Hoppet ex Knight of the Thistle
hoppet.jpg (15268 bytes)

Sea Breezes No. 94, Vol. X. September, 1927.

Rautafregatti
Tunnuskirjaimet:			VDGQ
Rakentaja:				T. Royden & Son, Liverpool 1878, Englanti
Vesillelasku:				1878 huhtikuu
Vetoisuus:				1476,64 brt, 1410,96 nrt
Kantavuus:				2250 dwt tai 630 standarttia puutavaraa, 
					nikkelimalmilasti 2168 tonnia, vehnälasti 20350 säkkiä, kivihiililasti 2250 tonnia
Painolasti:				840 tonnia
Mitat:					70,24 x 11,30 x 7,02 m
Miehistö:				1+2+17 (1897)
Omistajat:
Gabriel Granlund, Rauma			26.01.1897 - 1901
Gabriel Granlund & kumpp., Rauma	1901 - 17.11.1904 
Albion Oy, Rauma			17.11.1904 - 26.08.1907
Gabriel Granlund II.jpg (14515 bytes)
Kauppias Gabriel Granlund II (1819 - 1901)
Aina Lähteenoja: Rauman kaupungin historia IV (1939).
Päälliköt:
Frans Wilhelm Tork (1860-1918)		1897 helmikuu - 27.06.1906 
Joel Emil Engblom (1869-1946)		27.06.1906 - 26.08.1907

Rautafregatti rakennettiin varustamolle Greenshields, Cowie & Co. Liverpoolista. Neitsytmatka purjehdittiin Liverpoolista Calcuttaan 29.5. - 11.9.1878.

Suomeen fregatti ostettiin samalta varustamolta hintaan 5250 puntaa = vähän yli 131 000 markkaa.

Alus purjehti vuosina 1897-1898 maailman ympäri. Se vei ensin puutavaralastin Göteborgista Etelä-Afrikan Port Nataliin 26.5. - 16.8.1897. Sieltä matka jatkui 21.9.1897 Australian eteläpuolitse Astoriaan, jonne tultiin 31.12.1897. Matkalla Australiasta Oregoniin fregatti saavutti ajoittain 13-14 solmun nopeuden. Portlandista otettiin viljalasti, joka vietiin Kap Hornin kautta Dunkerqueen. Perille saavuttiin 9.6.1898. Telakoinnin jälkeen Dunkerquesta purjehdittiin viikossa Raumalle, jonne tultiin 23.7.1898.

Fregatti purjehti puutavaralastissa Sundsvallista Hobart Towniin, Tasmaniaan 87 vuorokaudessa (10.10.1898 - 6.1.1899). Se menetti matkalla myrskyssä kolme alamärssypurjetta ja mesaaniharuspurjeen 17.12.1898 paikassa lat. = 48º11'E, long. = 39º41'I. Myrsky kesti 18 tuntia. Matka Englannin kanaalista purjehdittiin 78 päivässä.

Matkalla puutavaralastissa Kotkasta Port Nataliin alus purjehti karille Skälsuddgrundetissa Gotska Sandön luona 11.11.1902. Laiva saatiin irti karilta 14.11. ja se hinattiin Oskarshamnin telakalle korjauksia varten, jonne saavuttiin 18.11.1902. Alus oli lähtenyt Kotkasta 6.11.1902.

Vuonna 1907 matkalla vehnälastissa Australian Port Piriesta Falmouthiin laiva joutui ankaraan myrskyyn Kap Hornin edustalla. Myrskyssä kaksi pelastusvenettä ja yksi soutuvene sekä standartti-kompassi menetettiin. Lisäksi tuli myös muita vahinkoja. Matka tehtiin 5.4. - 5.8.1907. Falmouthista matka jatkui Lontooseen, jonne saavuttiin 17.8.1907.

Diplomimerikapteeni Emil Engblom (1869 - 1946). Hän toimi päällikkönä rautafregatissa Sylfid 1907 - 1911 ja rautaparkissa Finland 1911 - 1918. Hän toimi niin ikään vuodesta 1926 lähtien opettajana Turun merenkulkukoulun suomalaisella osastolla ja saman koulun johtajana 1927- 1937. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 6/1929.

