Imatra
imatra.jpg (99958 bytes)

Christer Norrvik: Purjeiden kaupunki.

Fregattilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä pohja kuparilla peitetty (1/1869)
Tunnuskirjaimet:				RGNF
Rakentaja:					Matts Mattsinpoika Hannus (1831-1879), laivanrakennusmestari, Kristiinankaupunki 1868
Vesillelasku:					19.09.1868 iltapäivällä
Vetoisuus:					1073 brt, 1022,11 nrt (596 lästiä)
Kantavuus:					1700 dwt tai 500 standarttia puutavaraa, kivihiililasti 1700 tonnia,
						riisilasti 15450 säkkiä
Painolasti:					noin 400 tonnia
Mitat:						61,84 x 11,40 x 6,65 m
Miehistö:					1+2+17
Omistajat:
S.A. Wendelin, Kristiinankaupunki
(Otto Wendelin)					1868 - 25.07.1887
Johan Gerhard Wilhelm Snellman
ym., Kristiinankaupunki				25.07.1887 - 19.07.1893
Reinhold Rosenberg,Bomarsund			19.07.1893 - 22.05.1897
Otto Wendelin.jpg (4284 bytes)

Kauppaneuvos Otto Wendelin (1824 - 1888)
Kristinestads Historia (1915).

Päälliköt:
Christian Feilcke (1833-1892)			1868 - 1875
Carl Mauritz Pousar (1836-1903)			1875 - 1877 (k. 29.7.1903 67-vuotiaana)
Herman Backman (1841-1887)			1878 - 1887 (k. 19.5.1887 46-vuotiaana)
Johan Gerhard Wilhelm Snellman (1861-1916)	1887 heinäkuu - 1890 syyskuu, 1891 tammikuu - 1893 elokuu
Georg Theodor Snellman (1864-1896)		1890 syyskuu - 1891 tammikuu (edellisen veli)
Matts Reinhold Rosenberg (1858-1926)		1893 elokuu - 22.05.1897

Fregatti oli valmistuessaan suurin puusta rakennettu alus Suomessa. Sen rakentaminen maksoi 228 000 mk:aa.

Alus lähti puutavaralastissa neitsytmatkalle Kristiinankaupungista Lontooseen 7.11.1868 ja määräsatamaan saavuttiin 27.11.1868.

Ensimmäinen kaukomatka tehtiin Cardiffista Japanin Yokohamaan 16.3. - 12.8.1869. Yokohamasta purjehdittiin Jaavan Bataviaan 9.10. - 8.11.1869. Sieltä mentiin Jaavan Passaroeangiin, josta lähdettiin Amsterdamiin 19.1.1870. Deal sivuutettiin 5.6.1870.

Helmikuussa 1872 ollessaan guanolastissa matkalla Perun Guanapesta Falmouthiin miehistö joutui keripukin kouriin, jolloin neljä miestä kuoli. Muu miehistö kolmea lukuun ottamatta makasi sairaana, kun alus kohtasi 6.5.1872 englantilaisen fregatti Mary Scottin, päällikkönään kapteeni Bulman, 147 päivän purjehduksen jälkeen Azorien pohjoispuolella. Fregatista saatiin lääkinnällistä apua ja kaksi vapaaehtoista jäsentä miehistöön loppumatkalle Falmouthiin. 8.5.1872 kohdattiin englantilainen Glarence, jonka päällikkö oli kapteeni Gibson. Täältä saatiin laivalääkäri käymään laivalla sekä tuoretta muonaa ja kaksi miestä lisää miehistöön. Fregatti saapui 164 päivän purjehduksen jälkeen Falmouthiin 25.5.1872. Falmouthissa 10 miestä toimitettiin sairaalaan. Alus oli lähtenyt Guanapesta 13.12.1871.

Matkalla riisilastissa Burman Rangoonista Hollannin Nieuwedieppiin fregatti joutui kovaan myrskyyn ja ankaraan merenkäyntiin 3.6. - 4.6.1875 Afrikan eteläpuolella ja sai vuodon. Meri vei mennessään mm. osan styypuurin reelingistä. Alus sai lisäksi suuren kallistuman myrskyssä ja miehistön täytyi jopa kiinnittää itsensä pumppujen viereen tyhjentäessään alusta vedestä. Pumppaaminen ei riittänyt pitämään vuotoa kurissa ja 19.6. pidettiin laivaneuvottelu. Sen perusteella 1300 säkkiä riisiä jouduttiin heittämään mereen usean päivän aikana. Aluksen keventyessä saatiin vuoto vähenemään. St. Helenalle saavuttiin 16.7.1875 ja sieltä jatkettiin matkaa 20.7.1875. Rangoonista oli lähdetty 27.3.1875 ja Texeliin saavuttiin 22.9.1875. 

Fregatti vei puutavaralastin Sundsvallista Australian Port Adelaideen 16.9.1878 - 2.2.1879.

Matkalla vehnä- ja maissilastissa Philadelphiasta Dubliniin alus joutui hirmumyrskyyn Pohjois-Atlantilla 26.1.1881. Hirmumyrskyssä vaurioitui miehistösuoja, partaat molemmilta sivuilta ja peräkannen etuosa. Kajuutta täyttyi vedellä. Lisäksi alus menetti purjeita. Laiva hakeutui hätäsatamaan Falmouthiin 12.2.1881.

