Imperator Alexander II
Fregatti, rakennettu puusta, kuparilla kiinnitetty ja pohja kuparilla peitetty
Rakentaja:				Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivarakennusmestari,
					Hartmanin ja Kräkin veistämö, Uusikaupunki 1864
Vesillelasku:				06.07.1864
Vetoisuus:				1021 brt, 920 nrt. (511 lästiä)
Kantavuus:				kivihiililasti 1330 tonnia, maissilasti 1406 tonnia
Mitat:					52,06 x 11,95 x 6,92 m (syväys = 6,09 m)
Omistajat:
Johan Frans Oskar Hartman ja
Gabriel Leonard Kräki, Uusikaupunki	1864 - 1872

hartman.jpg (5356 bytes)

Laivanvarustaja Johan Frans Oskar Hartman (1824 - 1875).
Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).

kraki.jpg (14770 bytes)

Kauppias, varakonsuli Leonard Kräki (1850 - 1911).
Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).

Päälliköt:
Robert Hartman (1837-1922)		1864 - 1865
H. Wahlroos (Hugo?)			1866 - 1868
Alexander Mölsä (1839-1873)		1868 - 1870 toukokuu 
Johan Gustaf Dahlberg (1839-1892)	1870 toukokuu - 1871 
G.Fr. Hellman				1872 - 03.12.1872

Alus oli valmistuessaan siihen mennessä suurin rakennettu alus Suomessa. Se sai nimensä Venäjän keisarin mukaan.

Kjaldstrom.jpg (16576 bytes)

Laivanrakennusmestari Hans Henrik Kjäldström (1830 - 1877)
Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).

Neitsytmatka tehtiin Porista Barcelonaan, jonne saavuttiin 23.10.1864. Barcelonasta Cardiffiin purjehdittiin 24.11. - 29.12.1864.

Laiva teki matkan 1330 tonnin kivihiililastissa Cardiffista Genovaan 29.1.1865 - 1.3.1865.

Fregatti purjehti mm. Viipurista Bordeauxiin Ranskaan 1.9. - 14.10.1865. Sieltä mentiin Swanseaan, jonne saavuttiin 6.12.1865. Swanseasta lähtö Adeniin tapahtui 17.2.1866 ja perille saavuttiin 91 vuorokaudessa 21.5.1866.

Sieltä jatkettiin Ceylonin Point de Galleen. Gallesta mentiin Cheriboniin ja sieltä Batavialle. Alus purjehti sokerilastissa Jaavan Bataviasta (nykyisin Jakarta) Amsterdamiin 21.10.1866 - 30.1.1867 (101 vuorokautta). Fregatti oli ensimmäinen uusikaupunkilainen laiva, joka teki matkan Itä-Intiaan ja takaisin Eurooppaan (11 kuukautta ja 10 päivää).

Laiva vei 1274 tonnin kivihiililastin Cardiffista Japanin Yokohamaan 12.12.1868 - 6.6.1869.

Fregatti lähti kivihiililastissa Liverpoolista Point de Galleen Ceylonille 11.10.1870. Se joutui kovaan myrskyyn viisi päivää myöhemmin. Myrskyn vallitessa laiva sai vaurioita menettäen mm. useita purjeita. Alus hakeutui takaisin hätäsatamaan Liverpooliin 20.10.1870. Matkaan lähdettiin korjausten jälkeen uudelleen 3.11.1870 ja perille saavuttiin 110 vuorokauden matkan jälkeen 24.2.1871.

Matkalla kappaletavaralastissa Hampurista New Yorkiin alus joutui hirmumyrskyyn paikassa lat. = 31ºP, long. = 71ºL maaliskuun 10. päivä vuonna 1872. Myrsky kesti 72 tuntia, jolloin alus menetti purjeita ja sai vuodon. Fregatti saapui New Yorkiin 22.3.1872.

Alus sai vuodon 22.11.1872 Atlantilla ollessaan maissilastissa matkalla New Yorkista Queenstowniin tai Falmouthiin f.o. kovassa myrskyssä. Bremeniläinen parkkilaiva La Plata päällikkönään kapteeni Spille pelasti miehistön 3.12.1872 paikassa lat. = 46º46'P, long. = 15º38'L. Pahoin kallistunut vuotava laiva jätettiin noin 440 mailia Ushantista lähes länteen. Parkki La Plata saapui viisi päivää myöhemmin 9.12.1872 Liverpooliin, jonne fregatin miehistö jätettiin.

Matkoja vuosina 1864 - 1872

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finland:		Dödsfall. (Sjökapten Johan Gustaf Dahlberg)
			Finland 135/1892, 14.6.1892
Folkwännen:		Finlands största fartyg
			Folkwännen 44/1864, 2.11.1864
Helsingfors Dagblad:	Sjöfartsnotis
			Helsingfors Dagblad 99/1872, 13.4.1872
Jussila, Niilo:		Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö
			Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 35)
			ISBN 951-99912-9-8
Morgonbladet:		Sjöolyckor
			Morgonbladet 296/1872, 19.12.1872
Paasio, Veikko:		Uudenkaupungin suuri laivanrakennuskausi
			1857-1876
			Uusikaupunki 1933
			104 sivua (s. 51)
Sanomia Turusta:	Laivan Imperator Alexander II:n haaksirikosta...
			Sanomia Turusta 52/1872, 27.12.1872
Åbo Underrättelser:	Nystad.Skeppet Suomalainen gått af stapeln, samt skeppet Imperator Alexander II
			Åbo Underrättelser 81/1864, 12.7.1864
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 34/1872, 2.3.1872
			Sjöfart och Handel
			Åbo Underrättelser 57/1872, 15.4.1872
			Sjöolycka
			Åbo Underrättelser 195/1872, 17.12.1872
			Finska sjöassuransföreningens Årsberättelse
			Åbo Underrättelser 34/1873, 3.3.1873
			Finska sjöassuransföreningens Årsberättelse
			Åbo Underrättelser 47/1874, 26.2.1874

 

			Copyright © Jukka Mikkola