John Gill
John Gill.jpg (60402 bytes)

Georg Kåhre: Den Åländska Segelsjöfartens Historia (1940).

Parkkilaiva, tasasaumainen, puusta rakennettu, kuparilla ja galvanoidulla raudalla kiinnitetty
sekä yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnuskirjaimet:				TNRV
Rakentaja:					Archibald MacKenzie Shipyard, River John, Nova Scotia 1881, Kanada
Vesillelasku:					08.10.1881
Vetoisuus:					977,00 brt, 930,66 nrt
Kantavuus:					1630 dwt tai 421 standarttia puutavaraa
Painolasti:					300 tonnia	
Mitat:						54,70 x 11,20 x 6,33 m
Omistajat:
Robert Mattson ym., Sund			02.02.1900 - 16.07.1917
Päälliköt:
Johan Walfrid Gustafsson (1860-1945)		1900 helmikuu - 1903 toukokuu, 1906 toukokuu - 1907 syyskuu
Nestor Frank Mandus Mangelus (1873-1955)	1903 toukokuu - 1903 elokuu
Karl Viktor Lindqvist (1868-1945)		1903 elokuu - 1905 lokakuu
Karl Oscar Wirén (1877-1956)			1907 syyskuu - 1908 maaliskuu
Anders Nikolai Törnqvist (1874-1927)		1908 maaliskuu - 1909 heinäkuu
Algot Karlsson					1909 heinäkuu - 1913
P.A. Isaksson (1883-1916)			1911 marraskuu 
Karl William Karlsson (1885-1917)		1913 - 1914

Alus ostettiin Nova Scotialaiselta varustamolta Daniel Sutherland ym. Lontoossa hintaan 2000 puntaa = 50 650 markkaa ja se oli ostohetkellä Sharpnessissa. Ensimmäinen kaukomatka tehtiin painolastissa Sharpnessista Georgian Sapeloon 5.3.1900 - 20.4.1900.

Parkkilaiva teki matkan kappaletavaralastissa Hampurista Uuden Seelannin Lytteltoniin 4.9.1901 - 12.01.1902. Matkalla alus joutui hirmumyrskyyn 30.11.1901 Intian valtamerellä. Paluulastina tuotiin puutavaraa (kauri) Liverpooliin, jonne saavuttiin 20.10.1902.

Matkalla Kotkasta Lontooseen laiva joutui vaikeisiin sääolosuhteisiin Pohjanmerellä joulukuussa 1907, jolloin proviantti loppui. Hätälippu ylhäällä "miehistö uupunut, elintarvikkeet loppu" alus kohtasi saksalaisen Stettinistä kotoisin olleen s/s Bavarian, jonka päällikkönä oli kapteeni Falk. Korkeasta merenkäynnistä huolimatta Bavariasta laskettiin vene vesille, jolla vietiin elintarvikkeita parkki John Gilliin. Laiva purjehti hätäsatamaan Ymuideniin, jonne saavuttiin 23.12.1907. Sieltä matka jatkui korjausten jälkeen Lontooseen ja määräsatamaan tultiin 13.1.1908.

Matkalla Örnsköldsvikistä Lontooseen alus joutui menemään vuotavana hätäsatamaan Ymuideniin 1.11.1911.

Merikapteeni Karl William Karlsson (1885 - 1917) Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland n:o 2/1917.

Viimeinen matka tehtiin painolastissa Boulognesta Luulajaan, jonne saavuttiin 11.8.1914.

Parkki makasi sodan ajan Luulajassa ja se myytiin 16.7.1917 Ruotsiin. Laiva sai uudeksi nimekseen Zamona.

Matkoja vuosina 1900 - 1914

Kirjoja ja kirjoituksia:
Finlands Sjöfartstidning:	Påseglad finskt fartyg
				Finlands Sjöfartstidning 30/1912, 27.7.1912
Grönstrand, Lars:		Träbarken John Gill
fil.mag.			Ålands Sjöfart & Handel
				6/1986 s. 300-305
				Tolv åländska seglare
				Monitor, Mariehamn 1990
				157 s. (s. 63-76)
				ISBN 952-90-1546-1
Reich, Konrad
Pagel, Martin:			Himmelbesen über weissen Hunden
				VEB Verlag für Verkehrswesen, Berlin 1981
				472 Seiten (s. 343-345), illustiert
Suomen Merenkulku:		60 år. Sjökapten N.F. Mangelus
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 1933 s. 81
				70 år. Sjökapten N.F. Mangelus
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1943 s. 58
				80 år. Sjökapten N.F. Mangelus
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 2/1953 s. 43
				Dödsfall. Sjökapten Nestor Mangelus
				Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1955 s. 204
Suomen Merenkulun 
aikakauslehti:			Dödsfall. Sjökapten Karl William Karlsson
				Suomen Merenkulun aikakauslehti - Nautisk Tidskrift för Finland 2/1917 s. 65
Star:				The Russian barque John Gill...
(Lyttelton)			Star, 13 January 1902, page 3
Åbo Underrättelser:		Fartygsköp
				Åbo Underrättelser 38/1900, 9.2.1900
				Barkskeppet "John Gill"
				Åbo Underrättelser 176/1903, 3.7.1903
				Kollision
				Åbo Underrättelser 177/1905, 5.7.1905
				John Gill af Mariehamn hissat nödflag
				Åbo Underrättelser 348A/1907, 22.12.1907
				Mariehamnsbarken John Gill
				Åbo Underrättelser 2/1908, 3.1.1908
				Från allmänhet
				(Kapten Wiréns bref)
				Åbo Underrättelser 11/1908, 13.1.1908
Åland:				Fartygsköp
				Åland 10/1900, 3.2.1900
				Barkskeppet "John Gill"...
				Åland 55/1903, 30.6.1903
Ålands Sjöfart:			Sjökapten Nestor Mangelus 80 år
				Ålands Sjöfart 4/1952 s. 81
Ålands Sjöfartstidning:		Kollisioner
				Ålands Sjöfartstidning 75/1905, 8.7.1905

 

				Copyright © Jukka Mikkola