Kaleva ex Zealandia
kaleva.jpg (9026 bytes)

Malamok 1989, AICH.

Rautafregatti/rautaparkki
Tunnuskirjaimet:				SDBW
Rakentaja:					Charles Connell & Co., Glasgow 1869, Skotlanti
Vesillelasku:					01.06.1869
Vetoisuus:					1165 brt, 1116 nrt
Kantavuus:					1500 dwt tai 500 standarttia puutavaraa
Mitat:						63,38 x 10,42 x 6,3 m
Omistajat:
Ab Imatra, Viipuri				1907 syyskuu - 1908
Viipurin Laiva Oy, Viipuri			1908 - 1911
Päälliköt:
T. Hämäläinen					1907 lokakuu - 1910
Klaus Viktor Mela (Henriksson) (1874-1936)	1910 - 27.04.1911

Rautafregatti rakennettiin varustamolle Shaw, Saville & Company Lontooseen. Klipperi kuljetti siirtolaisia Uuteen Seelantiin. Laivassa olivat erinomaiset matkustajatilat, joissa oli mm. naisten salonki. Se otti yli 300 matkustajaa.

Alus teki yhteensä 31 matkaa Uuteen Seelantiin vuosina 1869 - 1899. Nopein matka oli neitsytmatka kappaletavaralastissa Lontoosta Lytteltoniin 84 päivää (28.8. - 20.11.1869). Paluumatkoilla tuotiin lastina mm. villaa Englantiin, jota mahtui laivaan yli 4300 paalia.

Matkalla Lytteltonista Englantiin fregatti joutui hirmumyrskyyn 12.4.1872 paikassa lat. = 52º30'E, long. = 104ºL. Myrskyssä aluksen päällikkö, yksi matkustaja ja stuertti huuhtoutuivat yli laidan. Alus joutui poikkeamaan Valparaisoon myrskyvaurioiden korjauksia varten.

Vuonna 1879 alus teki matkan Lontoosta Plymouthin kautta Wellingtoniin mukanaan 348 matkustajaa (17.7. - 17.10.1879).

Alus myytiin Ruotsiin 17.7.1902. Laiva ostettiin P.J. Haegerstrandilta Gävlestä hintaan 2100 puntaa = 55 000 markkaa ja se oli ostohetkellä Hampurissa. Ensimmäinen matka tehtiin Hampurista Missisippin Pascagoulaan 5.11. - 27.12.1907.

Merikapteeni Klaus Mela (1874 - 1936). Suomen Merenkulku - Finlands Sjöfart n:o 9/1934.

Parkki ajautui rantaan menetettyään suuren osan purjeistaan ja molemmat ankkurit 16.3.1911 Abbot's Harborissa Nova Scotian rannikolla. Alus oli matkalla painolastissa Argentiinan Bahia Blancasta Nova Scotian Tusket Wedgeen. Se myytiin Halifaxiin ja siitä tehtiin tämän jälkeen proomu.

Matkoja vuosina 1907 - 1911

Kirjoja ja kirjoituksia:
The Argus:		The Zealandia in a Storm.
(Melbourne)		- Loss of Life
			The Argus, 10 august 1872, page 6
Brett, Henry:		White Wings, Fifty Years of Sail in the New Zealand trade 1850-1900
			Auckland 1924
			368 pp. (p. 107-109), illustrated
Båtologen:		Svenska järn- och stålseglare
			Båtologen 6/1993 s. 265-266
Evening Post:		The Zealandia Collision
(Wellington, N.Z.)	Evening Post, 10 October 1877, page 2
Karjala:		Rautainen purjelaiwa ostettu Wiipuriin
			Karjala 225/1907, 29.9.1907
Kokko, Jorma:		The big sailing ships of the eastern
			Gulf of Finland
			Malamok 1989, AICH
			64 pp. (p. 47-52)
Lille, Sten		Suomen valtameripurjehtijat
sjökapten		Finlands djupvattenseglare
Grönstrand, Lars	The Finnish Deep-Water Sailers
fil. mag.:		Etelä - Suomen Kustannus Oy
			Lieto 1979
			224 sivua (s. 69)
			ISBN 951-9064-31-1
Press:			Arrival of the Ship Zealandia
(Canterbury, N.Z.)	Press, 22 November 1869, page 2
Riimala, Erkki:		Meren, kanavan ja laivojen Viipuri
			Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry
			Fagepaino Oy, Helsinki 1991
			279 sivua ( s. 164)
			ISBN 952-90-3227-7
Savill, David:		Sail to New Zealand
			Hale, London 1986
			185 pp., illustrated. The early sailing ship years of Shaw Savill & Co. from 1858 - 1882,
			and their role in the New Zealand emigrant trade
Sharpe, L.G.:		An Apprentice in 1880
			Sea Breezes Vol. XV No. 147 February 1932
			p. 196-197
Star:			Arrival of the Ship Zealandia
(Canterbury, N.Z.)	Star, 22 November 1869, page 2
Suomen Merenkulku:	60 vuotta. Merikapteeni Klaus Viktor Mela
			Finlands Sjöfart - Suomen Merenkulku 9/1934 s. 286
Taranaki Herald:	Accident to the ship Zealandia
(Taranaki, N.Z.)	Taranaki Herald, 3 August 1872, page 2
West Coast Times:	The Zealandia
(Hokitika, N.Z.)	West Coast Times, 3 August 1872, page 2
Wiipuri:		Kalewan haaksirikko
			Wiipuri 76/1911, 1.4.1911
Åbo Underrättelser:	Fartygsköp
			Åbo Underrättelser 267/1907, 2.10.1907, 
			271/1907, 6.10.1907

 

			Copyright © Jukka Mikkola