Julia
Fregatti/parkkilaiva, tasasaumainen kovapuusta rakennettu, raudalla ja kuparilla kiinnitetty
sekä yellow- metallilla pohja peitetty
Tunnuskirjaimet:			TFBW
Rakentaja:				Avondale 1868, Nova Scotia, Kanada
Vesillelasku:				1868 joulukuu
Vetoisuus:				1110 brt, 1042,76 nrt
Kantavuus:				kivihiililasti 1780 tonnia
Mitat:					53,42 x 11,38 x 7,24 m
Miehistö:				14
Omistaja:
Johan Magnus Eklund, Turku (Åbo)	16.01.1890 - 06.08.1897
Päällikkö:
Johan Magnus Eklund (1849-1926)		16.01.1890 - 06.08.1897

Parkki ostettiin A. Gibsonilta Liverpoolista ja se oli ostohetkellä Dünkirchenissä. Alus teki painolastissa matkan Dünkirchenistä Cardiffiin 11.2. - 16.2.1890. Sieltä tehtiin rahtimatka 1752 tonnin kivihiililastissa Rio de Janeiroon 3.4. - 27.5.1890.

Matkalla puutavaralastissa Alabaman Mobilesta Queensboroughiin laiva joutui hirmumyrskyyn 17.11.1890 paikassa lat. = 42º29'P, long. = 41º05'L. Myrskyssä alus menetti purjeita, laivan lasti siirtyi ja alus sai vaikean kallistuman. Lisäksi parkki alkoi vuotaa. Purjehdusta jatkettiin ja 28 päivää kestäneen yhtäjaksoisen pumppaamisen jälkeen päätettiin pyrkiä hätäsatamaan Portlandiin, jonne saavuttiin 19.12.1890. Korjausten jälkeen matkaa jatkettiin ja määräsatamaan saavuttiin 23.12.1890.

Vuonna 1897 matkalla pitchpine-lastissa Georgian Sapelosta Skotlannin Grangemouthiin laiva joutui maaliskuussa kovaan myrskyyn ja sai vuodon. Apuun tullut hinaaja hinasi laivan määräsatamaan, jonne saavuttiin 4.4.1897. Lasti purettiin ja alus telakoitiin.

Alus lähti kivihiililastissa Leithistä kohti Monte Videota 3.6.1897. Lastin havaittiin syttyneen tuleen 4.8.1897 aamulla kello 05.30 paikassa lat. = 19º40,5'E, long. = 36º17'L. Alus suuntasi kurssin kohti Brasilian Victoriaa. Lastia yritettiin sammuttaa, mutta tulta ei saatu sammumaan, vaan palo levisi.

6.8.1897 kello 12 oltiin noin 215 mailia Victoriasta. Veneet laskettiin vesille ja parkki jouduttiin jättämään iltapäivällä kello 3 paikassa lat.= 19º49,5'E, long.= 38º25'L Etelä-Atlantilla. Noin kaapelin etäisyydellä seurattiin aluksen paloa veneistä ja kello 10.30 illalla lastiluukku lensi ilmaan ja purjeet mastoissa syttyivät palamaan.

Haaksirikkopaikalta purjehdittiin molemmilla veneillä kohti Brasilian Victoriaa, jonne saavuttiin 9.8.1897 kello 5 iltapäivällä.

Sieltä miehistö matkusti höyrylaivalla Rio de Janeiroon 12.8.1897.

Merikapteeni J.M. Eklund (1849-1926) toimi päällikkönä mm. parkkilaivassa Paramatta 1899 - 1905. Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 48/ 1922.

Kapteeni Eklund sai vastaanottaa Iso-Britannian hallitukselta lahjana merikiikarin pelastettuaan englantilaisen Rose of Sharon-aluksen 11-henkisen miehistön Etelä-Atlantilla 20.1.1886. Kiikarikotelon hopealaattaan on kirjoitettu:

"Presented by the british government to captain Johan Magnus Eklund of the russian ship "Libertas" in acknouledgment of his humanity and kindness to the shipwrecked crew of the "Rose of Sharon" burnt of sea, 20:th january 1886"

Merikapteeni J.M. Eklund (1849-1926). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 1/ 1926.

Matkoja vuosina 1890 - 1897

Kirjoja ja kirjoituksia:
Eklund, J.M.:		Minnen från hav och hamn
Kapten			Med eld i lasten på Atlanten
			Åbo Underrättelser 43/1916, 13.2.1916
			Minnen från inbördeskriget i Brasilien år 1893-1894
			Åbo Underrättelser 231/1916, 27.8.1916
			Tredje branden i öppen sjö
			Suomen Merenkulku – Finlands Sjöfart 1/1926 s. 38-40
			Min andra brand
			Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 10/1926 s. 268-269
Nikula, Oscar:		Åbo Sjöfarts Historia II:2
			Åbo Tryckeri och Tidnings Aktiebolaget, 1930
			233 s. (s. 156-157, 212-213)
Suomen Merenkulku:	En 75-åring. Kapten J.M. Eklund
			Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 4/1924 s. 105
			Kapten J.M. Eklund död.
			Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 1/1926 s. 21
			Kapten J.M. Eklunds jordfästning
			Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart 2/1926 s. 55
Åbo Tidning:		Ur Sjöassuransföreningens i Finland årsberättelse
			Åbo Tidning 56/1892, 27.2.1892  
Åbo Underrättelser:	Hedersgåfwa
			Åbo Underrättelser 264/1887, 29.9.1887
			Om skeppet "Julias" brand...
			Åbo Underrättelser 244/1897, 9.9.1897

 

			Copyright © Jukka Mikkola