Imberhorne
Imberhorne.jpg (77052 bytes)

Upea fregatti. Helge Heikkinen: Tuntematon merimies.

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:		TPHC
Rakentaja:			Archibald McMillan & Son, Dumbarton 1882, Skotlanti
Vesillelasku:			Dockyard 28.11.1882
Vetoisuus:			1958,39 brt, 1866,47 nrt
Kantavuus:			kivihiililasti 3060 tonnia tai 760 standarttia puutavaraa
Mitat:				84,08 x 12,77 x 7,22 m
Miehistö:			1+2+18
Omistaja:
Robert Mattson (1851-1935),
Maarianhamina			04.03.1913 - 01.05.1917

Kauppaneuvos Robert Mattson (1851 - 1935). Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Päällikkö:
Erik Isidor Eriksson (1877-1963) 1913 maaliskuu - 01.05.1917

Rautafregatti rakennettiin varustamolle W.R. Price & Co. Lontooseen. Laiva teki matkan painolastissa Glasgowista Lontooseen. Neitsytmatka purjehdittiin kappaletavaralastissa Lontoosta Sydneyhin 7.2. - 25.5.1883.

Muodoltaan kaunis fregatti palkittiin yhdessä sisarlaivansa kanssa ensimmäisellä palkinnolla ja kultamitalilla kansainvälisessä laivamallien näyttelyssä Lontoossa kesällä 1882.

Ahvenanmaalle alus ostettiin Man-saarelta G.C. Karranilta hintaan 5500 puntaa ja se otettiin vastaan Glasgowissa.

Ensimmäisenä matkana fregatti purjehti kivihiililastissa vain 45 vuorokaudessa Glasgowista Rio de Janeiroon 12.5. - 24.6.1913. Samana vuonna alus joutui hirmumyrskyyn matkalla Riosta Australian Newcastleen. Matka kesti 65 vuorokautta ja perille tultiin 18.10.1913.

Vuonna 1914 alus purjehti Vancouverista Kapkaupunkiin 85 vuorokaudessa (7.8. - 31.10.1914), jota pidettiin nopeana matkana.

Laivan ollessa lastaamassa puutavaraa Missisippin Pascagoulassa se ajautui hirmumyrskyn seurauksena maihin 5.7.1916.

Saksalainen sukellusvene UC 73, päällikkönään kapteeniluutnantti Kurt Schapler upotti aluksen tykkitulella ja polttamalla toukokuun 1 päivänä vuonna 1917 Irlannista noin 100 mailia länteen paikassa lat. = 54°07’P, long. = 13°04’L. Alus oli puutavaralastissa (pitchpine) matkalla Alabaman Mobilesta, Meksikon lahdelta Skotlannin Greenockiin. Miehistö poistui ennen upotusta aluksesta ja pelastui. Alus oli lähtenyt Mobilesta 28.3.1917.

Erik Isidor Eriksson.jpg (6651 bytes)

Merikapteeni Isidor Eriksson (1877 - 1963). Hän toimi päällikkönä myös parkkilaivassa Esmeralda 1906 - 1908, nelimastoparkeissa Marlborough Hill 1919 - 1923, Carradale 1923 ja Archibald Russell 1924 - 1925 sekä rautaparkissa Lalla Rookh 1926 - 1927. Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1960).

Sisarlaiva oli nimeltään Falconhurst.

Matkoja vuosina 1913 - 1917

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:		Icebergs in the Indian Ocean
(Melbourne)		The Argus, 31 May 1895, page 5
The Glasgow Herald:	Launches
			The Glasgow Herald, 29 November 1882, page 9
Grundström, Kaj:	Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
			Mariehamn 1997
			175 s.(s.118-135)
			ISBN 952-90-9240-7
			ISSN 0788-799X
Grönstrand, Lars:	Fullriggade järnskeppet Imberhorne
fil.mag.		Ålands Sjöfart 6/1984 s. 310-313
			Tolv åländska seglare
			Monitor, Mariehamn 1990
			157 s. (s. 55-62)
			ISBN 952-90-1546-1
Heikkinen, Helge:	Tuntematon merimies
merikapteeni		WSOY, Porvoo 1975
			326 sivua (s. 121-123)
Herzog, Bodo:		Die deutschen U-boote 1906 bis 1945
			J.F. Lehmanns Verlag, München 1959
			236 Seiten (s. 71)
Kåhre, Georg		Den åländska segelsjöfartens historia
magister		Ålands Nautical Club r.f.
Kåhre, Karl		Mariehamn 1988		
sjökapten:		815 s. (s. 458)
			ISBN 951-99965-1-6
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 67)
			ISBN 951-9064-31-1
Reich, Konrad
Pagel, Martin:		Himmelbesen über weissen Hunden
			VEB Verlag für Verkehrswesen, Berlin 1981
			472 Seiten (s. 236), illustiert
Suomen Merenkulku:	80 år. Kommerserådet Robert Mattson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 6-7/1931 s. 209
			70 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 3/1947 s. 91
			75 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1952 s. 138
			100 vuotta laivanvarustajan toimintaa kolmessa polvessa
			Rederi Ab Curt Mattsson firar 100-års-jubileum
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 7-8/1954 s. 190
			85 år. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 4/1962 s. 138
			Dödsfall. Sjökapten Erik Isidor Eriksson
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1963 s. 329
The Sydney Morning
Herald:			One of the most remarkable... 
			The Sydney Morning Herald, 14 June 1883, page 12
			The Imberhorne
			The Sydney Morning Herald, 1 June 1895, page 10
			The Imberhorne - all sail lost
			The Sydney Morning Herald, 23 July 1906, page 8
			A Hurricane
			The Sydney Morning Herald, 20 October 1913, page 9
Åbo Underrättelser:	Åter ett Ålandsfartyg sänkt
			Åbo Underrättelser 125/1917, 8.5.1917
Åland:			Värdefull ökning i Ålands handelsflotta
			Åland 18/1913, 5.3.1913
Ålands Sjöfart:		Isidor Eriksson död
			Ålands Sjöfart 3/1963 s. 57
 
			Copyright © Jukka Mikkola