Fregatti myytiin 26.8.1907 Arendaliin, Norjaan hinnalla 3850 puntaa ja sai uudeksi nimekseen Novo. Vuonna 1914 laiva siirtyi Argentiinan lipun alle. Myöhemmin vuonna 1927 nimeksi tuli Don Diego Bolivian lipun alla. Alus romutettiin vuonna 1928.

Sisarlaiva oli fregatti Knight of the Carter.

Matkoja vuosina 1897 - 1907

Kirjoja ja kirjoituksia:
Burrell, David:		Fortunes of the Knight Line
			Sea Breezes Vol. 60 No. 485, May 1986 (p. 342-343)
Hella, Tenho:		Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä
			Rauman - Uudenkaupungin rekisterialueet
			Newprint Oy Uudenkaupungin paino 2001
			612 sivua, (s. 211)
			ISBN 951-26645-4-8 (Rauman Merimuseoyhdistys)
Irjala Auli:		Todellisella kunnioituksella? 
			Purjelaivan päällikön ja varustajan suhteesta 
			Merikapteeni Frans Torkin kirjeitä laivanvarustaja Gabriel Granlundille 1895-1900
			Rauman Merimuseo 2009
			218 sivua, kuvitettu
			ISBN 9789526715520 
Lehmuskallio, Pekka:	Rauma ja Meri
			Oy Länsi-Suomi, Rauma 1991
			ISBN 951-9128-25-5
(Tauno Koskela)		(F.W. Torkin kirjeet 1895-1899 kauppias Granlundille)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 66)
			ISBN 951-9064-31-1
Lubbock, Basil:		The Last of the Windjammers Vol. I
			Brown, Son & Ferguson Ltd.
			Glasgow 1927
			518 pp. (p. 222-223)
The Mercury:		Arrival of the Russian Ship Hoppet
(Hobart)		The Mercury, 7 January 1899, page 2
			An Ocean Race from Hobart
			The Mercury, 3 February 1899
Rauman Lehti:		Laiwan nimi muutettu
			Rauman Lehti 30/1897, 14.4.1897
			Rautainen fregatti "Hoppet"
			Rauman Lehti 86/1898, 4.8.1898
			Meriwahinko
			Rauman Lehti 38/1907, 4.4.1907
			Kowa myrsky Kap Hornin edustalla. -
			"Hoppet" myrskyn käsissä
			Rauman Lehti 87/1907, 6.8.1907
Soinila, Hannu:		Rauman kauppalaivasto 1890-1910
			Brassip piukka 3
			Rauman Merimuseoyhdistyksen julkaisuja n:o 3
			Rauma 1995
			62 sivua (s. 22)
			ISBN 951-96645-0-7 
Suomen Merenkulku:	60 vuotta. Diplomimerikapteeni Eemil Engblom
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6/1929 s. 238
			75 vuotta. Diplomimerikapteeni Eemil Engblom
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1944 s. 150
			Kuollut. Diplomimerikapteeni Eemil Engblom
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1946 s. 385 
Uudenkaupungin Sanomat:	Kova myrsky Kap Hornin edustalla. - "Hoppet" myrskyn käsissä
 			Uudenkaupungin Sanomat 89/1907, 8.8.1907
			Rautafregatti Hoppet...
			Uudenkaupungin Sanomat 99/1907, 31.8.1907
Vartiainen, Hannu:	Rauman merenkulun historia
merikapteeni		Rauman merimuseo 2016
			606 sivua (s. 273-276, 296, 301)
			ISBN 978-952-68562-0-9
Åbo Underrättelser:	Järnfregatten Hoppet...
			Åbo Underrättelser 210/1898, 6.8.1898
			Sjöassuransföreningen i Finland
			Åbo Underrättelser 57/1903, pv. 28.2.1903

 

			Copyright © Jukka Mikkola