Matkalla Hampurista New Yorkiin alus joutui kovaan myrskyyn Atlantilla ja menetti useita purjeita 16.10.1886.

Alus myytiin Ahvenanmaalle 19.7.1893.

Vuonna 1896 matkalla koksilastissa Lontoosta Kööpenhaminaan laiva joutui kovaan myrskyyn Pohjanmerellä. Alus, joka oli lähtenyt Lontoosta 12.12.1896, sai myrskyvaurioita ja menetti purjeita. Lisäksi laiva sai vuodon noin 150 mailia Englannin rannikosta. Fregatti ajelehti useita päiviä tuulessa, kunnes noin 80 mailia Aberdeenista kalastusalus Grebe otti sen hinaukseen. Saapuessaan hinauksessa 25.12.1896 Aberdeenin satamaan ruumassa oli vettä kolme jalkaa.

Laiva myytiin siellä 22.5.1897 hintaan 250 puntaa.

Fregatti purjehti maailman meriä lähes 30 vuotta, joka on osoitus sen aikaisesta loistavasta laivanrakennus- ja merimiestaidosta.

Matkoja vuosina 1868 - 1896

Kirjoja ja kirjoituksia:
Aberdeen Press and Journal:	Stormy Voyage of a Barque
				Aberdeen Press and Journal, 26 December 1896, page 3
Ahti:				Onnettomuus
				Ahti 4/1878, 30.3.1878
Finlands Allmänna Tidning:	Fartygsutskjutning
				Finlands Allmänna Tidning 231/1868, 5.10.1868
Helsingfors Dagblad:		Skeppen Kristinestad och Imatra utskjutas
				Helsingfors Dagblad 229/1868, 2.10.1868
				Sjöfartnotiser
				Helsingfors Dagblad 224/1875, 19.8.1875
				Fregatten Imatra tillhörigt firman Vendelin 
				i Kristinestad lidit skeppsbrott
				Helsingfors Dagblad 53/1881, 24.2.1881
Melan, Leonard:			Min första resa till sjöss
Kapten				Minnen från hav och hamn
				upptecknade av våra sjöfarande
				E. Wallenius Förlag, Åbo 1918
				s. 188 (s. 169-179)
				Minnen från hav och hamn
				Min första resa till sjöss (1872-1873)
				Åbo Underrättelser 84/1916, 25.3.1916
Norrvik, Christer:		Purjeiden kaupunki
				Kristiinankaupungin merenkulku vuoden 1809 jälkeen
				Kristiinankaupungin kaupunki 1999
				Kirjapaino: Oy Fram Ab, Vaasa 1999
				636 s. (s. 242-244, 250-251, 258-263, 309, 335, 369-370, 376)
				ISBN 951-96339-2-8
				Stad under segel
				Kristinestads sjöfart efter 1809
				Staden Kristinestad 1999
				Tryckeri: Oy Fram Ab, Vasa 1999
				576 s. (215-218, 221-222, 229-233, 268, 274, 298,
				328-329, 334)
				ISBN 951-96339-1-X
Sanomia Turusta:		Kuollut (Merikapteeni Christian Feilcke)
				Sanomia Turusta 256/1892, 2.11.1892
Shields Daily Gazette:		Disastrous Voyage of A Finland Vessel
				Shields Daily Gazette, 24 May 1872, page 3
Uusi Suometar:			Laiva Imatra Kristinasta on myyty kapteeni Snellmanille Oulusta. 
				Uusi Suometar 171/1887
Vasabladet:			Dödsfall. (Sjökaptenen Herman Backman)
				Vasabladet 43/1887, 28.5.1887 
Wasa Tidning:			Skeppet Imatra försålts till Uleåborg 
				Wasa Tidning 86/1887, 26.7.1887
Åbo Tidning:			Dödsfall. (Sjökaptenen Christian Feilcke)
				Åbo Tidning 298/1892, 2.11.1892
Åbo Underrättelser:		Skeppet Imatra utsköts i Kristinestad
				Åbo Underrättelser 117/1868, 1.10.1868
				Sjöfart och Handel
				Åbo Underrättelser 83/1872, 3.6.1872
				Utdrag ur skeppet Imatras journal (Chr. Feilcke)
				Åbo Underrättelser 96/1872, 27.6.1872
				Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
				Åbo Underrättelser 50/1876, 1.3.1876
				Fartygsköp
				Åbo Underrättelser 230/1893, 26.8.1893
				Sjöfart och Handel
				Barken Imatra...
				Åbo Underrättelser 3/1897, 4.1.1897
				Dödsfall. (Sjökaptenen Carl Mauritz Pousar)
				Åbo Underrättelser 204/1903, 31.7.1903
				J.G.W. Snellman. In memoriam
				Åbo Underrättelser 277/1916, 12.10.1916
Åland:				Fartygsköp
				Åland 67/1893, 23.8.1893

 

				Copyright © Jukka Mikkola