Ingomar
Parkkilaiva, tammesta rakennettu
Rakentaja:				Brake 1883
Vetoisuus:				993 brt, 887,39 nrt
Kantavuus:				1400 dwt, kivihiililasti 1400 tonnia
Miehistö:				15
Omistaja:
Rederiaktiebolaget Ingomar, Hanko 	1927
Päällikkö:
Anders Donner (1877-1945)		1927

Parkkilaiva ostettiin Göteborgista. Laiva lähti puutavaralastissa Elsinoresta länteen 22.10.1927, mutta joutui ankaraan myrskyyn 29.10.1927 Pohjanmerellä. Myrsky vei mennessään purjeet, kansilastin, partaat ja luukut. Alus oli upoksissa ja miehistö oli lähes kaksi päivää peräkorokekannella (poopalla) köyttämällä itsensä mesaanimastoon ennen kuin tuli pelastus. Saksalainen höyrylaiva Hanne Cords tapasi laivan ajelehtimassa paikassa lat. = 56º43’P, long. = 05º13’I klo 4 iltapäivällä 30.10.1927. Miehistö, määrältään 15 henkeä pelastettiin. Hylätty puutavaralastissa oleva alus ajelehti myöhemmin Skagerrakin läpi Kattegattiin, jossa se kohtasi matkan pään Tanskan itärannikolla 8.11.1927.

Kirjoja ja kirjoituksia:
Chronicle (Adelaide):		Crew Lashed to the Mast of Ship
				Chronicle, 14 January 1928	
Suomen Merenkulku:		Fartygsköp
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1927 s.154
				Bk Ingomar förlist
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1927 s. 314
					
				Copyright © Jukka Mikkola