Imatra ex Polynesia
Parkki, tammesta ja männystä rakennettu ja kuparilla pohja peitetty
Tunnus					SCWG
Rakentaja:				Grimstad, Norja 1891
Vetoisuus:				619,95 brt, 590,52 nrt
Kantavuus:				900 dwt tai 300 standarttia puutavaraa
Mitat:					50,10 x 10,16 x 5,36 m
Miehistö:				1+2+9
Omistajat:
E. Manner, Viipuri			22.01.1907 - 1910 maaliskuu
Frith. Eriksson ym., Hanko 		1910 maaliskuu – 1911 heinäkuu 
John Julius Karlsson, Finström		1911 heinäkuu - 1915
Päälliköt:
Wäinö Aleksanteri Mäkelä (1879-		1907 - 1909
Evert Konstantin Wiglund (1869-1912)	1910 - 1911
John Julius Karlsson (1859-1921)	1911 heinäkuu - 1914

Parkki ostettiin Norjasta hintaan 37 000 markkaa 22.1.1907. Se teki ensimmäisen matkan suolalastissa Middlesbroughista Kotkaan, jossa osa lastia purettiin. Sieltä laiva hinattiin loppulastin kanssa Uuraaseen, jonne saavuttiin 23.5.1907. Siellä alus sai myös uuden nimen Imatra. Matka Middlesbroughista Helsingöriin tehtiin 76 tunnissa, jota pidettiin nopeana matkana.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Lontoosta Kapkaupunkiin, jonne saavuttiin 70 päivän merimatkan jälkeen 1.12.1907.

Matkalla puutavaralastissa Valkoisen meren Onegasta Walesin Llanellyyn parkki joutui kahteen kovaan myrskyyn matkan aikana. Ensimmäinen myrsky oli Fär-saarten ja Shetlandin saarten välillä. Välissä oli kahden päivän ajan parempaa ilmaa, mutta sitten puhkesi uusi myrsky, joka kesti viisi vuorokautta. Myrskyssä tehtiin kaikki mahdollinen aluksen ja miehistön pelastamiseksi. Siinä tarkoituksessa laskettiin ensin 50 syltä pitkä hinauskaapeli keulasta aluksen vasemmalle sivulle ja sitten yhtä pitkä teräskaapeli, jotta parkkilaivan keula pysyisi vasten myrskyävää merta. 
Proviantti alkoi loppua ja puutteen vuoksi jouduttiin loppumatkalla tarjoamaan herneitä ja papuja 21 kertaa viikossa. Määräsatamaan saavuttiin myrskyisen merimatkan jälkeen 6.11.1908.

Vuonna 1911 ollessaan lastaamassa sementtiä Antwerpenin satamassa matkalle Rio de Janeiroon, alus alkoi vuotaa, joten lasti purettiin sekä alus korjattiin.

Alus myytiin myrskyvaurioiden seurauksena Cadizissa vuonna 1915.

Parkki Imatran lokikirja ajalta 19.2.1907 - 14.8.1909 on Viipurin merimieshuoneen arkistossa, joka on nyt Viipurissa (fondi 85).

Matkoja vuosina 1907 - 1914

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning:	Ålands handelsflotta
				Finlands Sjöfartstidning, 27/1911, 29.7.1911
				Dödsfall
				(Kapten Evert Konstantin Wiglund)
				Finlands Sjöfartstidning 42/1912, 19.10.1912
Hangö:				Fartygsköp
				Hangö 28/1910, 8.3.1910
Mattsson, G.E.:			"En äventyrlig resa"
				Åbo Underrättelser 338/1908, 10.12.1908
Åbo Underrättelser:		Inköpta segelfartyg
				Åbo Underrättelser 176/1907, 3.7.1907
				En äventyrlig resa
				Åbo Underrättelser 337/1908, 9.12.1908
Åland:				Ifrågasatt fartygsköp
				Åland 58/1911, 22.7.1911
				
				Copyright © Jukka Mikkola