladet:			Dödsfall. Kofferdiskepparen Jonas Wirkki
				Vasabladet 87/1902, 22.7.1902
Wiipurin Sanomat:		Rautalaiwan osto
				Wiipurin Sanomat 187/1897, 14.7.1897
Åbo Tidning:			Brunnet finskt fartyg
				Åbo Tidning 64/1904, 6.3.1904
				En fartygsbrand
				Åbo Tidning 60/1905, 3.3.1905
Åbo Underrättelser:		Sjöassuransföreningen i Finland
				Åbo Underrättelser 58A/1905, 1.3.1905
Östra Finland:			Inköpt järnfartyg
				Östra Finland 159/1897, 14.7.1897

 

				Copyright © Jukka Mikkola