Ingomar

David Little postcard collection. State Library Victoria.

Parkkilaiva, tammesta rakennettu
Rakentaja:				Brake 1883
Vetoisuus:				993 brt, 887,39 nrt
Kantavuus:				1400 dwt, kivihiililasti 1429 tonnia
Miehistö:				15
Omistaja:
Rederiaktiebolaget Ingomar, Hanko 	1927
Päällikkö:
Anders Donner (1877-1945)		1927

Parkkilaiva ostettiin Göteborgista. Laiva lähti puutavaralastissa Elsinoresta länteen 22.10.1927, mutta joutui ankaraan myrskyyn 29.10.1927 Pohjanmerellä. Myrsky vei mennessään purjeet, kansilastin, partaat ja luukut. Alus oli upoksissa ja miehistö oli lähes kaksi päivää peräkorokekannella (poopalla) köyttämällä itsensä mesaanimastoon ennen kuin tuli pelastus. Saksalainen höyrylaiva Hanna Cords päällikkönään kapteeni G. Boldt tapasi laivan ajelehtimassa paikassa lat. = 56º43’P, long. = 05º13’I klo 4 iltapäivällä 30.10.1927. Miehistö, määrältään 15 henkeä pelastettiin ja vietiin South Shieldsiin. Alus oli lähtenyt puutavaralastissa Kotkasta Lontooseen 30.9.1927.

Hylätty puutavaralastissa oleva alus ajelehti myöhemmin Skagerrakin läpi Kattegattiin, jossa se kohtasi matkan pään Tanskan itärannikolla 8.11.1927. Meriselitys annettiin Newcastlessa 4.11.1927.

Kirjoja ja kirjoituksia:
Chronicle (Adelaide):	Crew Lashed to the Mast of Ship
			Chronicle, 14 January 1928
Helsingin Sanomat:	Hankolainen parkkilaiva haaksirikkoutunut
			Helsingin Sanomat 296/1927, 1.11.1927
			Suomalainen parkkilaiva tuhoutunut Pohjanmerellä
			Helsingin Sanomat 297/1927, 2.11.1927
			Parkkilaiva "Ingomar" saadaan pelastetuksi
			Helsingin Sanomat 304/1927, 9.11.1927
			Kaksi vuorokautta ravinnotta ja juomatta, pelastusvyöt yllä Pohjanmeren myrskyssä
			Helsingin Sanomat 310/1927, 15.11.1927 
			"Ingomarin" hylky lienee uponnut
			Helsingin Sanomat 317/1927, 22.11.1927
			Hengenpelastusmitaleja saksalaisille merimiehille
			Helsingin Sanomat 162/1928, 16.6.1928
Suomen Merenkulku:	Fartygsköp
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1927 s.154
			Bk Ingomar förlist
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1927 s. 314
					
			Copyright © Jukka Mikkola