Jalo
jalo.jpg (40685 bytes)

Valokuva on otettu Sharpnessin kuivatelakassa Englannissa, todennäköisesti tammikuussa 1877. Menossa on pohjan metallointi. Niilo Jussila: Uudenkaupungin laivat. .

Fregatti, rakennettu männystä ja tammesta, kuparilla ja raudalla kiinnitetty
sekä pohja yellow- metallilla peitetty 1/1877
Rakentaja:				Hans Henrik Kjäldström (1830-1877), laivanrakennusmestari, Uusikaupunki 1876	
Vesillelasku:				27.08.1876 kello 5 iltapäivällä
Vetoisuus:				1366 brt, 1279 nrt (754 lästiä)
Kantavuus:				2000 dwt, riisilasti 1914,5 tonnia = 19495 säkkiä, kivihiililasti 2000 tonnia
Mitat:					64,07 x 11,05 x 7,16 m
Omistajat:
Frans Viktor Ertman, E.J. Savón,
John Ramsell, B. Ch. Ertman ja 
Viktor Alexander Reims, Uusikaupunki	1876 - 1877 helmikuu 
Viktor Alexander Reims ym., Turku (Åbo)	1877 helmikuu - 1882
Firma V.A. Reims ym., Turku (Åbo)	1882 - 1886 
Päälliköt:
Carl Fredrik Moberg (1847-1880)		1876 - 1879 joulukuu (kuoli Kapkaupungissa 4.1.1880 32-vuotiaana)
Berndt August Ekbom (1848-1936)		1879 joulukuu - 01.06.1886
Johan Josef Schwela (1846-1928)		01.06.1886 - 1886 syyskuu 

Fregatti oli kaikkein suurin puusta rakennettu alus Suomessa. Laiva oli varustettu rautarikillä.

Kjaldstrom.jpg (16576 bytes)

Laivanrakennusmestari Hans Henrik Kjäldström (1830 - 1877)
Kyösti Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, kolmas osa 1809 - 1875 (1930).

Laiva lähti Uudestakaupungista painolastissa Porin Reposaareen 21.9.1876 ja saapui perille 25.9.1876. Neitsytmatka tehtiin puutavaralastissa Gloucesteriin 27.10. - 2.12.1876.

Kauppias Ertman.jpg (10536 bytes)

K.V. Kaukovalta: Uudenkaupungin historia, neljäs osa 1875 - 1918 (1943).

Alus purjehti Euroopan ja Kaukoidän välisessä liikenteessä. Fregatti oli 1942 tonnin kivihiililastissa Sunda- salmessa matkalla Cardiffista Hongkongiin 13.6.1877. Määräsatamaan saavuttiin 2.7.1877.

V.A. Reims.jpg (7409 bytes)

Kauppias V.A. Reims (1820 - 1882)
Oscar Nikula: Åbo Sjöfarts Historia II:2

Matkalla Rangoonista Falmouthiin aluksen päällikkö sairastui ja laiva joutui menemään Kapkaupunkiin, jonne saavuttiin 18.12.1879. Päällikkö kuoli 4.1.1880 Kapkaupungissa. Fregatti jatkoi matkaa Kapkaupungista 31.12.1879 ja saapui Plymouthiin 4.3.1880.

Vuonna 1884 matkalla sokerilastissa Jaavan Banjoewangista Falmouthiin f.o. laiva joutui ankaraan myrskyyn ja kovaan merenkäyntiin 26.3.1884. Alus joutui menemään myrskyvaurioiden vuoksi vuotavana hätäsatamaan St. Helenalle, jonne laiva saapui 14.4.1884. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin sokerilastissa 26.4.1884 Falmouthiin, jonne tultiin vuotavana 20.6.1884. Fregatti oli lähtenyt Jaavan Banjoewangiesta 2.2.1884. Hinaaja Emperor hinasi fregatin Falmouthista Lontooseen 26. - 28.6.1884.

Merikapteeni B.A. Ekbom (1848 - 1936) Suomen Merikapteenit - Finlands Sjökaptener (1931).

Merikapteeni J.J. Schwela ( 1846 - 1928). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 11/1926.

Laiva purjehti matalikolle Cork Sandin luona Harwichin ulkopuolella 17.9.1886 kello puoli kaksi aamuyöllä ollessaan puutavaralastissa matkalla Malagalle. Kansilasti heitettiin mereen ja isomasto kaapattiin (katkaistiin). Fregatti saatiin irti matalikolta hinaajien avulla 20.9.1886. Vuotava alus hinattiin Harwichiin 24.9. ja sieltä Lontooseen 25.9.1886, jossa se myytiin vaurioituneena.

Matkoja vuosina 1876 - 1886

Kirjoja ja kirjoituksia:
Ahto, K.A.:		Silmäys Suomen merenkulun kehitykseen III
merikapteeni		Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku
			6-7/1941 s. 209-212
Björneborgs Tidning:	Barkskeppet Jalo utsköts i Nystad
			Björneborgs Tidning 75/1876, 27.9.1876
Essex Standard:		The vessel ashore on the West Rocks
			Essex Standard, 25 September 1886, page 2
Finlands Allmänna
Tidning:		Fartygsutskjutning
			Finlands Allmänna Tidning 193/1876, 22.8.1876
			Fregattskeppet Jalo från Nystad försåldt
			Finlands Allmänna Tidning 31/1877, 7.2.1877
Folkwännen:		Om skeppet Jalos från Åbo strandning vid Harwich
			Folkwännen 224/1886, 28.9.1886
Jussila, Niilo:		Uudenkaupungin laivat
			Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö Uusikaupunki 1987
			96 sivua (s. 26)
			ISBN 951-99912-9-8
Paasio, Veikko:		Uudenkaupungin suuri laivanrakennuskausi
			1857-1876
			Uusikaupunki 1933
			104 sivua (s. 58-59)
Sanomia Turusta: 	Laiva Jalo Uudessakaupungissa myyty
			Sanomia Turusta 10/1877, 7.2.1877
Satakunta:		Uusi laiva Jalo työnnettiin vesille
			Satakunta 35/1876, 2.9.1876
Suomen Merenkulku:	Berndt August Ekbom 75 år
			Finlands Sjöfart - /Suomen Merenkulku 48/1922, s. 359
			Två sjöveteraner (kapt. H.W. Snellman och kapt. J.J. Schwela) 
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 11/1926, s. 281
			Berndt August Ekbom 80 år
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 12/1927, s. 346
			Dödsfall. Sjökapten J.J. Schwela
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 5/1928, s. 195
			Dödsfall. Sjökapten Berndt August Ekbom
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1936, s. 129
Varpe, Maj-Britt:	Fregatti Jalon kapteenin kirjeet
			Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 2002-2003
			Uusikaupunki 2003
			200 sivua (s. 143-166)
Åbo Posten:		Fregattskeppet Jalo i Nystad försåldt 
			Åbo Posten 31/1877, 6.2.1877
Åbo Tidning:		Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Tidning 53/1885, 24.2.1885
			Skeppsnyheter
			Åbo Tidning 256/1886, 21.9.1886
			Skeppsnyheter
			Åbo Tidning 261/1886, 26.9.1886
Åbo Underrättelser:	Dödsfall. (Viktor Alexander Reims)
			Åbo Underrättelser 59/1882, pv. 2.3.1882
			Finska sjöassuransföreningens årsberättelse
			Åbo Underrättelser 53/1885, 24.2.1885

 

			Copyright © Jukka Mikkola