Iris
iris.jpg (50167 bytes)

© Raahen museon kokoelmat.

Parkkilaiva, tasasaumainen puusta rakennettu, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 11/1877
Tunnuskirjaimet:			RLFV
Rakentaja:				Nils Petter Möller (1851-1887), laivanrakennusmestari, Raahe (Brahestad) 1876
Vesillelasku:				1876 syyskuu
Vetoisuus:				779,75 brt, 752,56 nrt (433 lästiä)
Kantavuus:				kivihiililasti 1100 tonnia tai 347 standarttia puutavaraa
Mitat:					52,60 x 10,60 x 6,60 m
Miehistö:				1+1+1+9
Omistajat:
Zacharias Durchman, Raahe (Brahestad)	1876 - 1883
Zacharias Durchman ym., Raahe 		1883 - 1889
Fredrik Björkqvist, F.O. Sovelius ym.,
Raahe (Brahestad)			1889 - 1892 
Henrik Sovelius ym., Raahe (Brahestad)	1892 - 06.11.1894
Robert Mattson (1851-1935), Vårdö	06.11.1894 - 1910
Päälliköt:
Herman Backman (1841-1887)		1876 - 1877
Henrik Laurin (1821-1891)		1877 - 1881 touko/kesäkuu
Johan Eskelin (1849-1904)		1881 touko/kesäkuu - 1882 joulukuu
Karl Johan Ström (1845-1925)		1882 joulukuu - 1893
Daniel Danielsson (1854-1902)		1893 - 1896 syys/lokakuu
Johannes Mannerström (1867-1915)	1896 syys/lokakuu - 1896 lokakuu
Frans Emil Karlsson (1860-1930)		1896 lokakuu - 1901 tammikuu
J. Jansson				1901 tammikuu - 1902 joulukuu
Johan Emanuel Johansson	(1875-1946)	1902 joulukuu - 1903 huhtikuu
Karl Emil Isidor Broman (1868-1956)	1903 huhtikuu - 1904 lokakuu
Sjölund 				1904 lokakuu - 1904 marraskuu
Axel Karlsson				1905 toukokuu - 1908 toukokuu
August Edvard Karlsson (1874-1915)	1908 toukokuu - 1908 joulukuu
Arthur Ekbom (1880-1941)		1910 toukokuu -

Vesillelaskun yhteydessä alus törmäsi pohjaan ja kaatui oikealle kyljelleen suuresta koostaan johtuen. Vettä ei ollut riittävästi. Laiva jouduttiin telakoimaan uudelleen.

Parkkilaiva purjehti painolastissa Raahesta Uusikaarlepyyhyn 16.8. - 17.8.1876.

Neitsytmatka tehtiin Uusikaarlepyystä puutavaralastissa Hulliin 11.10. - 4.11.1876.

Matkalla vehnälastissa Baltimoresta Queenstowniin laiva joutui kovaan myrskyyn ja menetti keulamärssy- ja isoprammitangot sekä sai vaurioita keulaan ja kuparointiin. Matka tehtiin 24.10. - 21.11.1881.

Matkalla puutavaralastissa Baltimoresta Bordeauxiin parkki joutui ankaraan myrskyyn 6.10.1883 ja menetti veneitä sekä 40 jalkaa reelinkiä painui sisään aaltojen voimasta. Matkalle oli lähdetty 20.9. ja määräsatamaan saavuttiin 29.10.1883.

Vuonna 1894 alus joutui ankaraan myrskyyn ollessaan puutavaralastissa matkalla Kanadan Miramichista Englannin Fleetwoodiin. Hirmumyrskyssä menetettiin mm. keulamärssy ja keulatankoharuspurje sekä isomärssy. Osa kansilastista huuhtoutui mereen. Matka purjehdittiin 29.8. - 3.10.1894.

Matkalla Sabine Passista Texasista Kieliin alus joutui myrskyyn, jolloin suuri aalto iski laivaan rikkoen reelingin ja ruorirattaan. Samalla miehistön jäsen huuhtoutui aallon mukana yli laidan mereen. Toinen aalto heitti hänet onneksi takaisin. Aluksen kajuutta täyttyi vedellä ja laiva sai myös muita vaurioita. Matka tehtiin 31.12.1898 - 9.3.1899.

Vuonna 1899 tammikuun ja helmikuun hirmumyrskyissä tuhoutui 10 höyrylaivaa ja 23 purjelaivaa Pohjois-Atlantilla. Purjealusten joukossa oli ahvenanmaalainen parkki Gessner, jonka miehistöön kuului 12 miestä. Tieto aluksen tuhoutumisesta saatiin rantaan ajautuneesta pullopostista, jossa oli laivan konstaapelin viimeinen tervehdys omaisille.

Vuonna 1900 matkalla yli Atlantin salama iski laivan rikiin ja sytytti tulipalon, jonka rankkasade onneksi sammutti.

Vuonna 1907 matkalla puutavaralastissa Kotkasta Lontooseen laiva joutui menemään vuotavana Helsingborgiin 25.9.1907 purjehdittuaan karille Domstenin luona. Matka jatkui korjausten jälkeen 2.12.1907 ja määräsatamaan saavuttiin 22.12.1907.

Alus myytiin vuonna 1910.

Matkoja vuosina 1876 - 1910

Kirjoja ja kirjoituksia:
Grundström, Kaj:	Robert Mattson - Varg-Mattes pojke
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1996-1997:9
			Mariehamn 1997
			175 s.(s.118-135)
			ISBN 952-90-9240-7
			ISSN 0788-799X
Korpela, Paavo:		Merisaappaat ja seelipussi
merikapteeni		Purjelaivoilla maailman merillä
			Kirjapaino Osakeyhtiö Kaleva, 1972
			225 sivua (s. 85-87)
Lindqvist, Bertil:	Axel Eriksson - 150 år sedan han föddes
			Sjöhistorisk årsskrift för Åland 1989-90
			Mariehamn 1990
			135 s. (s. 69-73)
			ISBN 952-90-2529-7
Snellman, Kai:		Raahen purjelaivat ja niiden päällystö 1800-luvulla
valtiot. maist.		Raahen museon julkaisuja nro 8
			Raahe 2001
			211 sivua (s. 46-47)
			ISBN 951-96499-2-1
Suomen Merenkulku:	Dödsfall. Sjökapten Isidor Broman
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1956 s. 207
Uleåborgsbladet:	Fartygsköp
			Uleåborgsbladet 92/1894, 24.11.1894
Åbo Tidning:		Sjökaptenen Johan Eskelin...
			Åbo Tidning 321/1904, 25.11.1904
Åbo Underrättelser:	Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 56/1883, 27.2.1883
			Sjöolyckor
			Åbo Underrättelser 266/1907, 1.10.1907
Ålands Sjöfart:		Redare på Åland. Arthur Ekbom
			Ålands Sjöfart 1/1939
			Sjökapten Arthur Ekbom 60 år
			Ålands Sjöfart 2/1940 s. 38
			Dödsfall. Sjökapten Arthur Ekbom
			Ålands Sjöfart 1/1941 s. 16
			Copyright © Jukka Mikkola